(tidsresor) (darling 56/02)
 

text: Therese Svensson




Om maskhål, tidsmaskiner och din egen hjärnas kapacitet att stoppa tid.

Jag tänkte jag skulle läsa fysik, mekanik och historia. På så sätt skulle jag kunna bygga en tidsmaskin med det jag lärt mig från fysiken och mekaniken och när jag väl reste till en annan tid skulle kanske, men bara kanske, min kunskap om historien och människans utveckling hjälpa mitt medvetande att klara av alla de sjuka saker jag kommer se. Helst skulle jag vilja åka till forntida Egypten och kalla mig Bastet och bli upphöjd till gudinna, men jag får nog välja att åka till framtiden istället. Det är nämligen möjligt att resa genom tiden till framtiden. Jag skulle kunna göra det, du skulle kunna göra det, vemsomhelst skulle kunna göra det. Fysikens lagar tillåter det. Grejen är bara att vi inte kommit på hur man ska lösa det rent tekniskt; hur man skulle bygga själva tidsmaskinen.

Albert Einstein, världens superstarnörd, kom för hundra år sedan på relativitetsteorin. Genom den bevisade han att det var möjligt att resa till framtiden, ungefär såhär; massa och energi är samma sak och det är hastighet som knyter dem samman. Tänk att du äter en massa mat, det är energi och i din kropp omvandlas det till kroppsmassa. Men om du går ut och badar eller klättrar i berg förvandlas din kroppsmassa istället till energi. Samma mängd massa blir till energi och tvärtom – de hör liksom ihop. Allt som finns innehåller energi, man skulle kunna utvinna energi ur allting och skapa egna energikällor, lika stora som vår sol. Fast idag vet man bara hur man ska omvandla energin ur ämnen som typ uran. Och det är precis det här man gör med atombomber – man omvandlar en del av massan till energi, det räcker om bara en liten, liten procent av massan omvandlas för att det ska bli en kraft lika stark som de bomber man använder idag. Givetvis behöver man ju inte göra vapen utav energin, eftersom det är helt puckat och ett stort slöseri, men eftersom det är pengarna som styr och makten som styr den, blir såklart vetenskapen ännu ett led för maktutövelse.

Okej men vad har det här med tidsresor att göra? Jo, enligt Einsteins teori omvandlas massa till energi ju närmare det kommer ljusets hastighet. För att något ska färdas i ljusets hastighet måste det ha oändligt med energi och enligt fysikens lagar går inte det. Det är typ ett av fysikens budord: ”du kan inte åka lika snabbt som ljuset”. Men om man färdas NÄSTAN lika snabbt som ljusets hastighet kommer man märka att tiden krumbuktar sig. Vi låtsas att din jämnårige polare Sara har tröttnat på den här skiten och bestämmer sig för att resa bort ett tag med en rymdfarkost. Hon reser nära ljusets hastighet och vad tar för henne fem sekunder att knyta skosnörena i sin farkost, tar en halvtimma på en klocka på jorden. Sara skulle för oss se ut att knyta skosnörena i slow motion. Tiden går helt enkelt långsammare för Sara i hennes farkost. Hon reser typ ikapp tiden. Fast Sara själv märker ingenting, för henne beter sig tiden precis som vanligt. Efter ett tags resande kommer Sara tillbaks till jorden. Vad som då har varit två år för henne har varit tvåhundra år för oss här hemma på jorden. Så ur Saras (och säkert flera aliens) perspektiv är våra jordeliv inte längre än några korta ögonblick. Precis så som vi ser på dagsländor.

Tid är alltså inte alls samma för alla observanter. Tid är relaterat till den fart du rör dig i och just därför kan det alrig finnas en klocka i mitten av universum som alla kan ställa tiden efter. Fröken ur är tidens största bluff. Einstein själv förklarade att tid är bara vad en klocka säger att den är. Man skulle lika gärna kunna läsa tid ur ett sandglas, rotationen av en planet, hjärtslag eller vibrationer.

1971 gjorde man ett experiment för att testa Einsteins teori. Man satte en klocka på jorden och en klocka på ett jetplan som flög 966km/timme. Bägge klockorna visade samma tid från början, men när man sen jämförde klockan på planet med klockan på marken gick klockan på planet efter med några delar av en sekund. Okej det här var ju inte speciellt mycket, men tänk på att 966km/timme inte på långa vägar är lika snabbt som ljusets hastighet.

Så på så sätt är det möjligt att resa in i framtiden, det är alla fysiker och andra forskare övertygade om. Men kan man då resa bakåt i tiden? Skulle jag kunna åka till mitt förbannade Egypten någongång? Just nu har man varken bevis för eller mot. Man vet helt enkelt inte. Men enligt de fysiska lagar man känner till, så är det bara möjligt att färdas i tiden i en riktning; framåt. En av de första, och mest kända, science-fiction novellen om tidsresor skrevs 1895 av HG Wells. Den hette ”The tims machine” och är förmodligen en av världens bästa böcker. Nyligen gjordes den till film, och huvudpersonen bygger en tidsmaskin för att kunna åka tillbaka i tiden och rädda sin beloved från att bli mördad, men varje gång han åker tillbaka dör hon ändå fast på olika sätt. Han kan inte rädda henne eftersom det var hennes död som ledde till att han byggde tidsmaskinen till att börja med. Hennes död var alltså en nödvändighet för att han skulle kunna resa tillbaka. Senare kommer huvudpersonen på att det enda sättet att ändra det förflutna är att ändra framtiden.

Det här kan ju verka sjukt skumt, men tänk på hur det skulle vara om det var möjligt att resa bakåt i tiden. Då skulle man kunna resa tillbaka och exempelvis döda Hitler och Christoffer Columbus och på så sätt rädda miljarder av oskyldiga människor. Men vad skulle hända då? Astronomen Carl Sagan säger att ”vi skulle få de stora paradoxerna av att störa ledet av tillfälligheter som lett till vår egen tid och till oss själva.” Man skulle helt enkelt inte veta vad som skulle hända om man reste bakåt i tiden för även om man ändrade något bara det allra minsta så skulle det kunna få ödesdigra konsekvenser. Tänk om man stod framför någon i kön till korvkiosken som sen kom för sent för att bumpa ihop med sin framtida fru, och genast har man whipat ut flera generationer framåt och på så sätt ändrat den tid man själv lever i. Och man vet inte hur mycket allt sitter ihop – du kan kanske lika gärna whipa ut dig själv genom att stå där i kön till korvkiosken. Tänk på hur Marty Mcfly håller på och meckar runt i ”Tillbaka till framtiden” filmerna. Och vad hade hänt om Martys mamma och pappa inte hade blivit kära i varandra och sedermera fött honom? Hade Marty bara suddats ut helt, eller hade naturen hela tiden på något sätt funnit en väg så att allt löste sig? Man kan ju tro på den sista versionen eftersom han annars inte skulle ha kunnat ha åka tillbaka i tiden till att börja med. Eller?

Det finns något som kallas the grandfather-paradox. Den handlar om motsägelsen i att resa bakåt i tiden. Ponera att du reser bakåt i tiden och råkar döda din morfar innan han avlat din mamma. Men vad händer i så fall med dig? Ploppar du bara ut ur existensen eftersom du aldrig blivit född? Eller skapas ett nytt led av tillfälligheter, eftersom du ju är där, och vägen till ditt vuxna liv, och din nutid, ser helt annorlunda ut? Carl Sagan påpekar att själva hjärtat av paradoxen är din existens och din morfars död, eftersom hans död eliminerar möjligheten av din existens till att börja med. En av lösningarna till detta problem är att du inte kan döda din morfar. Du skjuter honom, men i precis sista sekunden böjer han sig ner för att klappa en katt, eller så hakar pistolen upp sig, eller så snubblar du på en sten och så vidare… På något sätt förhindrar naturen mordet på din morfar eftersom det avbryter ledet av tillfälligheter som leder till din existens och din egen tid. På så sätt skulle man också kunna säga att ödet finns. Men det finns en annan lösning på problemet också. Den går ut på att varje störning med det förflutna skapar en ny väg, en ny förgrening av tillfälligheter – det vill säga ett annat öde, en parallell dimension. Man skulle då ha två lika giltiga universum; det som vi alla känner till idag och det andra som är följden av våra tidsresor.

De försök man gjort idag med tidsresor har gått ganska dåligt. Forskaren Stephen Hawkings experiment med tidsresor har alltid slutat med katastrof – på ett eller annat sätt verkar det som om naturen konspirerar mot att tidsresor ska bli möjliga. Jag antar att det är naturens egen överlevelsedrift. Så rent teoretiskt går det att resa i tiden, vi har bara inte klurat ut hur vi skulle göra det rent praktiskt. Vilket kanske är en jäkla tur, för vem skulle bestämma vilka som skulle få resa och vart? Stephen Hawking tror inte människan någonsin kommer kunna resa genom tiden, för i så fall, argumenterar han, skulle vi väl redan stött på tidsresenärer? Men Carl Sagan håller inte med, han har en massa anledningar till varför vi inte träffat några från framtiden. Dels kan det bero på att det kommer ta så otrolig lång tid för människor att kunna bygga en tidsmaskin att vi vid det laget kanske hittat på avancerade saker som skyddar oss från att störa de tider vi reser till. Dels kanske vi visst har träffat tidsresenärer redan, men uppfattar dem som spöken eller UFOn. Eller så kanske det beror på att man bara kan resa till framtiden och inte bakåt i tiden, eller så kanske man bara kan reda bakåt i tiden till den tidpunkt då tidsmaskinen är uppfunnen. Och eftersom den inte är uppfunnen än, så har vi fått vara ifred.

Men om du vill resa genom tiden kan du göra det på olika sätt, antingen kan du bli ett fysik- och mekanikproffs och vara den som fattar hur man bygger en faktisk tidsmaskin. Eller så kan du leta upp ett maskhål. Ett maskhål är en rispa i rymden som knyter samman två vitt skilda punkter i universum. Så istället för att färdas från punkt a till b med bil, flygplan eller rymdfarkost kan du kliva in i maskhålet på punkt a och kliva ut på punkt b. Det här är också möjligt enligt fysikens lagar och är jävligt Alice i underlandet-aktigt. Man skulle alltså kunna färdas genom tid och rum så som de gör i filmer som ”Contact” (för övrigt skriven av Carl Sagan), ”2001” och ”Stargate”. Men som vanligt har vi inte mekaniken eller förståelsen för hur det skulle kunna göras. Än.

Ett tredje sätt att färdas genom tiden är att använda sin egen hjärna. Eftersom all massa innehåller energi och att all massa kan omvandlas till energi, innebär det också att din hjärna kan göra det. Om man bara lär sig frigöra den energin på rätt sätt är det fullt möjligt att interagera med tiden. Angelus Silesius, en filosof och poet som levde under antikens Grekland var bara en av många som trodde att tidens flöde kunde stoppas med hjälp mentala krafter:
Time is of our own making;
Its clock ticks in your head.
The moment you stop thought
Time too stops dead.

Vi är bara ett moment i astronomisk tid, en tillfällig gäst av jorden. Och den världens utseende beror på vår egen takt, vår egen fart. Allt är relativt.
Science och science-fiction rules!




Eller vad säger du?

Namn:


Email:


Kommentar:






manda (020528 14:58:16):

SCIENCE RULES OCH THERESE SVENSSON OCKSÅ


Lander (020528 17:48:11):

Himla bra artikel.


Elise (020529 12:38:06):

Vilken underbar artikel! Förklarade saker och ting på ett bra sätt. MER!!!


Linnéa (020529 14:47:28):

Fasen vad koolt. Mycket välskrivet, på min ära!


minnie (020529 15:21:45):

Jovisst é dé möjligt att tidsmaskinen redan finns för Allt är möjligt!


Keri (020529 17:49:06):

Jag bugar och bockar for en artikel som fick mig att fordriva annu lite tid da jag egentligen borde jobbat. Titta, jag fordrev tid genom att lasa en artikel om tid! Och genast kandes tiden som om den gick mycket snabbare. Jag ar min egen tidmaskin. Muahaha...


Peter F. (020531 15:45:23):

Mycket intressant. Även om jag inte riktigt minns att dom stötte på några maskhål i filmen 2001 ett rymdäventyr (om det är den du menar). Hela diskutionen är ju egentligen ganska menigslös. Just relativiteten gör ju att uttrycket tidsresa tappar sin mening. Det beror ju helt och hållet på vem man jämför sin tid med. En hypotetisk resa fram i tiden skulle ju kunna vara en resa bak i tiden om man jämför med någon annan. Det finns bara EN tid och det är den man själv befinner sig i. Alla andra gör ju sina egna tidsresor jämfört med den egna tiden. Varför längta efter något alla gör varje dag?


Hanna (020531 21:51:46):

Roligt. Fast nåt säger mig att annan artikel har inspirerat... Hm... Synd bara att avslutningen är så infernaliskt pretto. "science och science-fiction rules" usch!


therese svensson (020531 22:51:35):

till tönt-hanna: vadå annan artikel har inspirerat? uppenbarligen är inte jag den första som skriver om det här (i så fall vore jag ett geni och skulle fått nobelpriset för länge sen duh), och självklart har jag tagit fakta från andra källor (man sitter inte och hittar på vad gäller ett sådant här ämne - överraskning va?) för övrigt var ju avslutningen till för att dra ner på den eventuella pretto-& vuxenvarningen på resten av texten eftersom det annars kanske kunde vara lite svårt att smälta om man är nybörjare på området (alla som läser darling är kanske inte professorer i fysik och astronomi, det är nog jävligt många som är det, men inte alla - och definitivt inte jag). det var väl allt. hej då. /therese


Sexual Puppy (020601 10:48:49):

Det man kan tänka kan man göra.


Fosco (020601 15:58:00):

Men muuu... vad bra alltså


sara (020601 16:17:07):

himlans bra!


koksoflickan (020601 18:01:41):

verkligen bra artikel. !!!


dolores (020603 16:45:43):

jag skulle lätt åka tillbaka till slutet av artonhudratalet om jag fick åka, och så skulle jag stanna till typ 1930-talet. sen skulle jag åka hem och åka tillbaka igen, till woodstock. eller när jimi hendrix spelade på grönan. härlig artikel.


jejja (020603 20:49:27):

Kan nånting bara sluta existera d.v.s aldrig ha funnits? Och tänk om man åkte tillbaks jättelångt i historien och typ råkade stå i vägen för någon i ett visst ögpnblick. Då skulle kanske hela världen vara helt annorlunda när (om) man kom tillbaks till sin egen tid. Något att fundeta på!


Calle (020604 07:53:01):

Oj, vad det inte var meningen att jag skulle läsa den här artikeln. Vad ska vi göra med alla stackare som faktiskt förstår naturvetenskap? Eller har funderat på tidsresor tidigare?


Calle (igen) (020604 08:41:21):

Terminator eller ännu hellre De tolv apornas armé är ju också trevliga tidsresefilmer. Bruce W i den senare fastnar i en jättekonstig loop, i slutscenen ser han sig själv skjutas som nioåring. En riktigt kuslig detalj är att när han minns det inträffade i början av filmen blir han skjuten av Brad Pitt och inte den riktiga skurken. Tål att tänkas på! Det skulle kunna antyda att det hela inte är en loop utan en spiral - givet det lyckliga slutet kommer det hela inte att upprepas. Ojoj, det här blev roligare ju mer jag tänkte på det!


johannes (020605 17:55:19):

Fetbra artikel. Stående ovationer till Therese Svensson. Jag tänkte på att kaos teorin anknyter till detta ganska perfekt. Dvs OM Hitlers pappa inte hade sett den där artikeln i tidningen när han satt och bajsade som fick honom att stanna kvar på toaletten hade han inte stött in i Hitlers mamma på gatan och ingen Adolf hade fötts. förintelsen hade möjligen inte skett utan honom och många miljoner judar hade levt kvar och tänk vad en person kan göra för världen. Om vi ska snacka små detaljer. Sen måste jag faktiskt hålla med tönt-hanna. Den där sista linen drog ner det lite... När deu skriver en så fin informell, filosoferande artikel, varför ska du då dra ner "den eventuella pretto&vuxenvarningen" på den? Trots allt var det en underbar pedagogik i artikeln, så jag tror att alla förstod vad du menar. Även jag som har noll koll. Fan vad bra! puss


Hanna (020606 13:57:18):

Avsäger mig titeln tönt. Om nu artikelförfattaren vill framstå som så mogen, förolämpar man inte de som vill analysera saken. Klart att saken har skrivits om förut. Förlåt om jag trampade på en öm tå. För övrigt är det trevligt med vetenskap och alla dess mystiska lagar, men inte behöver man skryta med sina engelskakunskaper för att få ihop en bra artikel. Det brukar gå så bra ändå...


råf (020614 16:07:26):

Gulp! Man blir helt psykförvirrad.


marviol (020615 18:37:34):

bra artikel. mycket bra. Men jag håller med om den sista meningen, den var ful. Kunde jag åka tillbaka i tiden skulle jag nog åka till tretti/fyrti talet och vara med i asimovs, heinleins och de andras sf-kollektiv....eller kanske åka till sextiåtta och vara allmänt proggig


isblomma (020618 01:30:32):

måste bara hålla med, fan va gött att du lyckas skriva så begripligt som du gör.. ang. slutraden så måste ju artikeln sluta på nåt sätt, och det här slutet var väl lika bra som ngt annat...


Testaburger (020618 13:05:41):

hej, vilken bra o välskriven arktikel! du borde skrivit mina fysik böcker då hade jag alltid fått mvg. För fan vad svåra de kan vara att fatta, mer lättfattliga böcker akrivna av normla hjärnor för normala hjärnor!


Staffan Hagby (020624 11:53:28):

Hej! Jag har tänkt att läsa astrofysik och massa andra balla grejer för att bygga en tidsmaskin... förresten... visste ni att USA:S militär har en liknande tidsmaskin.................... .............................. ...


Anna (020701 21:39:51):

Bra artikel, det må jag säga, men vafan, vi färdas ju framåt i tiden hela tiden. framtiden har ett jävla märkligt sätt att på något sätt alltid förvandlas till nutid. och framtiden kommer alltid att fortsätta bli nutid. såvida inte tiden stannar. och det kan man nästa hoppas den gör ibland.


kalle (020702 03:09:25):

en sak som spelar in är ju att folk lär sig utav sina misstag. hade inte hitler fötts så hade antagligen någon annan med rasistiska åsikter gjort samma sak. i vilken skala är dock svårt att avgöra.


geggan (020703 21:21:18):

bra.......skitbra


elli (020709 11:15:42):

alltså, jag tror inte på det där att en människa styr hela jäkla världshistorien. Det är OMSTÄNDIGHETERNA som spelar in. Och omständigheterna är ju ibland så enorma och svårbegripligt sammansnörda så en händelse påverkas av en massa människor under en lång tidsperiod. Det är fan så komplex att det är omöjligt att greppa för våra små hjärnor. Ta Hitler och förintelsen som ex. Judeförföljelser var ju fanimig inget nytt, det bara kulminerade i Tyskland på 30-talet pga en himla massa faktorer. Hitler var inte ensam om att komma upp med dessa ideer och driva igenom det. Därför: håller med om att det alltid finns någon annan som skulle göra om inte detsamma men något liknande pga just omständigheterna. Slump blandet med ödet!


Farzam (020710 04:23:12):

heregud vad sånt e intressant, jag älskar det...


mjök (020721 23:52:57):

skitbra jag blev glad


erika (020724 11:25:41):

mer såna här bra artiklar i darling tack!


Saddam Husseins morsa (020725 11:53:39):

Haha vad nördigt! Det där stämmer inte. Kom med nåt bättre för i böveln.


Daniel (020726 11:59:18):

Skulel åka tillbaks till Hultsfred och se Marit spela..


Anna P (020801 03:23:59):

Jag håller på och läser en kurs i relativitetsteori just nu och skulle rätta till några vetenskapliga fel. "Tänk att du äter en massa mat, det är energi och i din kropp omvandlas det till kroppsmassa. Men om du går ut och badar eller klättrar i berg förvandlas din kroppsmassa istället till energi. " Den mat vi intar har är massa det förblir massa när det lagras i kroppen och kommer ut som massa men det sker flera kemiska rekationer (såna omvandlar inte massa) på vägen som frigör/binder energi. "Jo, enligt Einsteins teori omvandlas massa till energi ju närmare det kommer ljusets hastighet" När ett föremål enligt vår uppfattning(kompllicerat men man ska hålla sig till fakta) närmar sig ljusets hastighet börjar mer och mer av dess rörelse energi omvandlas till massa inte tvärtom som du skriver. Det är just därför det krävs oändligt med energi för att uppnå ljushastigheten. "Tiden går helt enkelt långsammare för Sara i hennes farkost.Hon reser typ ikapp tiden. " En jordbo som kunde bevaka sara skulle se henne i slowmotion. Varför är det just hon som reser ikapp tiden? Vissa saker är kanske för krånliga för att förklara men jag tycker att det är fel att ta med missvisande fakta i en artikel som utger sig för att vara vetenskaplig. För övrigt så tycker jag att det är jättebra att ni har med en vetenskaplig artikel.


Salome (020816 12:48:49):

Så jäkla super bra!!!!! Therese Svensson rulez! love u!


c (020822 11:03:36):

pratchett ställer en fråga...när stenarna fattar att det går omkring en massa saker på dem. vad händer då de kliar sig? enligt pratchett är det ca 3 sek. sedan som bigbang hände, ur stenarnas vinkel...


Anders (030418 01:11:09):

Är det tindens rörelse som saker att hända, eller är det röre som får tiden att flyta? Samma fråga för att göra denna fråga begriplig. Är det signalsubstanserna i hjärnan som får tankar att uppsta eller är det tänkarna som skapar signalsubstanserna?????


Anders (030418 01:18:14):

Är det tidens rörelse som saker att hända, eller är det rörelse som får tiden att flyta? Samma fråga för att göra denna fråga begriplig. Är det signalsubstanserna i hjärnan som får tankar att uppstå, typ av olika stimulus, eller är det tänkarna som skapar signalsubstanserna?????


Johan Bäckström (030516 21:49:32):

Mycket intressant! Jag har sett ett par "tidsresefilmer" och drömmer ofta om att det en dag ska bli fullt möjligt att resa i tiden, både till det förflutna och till framtiden!


Felix Maison (030520 01:26:04):

tjena, har skrivit ett projekt arbete i tidsresor bl a, jag är optimistisk hör av dig om du är intreserad


Felix Maison (030520 01:26:15):

tjena, har skrivit ett projekt arbete i tidsresor bl a, jag är optimistisk hör av dig om du är intreserad


sandra (030603 08:07:51):

skit bra artikel!! skulle gärna åka tillbaka i tiden om jag hade möjligenheten


mathias (030917 09:58:53):

det går troligen att resa genom maskhål


Fysiknörden (031022 16:42:36):

varför inte åka tillbaka i tiden och ta bort den där sista meningen så att alla bli nöjda och glada :)!


ad (031028 10:44:38):

aa


asal (031028 11:28:10):

varifrån har du fått all det här faktan? hur kan ja veta att allt detta är sant? snälla hör av dig snabbt de e skolarbete ja håller på med.


robel (031106 13:13:16):

över feta teorier!!!!


johan karlsson (031114 20:36:54):

Jag kan resa fram och bak i tiden. Vilken underbar artikel! Förklarade saker och ting på ett bra sätt. MER!!!


Peter (031125 20:31:25):

Verkligen bra!!!


miran, från rudbeckskolan (031130 20:54:51):

det står någostans i texten att man kanske kan resa till frmtiden, men inte bakåt i tiden. mem om jag har förstått grandfather-paradoxen rätt, det är så att man inte kan döda sin farbror eftersom att det strider mot ens existens, men om man skulle kunna resa till framtiden, är det inte också samma sak. till exempel om jag skulle se in i min framtid och där ser jag när, var o hur jag tex blir mördat, jag skulle kunna slippa döden om jag gjorde att jag inte skulle i framtiden undvika att vara där vid den tiden då jag blir mördat. låter inte det också konstig som det där med grandfahter-paradoxen? tack


Petrus (031204 02:50:09):

Ja tycker vi alla kan suga min balle. Jag snor denna text och använder till mitt nationella prov i svenska. Hejj


Crap (031207 21:45:32):

Crap


Crap (031207 21:54:01):

Jävla trmas va, men konstigt nog är det någon jävla proffesor som bestämt vad natinellt prov i svenska B ska handla om så jag kompierar din trams text och läser lite innantill! Bra va? Föresten, din mamma!


Eminem (homie) (031207 21:57:20):

Ej va fan radere texten svenne ska ta den på provet nu svär på gud


Katten (040202 00:49:15):

"miran, från rudbeckskolan" tänk om man dör en naturlig död då? =) Jag håller med dig Crap, detta blir bra till nationella provet =)


martin (040328 20:29:08):

ska snacka om tidsmaskiner på nationelaprov på svenska...ska använda din artikel:) kyssen


Marcus (040404 13:56:22):

Väldigt intressant och bra artikel ;)


Janner (040423 01:05:49):

En underbar dröm! Det spelar ingen roll vad Carl Sagan och Stephen Hawwking m.fl. har sagt om tidsresor, det är en ren och skär dröm! Einsteins relativitetsteori är bara prat eftersom tiden är en mänsklig uppfinning - djuren har ingen tid! Vi kan inte resa i något som bara är en fånig apparat kallad klockan. En idé skapad för att mäta när man ska vara på jobbet och när man ska gå i säng osv... Tidsresor hör till science-fictionen och är amsagor påhittade av fantasifulla personer med uselt sinne för vad som är o-möjligt!


Sebastian (040423 20:00:49):

Skulle inte kunna skriva bättre själv....


Alex (040427 10:53:53):

jag riktigt SUGER i mig all fakta o info! GE MIG!


Sensei (040710 10:57:10):

"Om en etablerad äldre forskare säger att något är möjligt har han med stor sannolikhet rätt. Om han säger att något är omöjligt har han sannolikt fel." Och om man mecklar med kausaliteten kan man råka hamna i fel ben i tidens långkalsonger (Pratchett). Och kyrkofadern Augustinus sade att "om jag ska förklara tid så vet jag inte, men om jag inte behöver förklara, så vet jag"


crazy_voyager (040910 11:34:38):

Bra artikel men EN SÅN MASSA SMÖRJA!!! Har du överhuvudtaget läst fysikboken. Det är klart att mycket utav faktan stämmer teoretiskt sätt men har du någonsin ritat upp detta för dig. Även om någon reser i ljushastighet(eller strax under) så lever man inte längre. Tiden beror ju på bland annat gravitation men det gör inte att man inte åldras på samma sätt eller existerar i en annan tid. Jag säger bara LÄS PÅ!!!


Lulle (050131 22:48:34):

Jävligt fet artikel.. Instresant som fan.. Har ni mer fakta.. Tänk om man hade kunnat ändra sin historia.. ball..


Alexander Aderklint (050320 16:48:19):

Bra artikel faktiskt... men som naturvetare så gör det lite ont i hjärtat att höra detta ämne bli förklarat med ett "Grynet-sjuk-dåligt"-språk. Förövrigt skulle jag vilja göra en kommentar till crazy voyager. Att resa framåt genom tiden handlar mycket om att få sin egna klocka att gå långsammare än den referens du använder dig av, t.ex. tiden på jorden. Detta går att uppnå på olika sätt och ett av dem är att färdas riktigt fort det andra är att vistas i ett enormt starkt gravitationsfält. Jag skulle vilja att du själv ritade upp fenomenen för dig. Ha i åtanke att ljusetshastighet är konstant i förhållande till en betraktare så skall du snart inse att tidsdilation faktiskt är möjlig. Kom också ihåg att vi människor bara kan observera relativ rörelse och relativ tid. Om du t.ex. får din klocka att gå långsammare än en på jorden så kanske den fortfarande går snabbare än en i ett svart hål (där tiden tillsynes faktiskt står stilla). Trots den bristande språkbehandlingen så stämmer faktiskt matematiken bakom det hon säger. Så jag skulle nog rekomendera dig till att själv ta upp fysikboken och läsa lite. Men värt att notera är också det att det som du läser där inte nödvändigtvis behöver vara sant, fysiken är en lära under utveckling. det som är sant idag behöver inte nödvändigtvis vara det imorg, se t.ex. hur det gick med att jorden var platt eller att den låg i mitten av universum. "En sanning är sann, till dess att den är motbevisad" (citat av mig själv)


ingen bajs (050524 12:28:35):

he he he he lol sån bil har jag he he he


PEPPE (050530 16:07:30):

lätt att förstå för nybörjare..Skitbra


Tony S (050916 19:33:52):

jag håller med!!science-fiction rules!


Al Pacino (051123 18:58:26):

detta var den mäst ologiska artikeln jag läst. Kan något gå bakåt i tiden? kan man åka bakåt i tiden? Det är en fråga som ställs i science fiction-romaner och som också förekommer i populärvetenskapen. Det strider mot förnuftet, men det finns mycket i vetenskapen som gör det. Vad man speciellt talar om är 'maskhål', vägar i rummet som leder bakåt i tiden. Man vet att allmänna relativitetsteorin kan ge sådana möjligheter. Det betyder inte att sådana verkligen finns, och ingen har gjort några observationer som antyder något sådant. Om de finns betyder det nog att det som går genom maskhålet komprimeras oerhört. Antagligen skulle en levande organism eller något i vår omgivning, som är sammansatt av en stor mängd atomer, pressas samman på ett orimligt sätt. Möjligheten att komma oförändrad genom maskhålet kan vara jämförbar med möjligheten att äpplet på marken kastas upp i trädet. tycker inte att en nörd som knappt läst något om Kemi, fysik ska blanda sig in i sånna här diskutioner, bli lite insatt!!! och för alla er som tycker att detta är bra? vad är ni för några?? detta är en person som skriver all fakta grundat på FILMER! give up!


Doc (051125 18:20:54):

Keept it up!


jon backen (051216 18:51:37):

ohhh gosse vad bra:D Det där experimentat med klockorna stämmer ju:D tycker det va riktigt kul att läsa är lite fysikt påläst och tyckte det va riktigt roligt att få en sån gemensam förklaring allt va liksom med:P


Johan (060626 22:19:39):

Även jag som treåring förstår vad tidsresor inebär, skriv gärna mer om du kan tänka så långt :-)


Pervo (060920 14:54:28):

Vicken massa sheet


Mattias (061122 22:24:44):

Det är alltså bara en tidsfråga.. innan man kan resa i tiden.. detta e ju så sjukt häfftigt.. ja har länge trott att det är en tidsfråga.. och nu är det bekräftat.. tack :)


Tim (070317 09:28:16):

Hoppas att nån kommer på hur man kan stoppa tiden.


Lee (070408 03:42:33):

http://74f6734464c93c208480d3e 7ed535d52-t.rh5t5bf.info <a href="http://74f6734464c93c208 480d3e7ed535d52-h.rh5t5bf.info ">74f6734464c93c208480d3e7e d535d52</a> [url]http://74f6734464c93c2084 80d3e7ed535d52-b1.rh5t5bf.info [/url] [url=http://74f6734464c93c2084 80d3e7ed535d52-b2.rh5t5bf.info ]74f6734464c93c208480d3e7ed535 d52[/url] [u]http://74f6734464c93c208480 d3e7ed535d52-b3.rh5t5bf.info[/ u] 0c4df95de00b5aa0f800bcc958a3b7 df


Erich (070423 13:11:06):

http://0f17f4d0867b2a3e8866fac a2643b179-t.k90u0h.info <a href="http://0f17f4d0867b2a3e8 866faca2643b179-h.k90u0h.info" >0f17f4d0867b2a3e8866faca26 43b179</a> [url]http://0f17f4d0867b2a3e88 66faca2643b179-b1.k90u0h.info[ /url] [url=http://0f17f4d0867b2a3e88 66faca2643b179-b2.k90u0h.info] 0f17f4d0867b2a3e8866faca2643b1 79[/url] [u]http://0f17f4d0867b2a3e8866 faca2643b179-b3.k90u0h.info[/u ] 86b4eaaaf8201e29470f084ce1d2d6 95


sara (070506 18:50:09):

Hej, kan man kanske om tjugo år hitta på något sätt att resa tillbaka i tiden? kommer man någonsin under våran livslevnad hitta en lösning på det och om man kan göra så att man kan välja vilken tidsperiod i det förflutna man vill leva?? och är det så att om man skulle resa bakåt i tiden tex till 1200-talet någonstans där, skulle alla mina vänner fortsätta leva på tusentalet och dö där, medans jag skulle dö på medeltiden?? alltså 1200-talet... någonstans. kommer det att ske under våra livs dagar eller om tvåhundra eller tusen år till?? vem vet... jag hoppas att det funkar... men om vi säger så här då! om man kommer på lösningen på denna gåta som bara tomma luften vet under våra dagar, och kommit på hur man åker till precis, exakt vilket århundrade man vill, äh förlåt jag vet inte... men om vi säger så hära då... om man skulleresa bakåt i tiden någon gång, då skulle det inte vara samma människor va?? säger så här då: om vi skulle säga om vi skulle åka till storslagna napoleons tid, jag behöver inte tycka att han var så woow, men om man skulle göra det, då kan man inte träffa honom väl? man kan ju fan, inte återuppväcka dom döda till liv igen... då kanske det finns någon annan som han, och kanske mäktigare som kanske heter neolon den III:e. kan man verkligen göra det? för det är det som är roligast... jag hoppas för det... jag hoppas... hoppas... pass...


gibupyuu (070815 08:53:21):

dgzvvsay http://lotmksml.com hcqcwpgj kcbpedhx [URL=http://uudbtemq.com]mrnht scs[/URL] <a href="http://cwtohrkb.com"> qnkegwfu</a>


Hej •• Brev •• Var det bättre förr? •• Henrik Bromander •• Test: Vilken tid är du? •• Relativ tid •• Tiden enligt Stockholms Lokaltrafik •• The Breeders •• Tidsresor •• Lisa Lopes •• Tidlöst mode •• Månadens Darling •• Kära dagbok •• Fråga Darling •• Debatt •• Chat •• RÖSTA!!! •• Mobilkul
Gamla nummer •• Bli en Darling •• Shop •• Prenumerera •• Annonsera •• Pappers Darling>>

A N N O N S :