(fabriken) (darling 60/03)
  text: Fredrik Edin, bild: Karin Aspenström



Tror du att du kan gå hem efter jobbet? I sådana fall har jag en tråkig nyhet. Det går inte. Du jobbar nämligen hela tiden. Hela dygnet, varje dag, hela livet.

What you know you can't explain,
but you feel it.
You've felt it your entire life,
that there's something wrong with the world.
You don't know what it is, but it's there,
like a splinter in your mind,
driving you mad.

Arbetsdagen pågår dygnet runt och kan grovt delas in i tre faser; produktion, konsumtion och reproduktion. Dessa är inte på något vis uteslutande, utan sammanfaller ofta. Produktion är vanligen lönearbete men det finns en massa oavlönad produktion också. Konsumtion är när du köper sådant som du själv och andra producerat. Reproduktion innebär att återskapa och underhålla det enda du har att sälja, nämligen arbetskraft. Några exempel på reproduktion är hälsovård, utbildning, underhållning, sex, sömn, droger med mera.
Lönearbete är den mest uppenbara formen av arbete. Du utför ett jobb åt staten eller kapitalet och får en ersättning. Tillräckligt låg för att skapa profit, men – i de flesta fall – tillräckligt hög för att du ska överleva. Allt arbete inom produktionen är dock inte avlönat. Resor till och från arbetet är ett tydligt exempel. De innebär en oavlönad förlängning av arbetsdagen som du dessutom måste betala för. Varje gång du åker till eller från jobbet betalar du för att jobba över.

De finns dessutom arbeten inom produktionen som är helt oavlönade, som hemarbete, studier och arbetslöshet. Att de är oavlönade innebär inte att de som utför arbetet inte får någon ersättning. Hemmafruar får pengar av sin make, barn av sina föräldrar och studenter får låna pengar av staten till sin utbildning. Att låna pengar för att kunna bli utsugen på ett mer raffinerat sätt kan verka lite ironiskt. Hursomhelst. Tricket med att inte ge lön direkt är att slippa en massa tjat. Nu behöver inte kapitalet stå till svars inför barn, hemmafruar eller studenter. Maken, föräldrarna eller CSN sköter den uppgiften istället. På så vis slipper kapitalet en betungande uppgift och arbetarna hjälper till genom att disciplinera varandra.

And so they built a prison out of our past,
wired it to our brains
and turned us into slaves.

Det mesta hemarbete utförs av kvinnor. Kapitalismen har alltid varit väldig bra på att slå mynt av gamla orättvisor. Hemarbete innebär ofta reproduktion av andras arbetskraft, exempelvis skolbarns eller den lönearbetande makens. Det kan bestå i att laga mat, städa, diska, göra inköp, skicka ungarna till skolan och sköta den så kallade hushållsekonomin. Hemarbetet blir också i allt högre utsträckning konsumtionsinriktat. Om reproduktionen ska fungera måste hemarbetaren göra en hel del inköp. Kapitalet kommer gärna med förslag om vad som ska köpas, via bland annat tv-shop och de ton med reklambroschyrer som delas ut varje dag. För att underlätta konsumtionen kan den producerande familjemedlemmen sätta in delar av sin lön direkt på någon av livsmedelskedjornas konto och på så sätt få en ränta som är marginellt högre än den direkta förolämpning till avkastning som bankerna erbjuder. Genom sparkonton, rabattkuponger och bonussystem försäkrar sig affärskedjorna om att hemarbetet förläggs till just deras butiker.

I have seen fields...endless fields
in which we are not born anymore.
We are grown

En skola tillverkar arbetare. Ju bättre skolan sköter sig desto mindre resurser måste kapitalet lägga på att fostra den färdiga arbetaren. Skolan viktigaste uppgift är att disciplinera, att lära barn att följa regler och normer. Utbildningen har väldigt lite med ”kunskap” att göra. Anledningen är självklart att skolan inte är utformad efter barnens behov, utan efter kapitalets. Det finns väldigt få arbeten som kräver mer än vad man en normalbegåvad person lär sig på några dagar. För de arbeten som kräver lite mer väljer man ut särskilt lämpade exemplar. Det blir allt vanligare att dessa exemplar går i särskilda skolor redan från skolstarten. Det enda övriga skolbarn egentligen lär sig är att lyda order, passa tider och att arbetsdagen är jävligt lång. Och om de trivs i skolan kommer de att ä ;lska produktionen.

Arbetslöshet är ett väldigt viktig arbete. Den arbetslöse ingår i en reservarmé som bidrar till att hålla utbudet på arbetskraft uppe och priserna nere. Vissa kapitalistiska institutioner – som exempelvis McDonalds, vars affärsidé är låga löner och dåliga arbetsförhållanden – är helt beroende av en reservarmé. Om de inte fanns arbetslösa som staten tvingar att söka jobb, skulle de inte kunna genomföra sin affärsidé. Kontrollen över de arbetslösa har kapitalet överlåtit till staten. Det är en mycket betydelsefull uppgift. Det har visat sig ödesdigert att släppa på disciplinen. Folk som sluppit arbeta en längre tid har sällan någon lust att börja igen. Därför ordnar staten meningslösa sysselsättningar som ”aktivitetsgarantier”, ”kunskapslyft” ”datortek” eller ”söka jobb kurser”. På så sätt riskerar de inte att förlora kontrollen över de delar av reservarmén som för tillfället inte behövs inom produktionen. För att den arbetslöse inte ska svälta ihjäl samlar staten in pengar och delar ut dem till de arbetslösa på mer eller mindre godtyckliga grunder.

The Matrix is everywhere, it's all around us,
here even in this room.
You can see it out your window,
or on your television.
You feel it when you go to work,
or go to church or pay your taxes.
It is the world that has been pulled over
your eyes to blind you from the truth.

Den tid då det inte är så uppenbart att man arbetar kallas vanligen ”fritid”. Kapitalet strävar efter att forma så mycket som möjligt av fritiden efter sina egna intressen. Kultur, media, sport, hobbies innebär allt mer arbete och allt mindre nöje. En liten del av befolkningen arbetar som utövare – professionella idrottsmän, journalister eller kulturarbetare, resten arbetar som åskådare – passiva konsumenter av de professionellas dagsverke. Om du för en gångs skull kommer på någon hittills icke-exploaterad fritidssysselsättning kommer det inom kort att gå att köpa både tjänster och produkter. Att vara idrottsintresserad innebär inte längre att gilla att idrotta, utan att vara en trogen konsument av idrottsprodukter.
Under fritiden är det meningen att du ska reproducera din arbetskraft. Vila, sova, roa dig, föröka dig, äta mat, supa dig full – allt det där som gör att du fortfarande står ut, att du orkar vara producent även nästa dag. Fritiden är främst förlagd till kvällar, nätter och helger. För att förbättra reproduktionen har kapitalet, efter arbetarnas påtryckningar, infört ”semester”. Den infaller varje år, vanligen på sommaren och är maximalt fem veckor lång. Det ger arbetare tillfälle att kombinera reproduktion och konsumtion genom att till exempel åka på charterresa eller vistas i den belånade sommarstugan. Det är viktigt att semestern inte är för lång. Då kan samma effekt uppstå som vid långtidsarbetslöshet, att arbetaren tappar lusten att återgå till produktionen. Fritidens längd i fö rhållande till produktionstiden har främst att göra med hur väl utvecklad fritidsindustrin är. Det är, av skäl som tidigare nämnts, viktigt för kapitalet att inte släppa på disciplin och kontroll. Därför har arbetstidsförkortningar och liknande inte så mycket att göra med hur effektiv produktionen är, utan snarare hur effektiv reproduktionen är. Ju mer kontrollerad fritiden är, desto längre tid kan kapitalet låta arbetarna ägna sig åt reproduktion.

The Matrix is a system, Neo.
That system is our enemy.
But when you're inside, you look around.
What do you see?
Business men, teachers, lawyers, carpenters.
The very minds of the people
we are trying to save.
But until we do,
these people are still a part of that system.
You have to understand,
most of these people
are not ready to be unplugged.
And many of them are so inert,
so hopelessly dependent on the system
that they will fight to protect it.

Arbetet med att konsumera blir allt mer rutinmässigt och formaliserat. Du får ett antal krediter, direkt eller indirekt, av kapitalet. Krediterna har allt mer sällan formen av kontanter. Istället får arbetaren ett saldo på ett konto som sedan regleras varje gång man köper något. Om du lovar att vara en riktigt duktig producent kan du få extra krediter baserade på förväntat framtida arbete. Detta kallas vanligen ”avbetalningar” och är ett kontrakt med kapitalet där du lovar att sköta ditt jobb ett bra tag framöver i utbyte mot exempelvis en hörnsoffa. Den mest perverterade formen av kontrakt kallas ”banklån”. I vissa fall innebär de att du tar på dig att vara en duktig arbetare resten av ditt liv. De som tror att ägandet av den egna bostaden innebär frihet är felinformerade. Visst, du får måla om i vardagsrummet när du vill men du kan inte missköta din uppgift inom produktionen. Eller sluta. Ett annat sätt att hålla konsumtionsarbetet igång är att skapa nya behov. Reklam i olika former får en allt mer framträdande roll. Reklambranschens främsta uppgift är inte att sälja enskilda varor utan att sälja den politiska ordning som gör konsumtionsarbetet möjligt. Det är därför naivt att tro att det finns ”bra” och ”dålig” reklam. Reklamen spelar en viktig roll för att hålla arbetsmoralen uppe. Det viktiga är inte exakt vilken vara du köper utan att du vill köpa och därmed också sköta din uppgift inom produktionen för att få råd.

I'm trying to free your mind, Neo.
But I can only show you the door.
You're the one that has to walk through it.

Ok. Vi arbetar hela tiden. Vad ska vi göra med den informationen? Till att börja med kan vi konstatera att det öppnar nya arenor för klasskamp. Om vi arbetar hela tiden kan vi också göra motstånd hela tiden. Vi kan kräva betalning direkt för hemarbete, studier och arbetslöshet. Vi kan kräva gratis resor till och från arbetet, det vill säga alltid eftersom vi alltid arbetar. Det faktum att arbetsdagen är tjugofyratimmar lång ställer dessutom debatten om medborgarlön i en helt ny dager. Om alla alltid jobbar, borde alla alltid ha lön. Men även om allt är arbete, så finns det inget som endast är arbete. Trots att det finns ett inslag av arbete i exempelvis en gatufest, så finns det också inslag av motstånd och glädje. Jag har hört att det till och med finns roliga jobb. Insikten om att kapitalismen strävar efter att förvandla alla mänskliga aktiviteter till arbete får inte leda till passivitet. Tvärtom. Analysera varje ny situation och räkna ut hur du bäst kan göra motstånd. Det är dock viktigt att inte ägna sig åt reformism. Vi vill inte ha bättre villkor under vår eviga arbetsdag. Vi vill inte arbeta överhuvudtaget. Krav på förbättringar är kortsiktiga lösningar vars syfte måste vara att flytta fram arbetarklassens positioner gentemot kapitalet. Målet är att riva fabriken som aldrig stänger. Inte att göra den trevligare att arbeta i. Så vi kanske kan enas om följande ödmjuka krav:

0 timmars arbetsdag med bibehållen lön...

I thought I should call and let you know how things stand.
I know you're real proud of this world you've built,
the way it works, all the nice little rules and such.
But I've got some bad news.
I've decided to make a few changes...



Eller vad säger du?

Namn:


Email:


Kommentar:






(031206 19:32:22):


golfboy (031208 03:13:05):

yeeeeeeeeeaaaaaaaaaah


t (031208 07:44:33):

det är en evighetmaskin. nu ringer jag och sjukanmäler mig till jobbet. hej.


veronica (031208 17:43:33):

varför har ja aldrig tänkt på dhär förut? go darling!


Anonym (031209 13:46:35):

Har darling helt blivit autonomistisk? Heja CNS!!


mz (031209 15:11:32):

"Vi vill inte ha bättre villkor under vår eviga arbetsdag. Vi vill inte arbeta överhuvudtaget". Mjäää! Ponera att du levde i en indianstam för 1500 år sedan eller nåt, tror du att du skulle kunna få mat utan att göra något för det? Nåt måste man faktiskt göra för att livnära sig, även om arbetslivet som det ser ut idag suger. "Det finns väldigt få arbeten som kräver mer än vad man en normalbegåvad person lär sig på några dagar". HALLÅ!! Lite brist på insikt där tror jag, vilka arbeten har du haft? Det finns väldigt kvalificerade arbeten, och de är inte enbart sådana som kräver högskoleutbildning. I övrigt håller jag med om precis allting i artikeln.


Migi (031209 17:58:50):

Klart man måste jobba. Annars skulle samhället rasa samman. Sjukvården, polisväsendet och sådan viktigt skulle försvinna (vilket det tyvärr nästan redan håller på att göra). But I get your point darling!


Ordförande Negri (031210 20:51:07):

mz, Migi & andra skeptiker: Hoppas denna definition kan reda ut saker och ting: "ARBETSVÄGRAN Enli gt: Stockholms Autonoma Marxister Idéen om att arbetsvägra kan ses som en direkt attack på den glorifiering av arbete som är vanlig inom många socialistiska traditioner. Kommunism innebär inte en frigöresle av arbete, utan en frigörelse från arbete. Kampen mot kapitalismen är en kamp av arbetare för att slippa vara arbetare. Att arbetsvägra innebär inte att förneka sina egna eller andras kreativa och produktiva förmågor. Tvärtom. Det är ett förnekande av den kapitalistiska ordning som strukturerar produktionen och binder och stör dessa förmågor. Det är också en bekräfetelse av våra produktivkrafter och kreativa kapacitet utanför kapitalistiska relationer." Fler texter om autonomistisk marxism av CNS, före detta SAM, finns på deras websida(www.vanligtfolk.com). Texten på den här sidan är hämtad från Högdalen Business School (www.hogdalen.biz), vidareutbilda er gärna där :-)


Anonym (031211 01:28:26):

Ja, jag vill inte heller jobba. BRA!


Ordförande Negri (031213 17:18:54):

INGEN vill arbeta.


Stubbis (031214 16:21:21):

Hej, du som skrivit artikeln något/några prylar nedan stämmer antagligen överens med din livssituattion: 1. Du bor hemma och behöver alltså inte ens bekymra dig om försörjning. 2. Du bor i storstaden och har alltså satt dig i situationen själv (på landet finns inte en reklamskylt) 3. Du har antagligen annammat en alternativ livsstil och måste ha pengar till dreads och percingar, luvtröjor, fika på söder och allt vad det nu kan vara. SÅ SKYLL DIG SJÄLV. Är du arbetslös så stick iväg och hitta din egen mat och sitt med socialbidrag och gnäll.


Johnny Puma (031215 13:26:56):

Vadå Stubbis, bor inte alla hemma?


siriin (031215 17:00:03):

ja tycker slutsatsen blev lite konstig. Vi ska jobba men för oss själva,alltså vi ska kunna utnyttja det vi producerar och bestämma hur vi ska görat osv. Vart ska pengarna komma ifrån? Vi ÄR pengarna.....doh!


martina (031215 21:05:28):

fy fan vad deprimerad jag blir; för det är ju så här det känns. fast jag är långtidsarbetslös och under 20 och helt jävla utesluten från alla ersättningar.


Stubbis (031216 01:37:49):

martina>> Du är väl över 18 iallfall. Då kan du jobba på ålderdomshem. alternativt: Sälj blod eller sperma. Autonoma rörelser är ett tillhåll för latmaskar. Ni är så jävla bortskämda. Antagligen för att de flesta är från medel/överklassen.


Lisa (031216 13:27:28):

Snacka om överklassattityd stubbis, Uppmana fattiga att sälja sina kroppar. Sälj din sperma om du inte har pengar, ät bakelser om brödet är slut. Tyvärr har du lagt till en dimension av sexism tilll det vanliga högerdravlet. Äckel


gustav almestad (031216 14:09:04):

den här poängen borde framföras på ett sätt som är immunt mot beskyllningar om lathet. det har du inte lyckats med. men tack för tanken i alla fall...


Chuck D (031216 15:10:06):

Vadå? Lättja är en dygd


Althusser (031216 15:30:56):

Vi får heller inte glömma att individen är en borgerlig uppfinning. Skuldbeläggelse i form av anklagelser om "lathet" eller krav på att folk ska "göra rätt för sig" är sociala konstruktioner ämnade att förslava arbetare. Så våga vara lat, vägra göra rätt för dig. Det är först när vi överskridit individen vi kan hoppas på reela förändringar.


Stubbis (031216 17:13:33):

Lisa: Vissa får inte pengar från sina föräldrar eller socialen. De har då inte så mycket att välja på. Det är en fråga om mat för dagen och har inget med sexism att göra.


Johnny Puma (031216 18:19:49):

Om det nu är så att de som tycker såhär är "överklass", får pengar från sina föäldrar eller soc, varför skulle dom då klaga över att man måste arbeta? Det stämmer inte. Har man sin försörjning tryggad behöver man nämligen inte jobba. Ska det vara så svårt att fatta?


Elin (031216 18:29:23):

De enda som i någon större utsträckning "är bortskämda", och "inte gör rätt för sig" är kapitalisterna som lever på andra människors slit. Att säga åt fattiga människor att sluta gnälla och sälja sina kroppar istället är samma ofräscha moderatretorik som att anklaga våldtäktsoffer för att ha haft för utmanande kläder. "Hej tjejer, sluta gnäll och knulla ihop pengarna istället. Hej tjejer, sluta gnäll och börja bära slöja istället".


Stubbis (031216 22:15:49):

Nja, nu är ju inte jag från överklassen. Det var bara ett tips från en som varit fattig till andra fattiga. Jag föreslog dessutom inte att någon skulle sälja sin kropp utan bara sina "kroppsvätskor".


Stubbis (031216 23:30:14):

Förövrigt tycker även jag att medborgarlön är en bra idé. Ni som kallar er autonoma utnyttjar väl också andras arbete? Såvida ni inte gör era dreads, tillverkar era piercingar, odlar ert hasch och syr era svarta luvtröjor själva.


mona (031222 11:28:21):

har läst runt lite bland kommentarerna och måste säga att fan vad folk e slappa ibland.det finns inget som heter vill inte jobba.antingen jobbar man och gör man det inte så är det för att man inte kan jobba,tex om man är sjukskriven. man kan fan inte leva på samhället för att m,an inte känner för att jobba. ja det suger att jobba det tycker jag med,men hur tror ni samhället skulle funka om alla gick på bidrag och ingen jobbade? nu låter jag kanske lite höger men det handlar inte om politik snarare om arbetsmoral.


mona (031222 11:34:01):

föresten tycker jag att stubbis har helt rätt i sitt resonemnag men att hans/hennes attityd suger en smula.


Jo, 26 (031222 18:31:32):

Jag tänkte likadant när jag var tonåring och lyssnade på Ebba Grön, men det är en enkel utväg att va pessimistisk och cynisk istället för att förändra världen. Det finns samhällen som är självförsörjande med kollektiv som säger nej till allt det materiella. Det finns alternativ, men jag tror de flesta cyniker skulle bli galna om de inte fick höra den senaste låten eller se den senaste filmen eller följa den senaste trenden eftersom vi föds som människor men uppfostras som konsumtionsmaskiner.


Anonym (031223 10:27:07):

Jag finns inte! jag har ingen fast bostad, även om jag är folkbokförd, jag tar live-in jobb utomlands vilket gör att jag aldrig tjänar tillräckligt för betala skatt, jag skiter i CSN, vill jag plugga sparar jag ihop till det... oberoende av bidrag o lån, gör som jag vill. inte har jag fastnat i "matrix"


Suck. (031225 14:06:41):

Ska Darling gå och bli ännu en tidning för tesrunkande verklighetsfrämmande kommunister nu? Som om det är vad världen bewhöde. Darling var mycket bättre när det tänkte själv.


Anonym (031226 11:29:06):

"0 timmars arbetsdag med bibehållen lön... " Så kul för dina slavar det blir...


Stubbis (031226 13:55:52):

"Fastna i matrix", smita från skatten. Typiska åsikter hos en världsfrånvänd medelklass skulle jag vilja säga. Det är inte maskiner som drar in skattepengarna. 90% av din A-kassa kommer garanterat från andra mänskors slit. Förmodligen står låginkomsttagare för det mesta.


Svanerik (031229 21:03:26):

Jag orkar inte med såna här texter... All ungdomskultur är vänster känns det som. Jag håller med "Suck."


ninetofive (031231 01:30:54):

Muntra upp er lite! Ta ett år ledigt. Åk jorden runt som backpacker eller något. :-)


Blenda (040104 02:07:45):

Suck: TINSTAST (There is no such thing as självständigt tänkande)


hanna (040104 17:45:55):

såhär tror jag: från början var alla tvungna att jaga mat(jobba för lön), vilket gör att det knappast är nåt fel med att ha ett avlönat jobb nu heller. MEN, då satt det inte en grupp feta gubbar runt lägerelden och väntade på att få ta del av det vi andra samlat in! därför skall alla arbetsplatser ägas av de som jobbar där, och pengarna delas rättvist. det är enkelt. förresten är jag medelklassbarn. jag tror man kan fatta ändå. men att bli betalad för att jobba tror jag inte på. min mamma får rese-ersättning. det är bra.


Virre (040112 01:23:54):

Denna artikel har inget med lathet eller oviljan att "jobba" för någonting. Dem som inte inser det kanske är "And many of them are so inert, so hopelessly dependent on the system that they will fight to protect it." Ever thougt about that?


karro (040113 15:56:28):

alla arbetsplatser kan ju inte ägas av dom som jobbar där. sjukhus, skolor allt sånt finns det ju ingen vinst i.. eller hur skulle de funka i verkligheten??


agneta (040119 21:37:09):

blev whiplashskadad vid 28 årsålder, tro mej när man får beskedet att man aldrig mer kan arbeta - då vill man inget hellre än att just arbeta. se till att alltid göra det du vill och tycker om för en dag kanske du inte kan göra något annat än känna smärta och den sura smaken av att vara förbrukad /agge


Johanna i lule (040120 10:58:10):

har ni djurtestade smink ??


svartina (040125 19:35:16):

nej- vi har inget smink! vi är naturliga! och förresten stubbis vi fixar våra jävla dreads själva. vem fan går till en frisersalong och betalar 2000 spänn för det när man kan göra det hemma? blir ochså snyggast så.


cixot (040125 22:13:19):

2 timmars arbetsdag räcker för att ingen ska gå hungrig, lugnt.


svartina (040126 19:34:37):

alla arbetsplatser ska ägas av staten- på så sett äger arbetarna sina egna arbetsplatser och pengarna går tillbax till en själv, ist. för att en fet äcklig gubbe sitter på toppen och håvar in massor av pengar å ytterligare massor av pengar.


fliniz (040130 10:40:33):

det är klart man vill arbeta och känna att man tillför något, men frågan är om man känner sig särskilt nyttig på löpande bandet...man förstår att så många människor är deprimerade idag, när dom känner att dom kan bli utbytta mot vem som helst. i det gamla samhället behövdes ALLA.


Arru (040131 02:32:35):

Det låter som att "sidorna" talar förbi varandra lite. Visst behöver vi, som ett minimum, producera mat och någon primitiv stans att bo. Det måste någon göra innan maskinerna har tagit över (inte riktigt där än...) men frågan om vi måste konsumera är ju öppen för debatt. Det finns argument för detta, men att säga "arbetsmoral" betyder "jag är också lurad". Jag anar att Fredrik har läst "Du sköna nya värld" - boken från 1935 som visar vad som är fel med 2004. Ge mig Soma!


Stubbis (040131 22:33:26):

Precis. Vi arbetar för varandra men de som ser pengar som ett självändamål kan dra åt helvete. De ska få en kula i huvudet vid nästa revolution. Sedan kan vi ha det bra och leva för varandara och inte hur mycket pengar man tjänar.


malin (040201 17:40:24):

snyggt.


Henrik Tröst (040210 11:31:08):

0 timmars arbetsdag med bibehållen lön... Suck! Skona mig! Jag är vänster, så var det sagt. Arbete ÄR nödvändigt för att samhället ska kunna fungera. För att vi ska kunna leva! Skolan är inte en enorm konspiration för att få människan in i maskineriet. Jäkla medelklasslättja! Våra farföräldrar, som slogs för de rättigheter som vi har idag (som tyvärr försvinner alltmer) i demonstrationståg och strejker roterar i sina gravar av skam. "Dom fjöntar som kan unna sig att satsa på sig själv, ger väl fan i resten av vår mänsklighet." - Björn Afzelius


Johnny Puma (040216 00:11:58):

Jojo, de mest disciplinerade exemplaren återfinns som vanligt inom "vänstern". De förhäligar sin egen underordning till den grad att de inte bara upplever den som nödvändig, utan till och med som någonting vackert. Du är månadens anställde Henke Trött. Grattis.


Ojki (040218 20:06:05):

Coolt, jag har gått och tänkt precis så här jättelänge! Vill någon läsa en bra kurs, kolla in cemus vid Uppsala universitet, t ex Människan och Naturen eller Den globala ekonomin. Japp, det var allt!


lucy (040228 18:42:28):

måste man jobba? jaha, fan vad deppigt


Legitimerad Optimist (040301 10:03:12):

Konstigt... de som klagar högst är ofta de som hjälper sina medmänniskor minst när de behöver hjälp. Allting är fritt... om du nu inte vill arbeta så låt då bli att arbeta och lev med att du därmed inte kan spendera de pengar du skulle ha tjänat i "grottekvarnen". Glöm inte att pengar är ett substitut för byteshandel... och definitivt lättare än att släpa omkring på en ko i tunnelbanan... Om du är sund och frisk och du inte kan tillför din omvärld någonting (antingen i kropp eller tanke eller handling) varför ska du då kunna förvänta dig att din omvärld ska ge dig allt du pekar på? I en utopi där vi kan trolla fram allting - svar ja. I en realitet... - du kan ju testa att gå ut på staden och tigga ihop pengar till en ny DVD spelare... Glöm inte att ”staten” är du och jag och vad vi gör med vlärden. De extensiella frågorna i Sverige gäller huruvida man har en eller två TV apparater, om man har råd att åka utomlands och avundsjuka över att person A tjänar mer pengar än person B. Att lyckas är förbjudet. Att vinna på bingo-lotto är skicklighet. Se er om i vlärden och inse att diskussionen kring hurivida koffeinfritt kaffe med fettfrimjölk är rätt eller fel är och förblir "lyx-gnäll" (slå upp Maslows behovspyramid). Besök närmaste U-land så ni får lite perspektiv på verkligheten. Verkligheten är nämligen att livet kräver balans mellan fritid, familj och arbete. Om du lyckas bra med två av dessa så kan du vara mycket nöjd. I vissa delar av livet så kanske du har ett grymmt tråkigt jobb... men... lägg då fokus på de andra två. Livet kan inte vara roligt jämt (”...stora döden, mellan döden och lilla döden...”). Skillnaden ligger dock om du som optimist tar det som en utmaning eller som pesimist omfamnar "olyckerneeee" och frossar i tristessen... Avslutningsvi s... att säga "jag vill jobba 0 timmar och göra som jag vill" och be "staten" föda mig är väl att indirekt att säga "ja" till Matrix'en... ...Jag vill simma i ett akvarium och bli matad av ett högre väsen. Befriad ifrån ansvar och kapitalismens bojjor... Mera räksmak – ja tack!


Majskorven (040301 20:52:34):

Alla som jobbar för att de måsta ha pengar och inte för att de tycker att det är skiitroligt är lurade. väldigt lurade.


erik (050201 23:19:09):

suck. bra med analys. dåligt med kakkig analys. livsstilister som tror det gör skillnad om de tar semester från samhället som resten av världen - inte minst de som är i störts behov av denna semester - aldrig kan lämna. i slutet står det om klasskamp. vilken klass tillhör de som väljer att ställa sig utanför samhället? så länge inte klasser är organiserade är er kamp bara ett skämt för bortskämda glin, som jag själv, i brist på fritidsintressen gå med i facket!


Jacksa (060216 18:38:29):

Heeej e du Johnny puma som var å pratade för nior i dag....?....=) (16/2 2006)


Anonym (070319 14:08:35):

Klockrent, det är precis så det är, oavsett vilke politisk övertygelse man har så står en sak säker, vi ä rinte fria.


Jovani (070408 03:41:47):

http://95656a361e551c5859f8349 b9f8f27d6-t.rh5t5bf.info <a href="http://95656a361e551c585 9f8349b9f8f27d6-h.rh5t5bf.info ">95656a361e551c5859f8349b9 f8f27d6</a> [url]http://95656a361e551c5859 f8349b9f8f27d6-b1.rh5t5bf.info [/url] [url=http://95656a361e551c5859 f8349b9f8f27d6-b2.rh5t5bf.info ]95656a361e551c5859f8349b9f8f2 7d6[/url] [u]http://95656a361e551c5859f8 349b9f8f27d6-b3.rh5t5bf.info[/ u] 0c4df95de00b5aa0f800bcc958a3b7 df


Omarion (070423 13:06:40):

http://435c5c54f46b7b8eb06ed7d 84fe73ae9-t.k90u0h.info <a href="http://435c5c54f46b7b8eb 06ed7d84fe73ae9-h.k90u0h.info" >435c5c54f46b7b8eb06ed7d84f e73ae9</a> [url]http://435c5c54f46b7b8eb0 6ed7d84fe73ae9-b1.k90u0h.info[ /url] [url=http://435c5c54f46b7b8eb0 6ed7d84fe73ae9-b2.k90u0h.info] 435c5c54f46b7b8eb06ed7d84fe73a e9[/url] [u]http://435c5c54f46b7b8eb06e d7d84fe73ae9-b3.k90u0h.info[/u ] 86b4eaaaf8201e29470f084ce1d2d6 95


msukncrs (070628 08:40:55):

[URL=http://lbjiywip.com]rkiki tua[/URL] dzylsiuu http://xechiymd.com jzalkclq ttszyzna <a href="http://rbjjkgjv.com"> txixnvov</a>


Hej! •• Brev •• Serier •• WWW •• The Cramps •• L.A. work •• D.I.Y. guide •• 3 om arbetslöshet •• Darling rekommenderar •• Fabriken •• Suicide Girls •• Volontär •• Chef-Arschle •• Karriärguide •• Hustlers •• Mode •• Månadens Darling •• Fråga Darling
Gamla nummer •• Bli en Darling •• Annonsera •• Mobilkul

 


A N N O N S :