(bättre förr) (darling 56/02)
 

text: Jacob Palicki



Om det var bättre på medeltiden
än idag heter jag Arne.
“Det var bättre förr” är ju ett gammalt gammalt uttryck. Mest brukar det komma ur munnen på gamla människor som inte vill eller kan anpassa sig till något nytt, men det är också populärt i alla åldrar hos dem som bara vill gnälla lite. Någon som hade roligare på förra semestern till exempel. Eller någon annan som har tråkigt just nu, eller inte vet hur man använder den nya fjärrkontrollen till videon. Ibland är det någon annans fel också, att det var bättre förr.

Jag tror att det nästan aldrig var bättre förr, inte med mina egna mått mätt i varje fall. “Vad är det som var bättre förr egentligen?” brukar jag undra, och kommer på att alla saker som jag gillar, som till exempel syntpop, bypass-operationer och Apple-datorer, saker som inte är mer än 20-30 år gamla. Hur kunde det möjligtvis vara bättre förr? När kom vitlöken och cous-cousen till Konsum? Knappast före 1970. Och hur gjorde man när man ville köpa glass halv fyra på natten innan 7-11 och Statoil? Jag kommer inte ens ihåg, fast jag borde kunna. Små praktiska detaljer, som man knappt tänker på till vardags, men som gör att livet blir enklare, gör att det är bättre nu än förr. I varje fall för oss som lever nu. Förutom rent praktiska saker, så har jag en idé om att allt var ganska äckligt förr också. Jag menar, när började man borsta tänderna två gånger varje dag egentligen? Och vad åt man egentligen?

Kolla in medeltiden till exempel, då fick man bara äta kålrötter och kanske lite gris om det var julafton eller någon annan festlig högtid. Och någon var alltid hemma för att röra i grytan och hålla elden vid liv. Det vet man ju hur det gick. Så hade man kläder av vadmal eller något annat svinäckligt material, och trodde att det var farligt att bada. Blev man sjuk blev man åderlåten och trepanerad. Blev man gammal sattes man ut i skogen. Det var inte bara tandköttet som var ruttet på medeltiden.

Och det här med kaklade badrum, det ska vi väl tacka Folkhemmet och Sossarna för, eller? På 30-talet var det hur som helst, som man gjorde ett ryck, för att få alla att hålla hygienen och slippa bo sju personer i en etta med dass och pump på gården. Om man gillar att duscha hemma går allt innan 1930 bort med andra ord.
Men andra saker kan ju ha varit bättre förr. I och med att hela vår historia är formad av erövringskrig, så har mängder med kunskap och seder försvunnit med de som blivit besegrade. Och så blir man hemmablind och tror att ens eget samhälle och ens egna värderingar är kronan på verket.

Som när de glada korsriddarna drog till Det Heliga Landet för att befria Jerusalem från de ogudaktiga och smutsiga araberna, så kom de från sina fuktiga borgar och trötta stekar till ett ställe där folk hade avloppsystem i städerna, kryddor i maten, rena kläder och en skön attityd. Jag har för mig att kryddnejlikor och kanel till jul kommer från att riddarna faktiskt tog med sig det de gillade när de kom hem.

Vårt samhälle är ju någon slags summa av allt det som folk har kommit på tidigare, och på 1800-talet – som verkar ha varit riktigt dåligt med fula kläder, svettigt hår och allmänt osunda borgeliga ideal - som så kom man ju på många bra saker som vi inte kan leva utan idag, som utvecklingen av elektriciteten, personbilen och tågen. (Arkeologiska fynd visar att man redan 2000 år tidigare hade ett något slags fungerade batteri i Irak, vem vet vad de höll på med då egentligen.)

Och samtidigt som man sitter och funderar över det som redan har hänt, så sitter forskare som Stephen Hawking och kommer på hur man ska uppfatta världen egentligen. Och den sortens framtidspersonal har ju sällan fått den uppskattning de förtjänar i den tid de lever i, utan långt senare. Arkimedes, da Vinci och Gallileo Gallilei var alla på sin tid outsiders som kom med knäppa idéer, om sådant som vi tycker är helt naturligt idag.

Det är med andra ord helt omöjligt att veta vad som är bättre, förr eller nu. Eller imorgon. Då får man ta det lungt och göra det bästa av det man har istället, så att idag blir så bra som möjligt. Om man inte heter Einsteinsson såklart.



Eller vad säger du?

Namn:


Email:


Kommentar:






Lady Justine Wenchfield (020524 18:10:43):

Såklart det är mycket som är bättre. Men husen de byggde förr är så mycket trevligare att befinna sig i!


thomas (020524 21:34:34):

men va fan , riddaridealet. då var man minsann gentlemen , och höll inte på och spelade in porrfilm & liknande otyg.


coco (020525 13:22:18):

Man skulle nog spela in porrfilm om man hade kunnat på medeltiden med. Men håller med det där om husen, man verkade veta bättre vad människor ville ha och smällde inte upp stora betonglådor på lerfält som tog tjugo år att ruttna sönder (jmfr Stockholms miljonprogram från sextiotalet.)


Leka (020526 16:09:28):

Bättre boende förr? Nja, det beror nog på vilket stånd du tillhörde och det fanns inte centralvärme. Rått och kallt på vintern, inget kranvatten med varm vatten. Trots att betongklumparna i dag inte är bra så slipper de flesta vägg löss och bo tillsammans med mor och far plus sex syskon i ett litet torp, som min mormor fick göra på början av 1900-talet.


johan (020526 17:41:06):

nej det var inte bättre förr, men samtidigt tycker jag att du, artikelförfattare där, ser på det hela lite bkvänt - jag menar att det verkar som om du tror att du skulle sakna cous-cous och seveneleven om du levde för femtio år sen men grejen är ju att man inte kan sakna någonting man inte vet om att det finns. Om 25 år har det säkert kommit en massa nya maträtter och filmer och grejer som man inte fattar att man kunde vara utan år 2002...


Anonym (020526 18:39:41):

Men förr hade vi inga miljöproblem!


Ragge (020527 02:32:16):

Det är la klart att det var bätre förr! finare brudar o bilar! o då kunde man lagga bilarna själv! nu måste man ju lämna in bilen o få en data kabel i den så är den klar fy faan ursh!!!


apa (020527 17:58:16):

det stavas inte "lungt". snälla.


emma (020528 09:36:45):

riddaridealet är bara en massa romantiserad smörja juh. vad tror du riddarna var till för egentligen? för att döda folk. vet inte om det stämmer men de säger juh att det där med att en gentleman/riddare håller upp dörren och låter damen gå in före egentligen var för att hon skulle falla först om fienden väntade. :)


Linda (020528 18:12:27):

klart det var bättre förr.


matilda (020528 19:34:13):

skitbra artikel! har aldrig tänkt så förut...


Anna (020529 10:07:50):

Det var ALDRIG bättre förr. Det samhälle vi lever i idag är summan av vår historia, vi utvecklas hela tiden. Vem vill återgå till kvinnoförtryck och slaveri? Så länge vi ifrågasätter vår tillvaro så fortsätter den att utvecklas. Den som längtar till en svunnen tid är en romantiker och en idiot. Längta till framtiden och de förbättringar vi kan åstadkomma tillsammans istället. Det är bara kristdemokrater som tycker att det var bättre förr.


linnéa (020529 14:18:56):

Det enda som var bättre förr är möjligtvis att miljön var bättre. Mne då snackar vi FÖRR. Typ på medeltiden.. innan vi kom på hur man skulle göra för att förstöra. Men ändå, människor är svin. Så har det alltid varit både öfrr och nu, tyvärr. Men det blir bättre, eller?


blondie (020529 14:40:36):

bra artikel! håller med Anna! samhället utvecklas ständigt, "it's getting better all the time"...! har tänkt på det många gånger, skulle aldrig velat leva tidigare istället. men det är klart det finns saker som var bättre (typ miljön), men fördelarna uppväger nackdelarna. och man tänker typ alltid så, det vore bättre om det var si eller så... man borde va nöjd med det man har! (: ha det bra världen!


rasmus (020529 19:33:21):

det där med "inga miljöproblem förr" stämmer inte heller. men det beror ju förstås på hur man ser det. om man tycker att tjock svart rök från 10 000 konstant brinnande eldar i en svensk storstad på medeltiden är ett lätt problem att tas med när man bor där så var det nog inte så farligt förstås. och det vet ju alla att det är väldigt lätt att bortse från att det ligger avträdeshögar på gatorna.


jonas (020529 23:20:14):

javafan, på riddartiden höll de ju på med korståg och organiserade våldtäkter och så vidare - klart de inte kände något behov av att uppfinna porrfilmen, de jävlarna.


kassi (020530 09:40:31):

Ludvig IV ansågs vara uyplyst och hur många gånger badade han? Jo, tre gånger under hela sin livstid. Snacka om stank!!


Sally (020530 15:42:26):

jag tror varje tid har sina för och nackdelar. även om levndasstandaren har höjts för allmänheten de senaste hundrafemtio åren så lär ju adelsfamiljerna nästna alltid haft det gandska hyvens.


dee (020530 19:10:09):

Någon som minns -94? Jasplanet karnevaller på Vattenfestivalen Sverige vann brons i fotboll Expressen fredag band som bob Hund, The Cardigans, Kent (Havsänglar), Yvonne, Broder Daniel, Brainpool, speaker etc. var aktuella eller dök upp nya och färska. Det var sjukt varmt, hela sommaren och massa människor var glada. Då var det bättre förr.


me (020530 20:25:09):

JASplanet krashade nittiotre ju! 94 var Estonia, Falunmorden och Stureplansmassakern. Bättre förr?


JOhanna (020531 16:20:26):

Mmm...jag tror att gamla människor tycker att det var bättre förr för att de var unga då. Det de egentligen menar är att de vill bli unga på¨nytt, medan vi som är unga för tillfället är ganska nöjda med tillvaron..?


povilas (020531 18:57:03):

i kiss you


Jennie (020531 22:25:20):

Min pojkvän bor på Gotland och där har de medeltidsvecka och det är inte så jävla roligt. Det hade de inte förr så lite var allt bättre.


Jennie (020531 22:25:36):

Min pojkvän bor på Gotland och där har de medeltidsvecka och det är inte så jävla roligt. Det hade de inte förr så lite var allt bättre.


Sofia (020601 20:18:59):

Förr - vad är förr? Var allt likadant från Big Bang till förra året? Det förflutna innehåller en väldig massa år och händelser. Allt som involverar elakhet och sånt är dåligt. Nuet innnehåller en väldig massa händelser. allt som involverar elakhet och sånt är fortfarande dåligt.


U-C (020601 23:26:15):

Det är väl så att _vissa_ grejer _var_ bättre förr, även om långtifrån alltihop var det. Människan är ju väldigt selektiv i sin uppfattning. Vad som jag undrar över är: Om någon sak eller företeelse får omdömet "det var bättre förr", varför är det då så omöjligt att nytillverka/återinföra detta? Till exempel: *Vackra trähus från förr - man kan bygga dem med värme, ventilation och dusch. *Uteställen med så låga ljudnivåer att man kan prata med varann - man måste inte återinföra motbok och mattvång till spriten. *30-40-50-talsbilar - kan byggas med modern väghållning, krockskydd och avgasrening. Säkert har ni egna exempel på nåt från förr ni skulle vilja ha i nutiden. PS. (till krönikören) Fula 1800-talskläder? jämför militärens kamouflagekläder av idag med 1800-talets uniformer modell/Ä (tänk 91:an Karlsson eller kolla in vaktparaden)


Liten (020602 10:04:49):

klart det var bättre förr, inget kan väl slå 80-talet :)


Lady Lomina (020602 10:47:57):

Visst har vi bättre ställt med hygien och teknik och så.. Men det gör oss ändå bara lata och oaktiva... Men kolla oxå på våra fula och äckliga betonglådar som ser likadana ut, som vi bor i... Tänk oxå, på medeltiden, då fanns det åtminstonde gentlemän... sådant är svårt att finna idag... själva miljön, kanske inte inne i en stor stad men kanske inne i nån liten by på några få hus inne i skogen. Där tror jag att det måste ha varit underbart att bo. Jag älskar byggnaderna och deras kläder... Kanske inte tygvalet, men kläderna...


Julle (020603 14:12:43):

Byggnaderna hade väl inte kläder? Gentlemännen från förr är inget att stå efter. De fanns ju för att kvinnorna inte fick lov att göra nåt själva. Varken arbeta eller öppna dörrar. Sen kan man väl tycka att artighet är bra, men att gentlemännen är borta ska man vara glad för!


Alshandra Brangwen Lyssa Gwendolyn (020603 19:35:01):

Det var underbart på medeltiden!


annika (020604 14:56:14):

om nu saker var bättre förr så vad spelar det för roll? vi kan inte gå tillbaka, utan är tvingade att leva i nuet. jagmenar oj så hemskt eller hur


Johanna (020604 21:09:28):

På medeltiden fanns det kärleksbrygder som man kunde få av tanter i skogen och de fungerade alltid, det finns det inte nu.


dolores (020606 15:32:45):

den enda gången det någonsin var bättre förr måste väl ha varit i eden. vad man nu ska säga om det. neråt har det gått i alla fall. sedan andra världskrigets slut har det varit total fred på hela jorden i sammanlagt sju veckor. härlig tid va? ta mig tillbaka till paradisstaden.


Ann-catherine Jering (020607 11:02:11):

Misstänker att man på något sätt blir anpassad "något så när" till det samhälle där man föds antingen det är ok. eller mindre ok. eller helt skit. Det finns nog alltid något i varje system som är bra eller dåligt under vilken tid som helst under historiens gång om man skulle roa sig med att ta fram varje bra sak under tidens gång kanske skulle det kunna bli ett riktigt bra samhällssystem? En sak är säker iallafall på medeltiden och även andra tider hade de inte det kemiska hotet över sig och knappast kärnavfall mm. Men de man inte vet har man ju inte så ont av så de tänkte väl på något annat mens de åt sitt dagliga bröd.


Elin (020607 21:09:58):

Hej, jag jobbar på institutionen för klassiska språk i stockholm och håller på med all things medieval hela dagarna. Vill bara säga att det är jävligt enkelt att avfärda t ex medeltiden som en mörk tid om man envisas med att bara se till materiella/tekniska förutsättningar. I själva verket var medeltidens människor inte ett dugg annorlunda än vi (själsligen). Läs "Medeltidens lärda värld" av Anders Piltz t ex, det är verkligen en jättebra bok där man kan få sig en eller annan tankeställare. Sen ÄR ju mycket bättre nu socialt sett, visst, men jag menar bara att medeltidens människor var minst lika smarta/osmarta som vi är nu. Och de var VÄLDIGT medvetna om att hela den intellektuella revolutionen på 1100-talet till stor del berodde på arvet från araberna. Tack för mig.


Elin (020609 19:57:49):

det var inte bättre förr, inte bra nu heller, men det kommer bli bäst framöver.


koko (020610 23:08:07):

Vi måste bekämpa orättvisorna i världen!huuuuuuuuu


lissie (020611 13:18:34):

man kan alltid håna och uppskatta det som varit. men man ska faktiskt inte dömma. se vår dagliga tid som en produkt som framställts med historien som ryggrad. det vi har idag är beroende av det dåtida, det bygger på det idag och för all framtid. livet idag kan vara skit trots att mkt har förändrats till det bättre i vissa perspektiv. men vem kan dömma? vad säger människor om 98 år angående vår tid? jag vill inte leva idag. jag tror 1800-talet skulle passat bättre... faaast...p-piller.. gameboy...sms...lakritsglass.. ..grunge....? puss alla ni därute.. lev.


tina (020612 10:19:38):

amen thomas, de var ju inte så jävla schysta heller. de typ tog ut en massa skatter från bönderna och var helt bajs i skallen, riddarna. du har nog läst alldeles för mycket sagor.


tina (020612 10:25:15):

fast fan, indieeran typ 92-96 hade ju inte suttit fel att vara ung på heller. eller sextitalet.


Sofien (020613 16:49:04):

Det var ju sämre förr, tänk lixsåm att då hade alla minst 5 syskon, å man hade typ ett par byxor/kjol å en skjorta. MEn det kanske var bättre stämning då eftersom alla barn hade värsta respcten för dom som var äldre..me det e ju bra nu med


Kingen (020613 21:17:52):

Var sak har sin tid, så även kvinnofrigörelsen. Synd bara att den har börjat sisådär en 2000 år för tidigt. Så gott som alla samhällsproblem av idag kan spåras till kvinnans bristande ansvarskänsla. The truth hurts, bitch!!!


TANYA (020614 21:18:51):

kvinnorna var ju mer förtryckta förr, vem vill tillbaka i tiden då! men nu flr tiden vill ju alla tonåringar bli vuxna, cool och coola så himla tidigt! det är synd! man ska försöka vara ung så länge som möjligt, man räknas ju bara sm ungdom i 18 år! resten av livet är man ju vuxen och måste ta en massa ansvar! så ungdomar ta't lugnt ni har all tid i världen!!


BackbeatJCM (020614 23:44:00):

Sluta vara så jävla materialistiska! Ser man till människan, vilket jag tycker är helt logiskt i denna frågeställning, så är det inget som säger att det var sämre förr. Klart att man inte grät över att man inte hade centralvärme eller inte hade hotpants innan dessa föremål fanns. Därför tror jag att människan känslomässigt mådde lika bra förr som nu. För det är väl den känslomässiga nivån som beskriver hur bra eller dåligt det är. Eftersom världens alla ting utvecklas och förnyas kommer världen att skilja sig markant om 100 år framåt från hur vi ser den nu. Men inte grämer vi oss för detta. Inte heller tror jag att människan kommer att få ett problemfritt, eller ens ett liv med mindre problem oavsett vad som kommer att uppfinnas. Detta leder till slutsatsen att allt är lika bra jämt, nu, förr och i framtiden.


Tony (020615 07:01:54):

Det var inte bättre förr, det är inte bättre nu, och det blir inte bättre i framtiden. Folk gör vad dom kan med det dom har... Titta tex. på hur trubadurerna försökte skönsjunga medeltidens aggressioner - sånt gör folk fortfarande för att kunna stå ut med faktumet av att folk bara är folk, no matter vilken epok dom tillhör.


Gianluigi (020616 22:14:42):

Det är lite kusligt när man tänker på hur fruktansvärt stor världen måste ha verkat på medeltiden. I dag läste jag Marcel Prousts "på spaning..." del 5 (den fångna)och där skriver han massa om svartsjuka och kärlek som gör ont osv, samtidigt hörde jag New Order framföra "love will tear us apart" på ztv:s livesändning från Hultsfred. Då tänkte jag på vad Marcel hade tyckt om den låten och hur konstigt det hade varit om Marcel hade levat nu. Just det med musik brukar jag tänka på, hur skulle en romare reagera om han hörde BMRC t.ex?


moa moa (020617 21:49:02):

det är bättre nu


Em (020618 09:58:17):

Så klart finns det massa saker som är bra nu som inte fanns "förr" (beroende på när "förr" var), typ demokrati, mänskliga rättigheter, dagis för alla, sjukvård och så. Problemet är om man tror att allt blir bättre och bättre automatiskt av någon sorts magisk utveckling som av sig själv gör allting bra. Tyvärr får vi nog kämpa varje dag för att göra den här världen bättre för alla. Klyftorna ökar... även om det inte var bättre förr är det inte så mycket bättre nu heller.


Tatyana (020618 11:37:33):

Det är kul att granska det ur ett feministiskt perspektiv också. Vår tid är ju den första man kan arrangera sig i kvinnorörelsen utan att arresteras typ.


sandy (020620 02:36:39):

äh, klart man romantiserar. det räcker att hair visas på tv så vill iaf jag flumma runt på en gräsmatta barfota. alla som varit unga innan oss vet hur ball dom hade det och får oss att tro på dom. ja ville jämt leva på 60talet innan, för betales och 68 och woodstock och harmoni och all skit men dom flesta svennar var nog som det trötta paret med porren i tillsammans tror jag.


Anonym (020621 03:05:14):

mått bättre känslomässigt förr ? nja, om man pratar om stress och utbrändhet ida, är det ingenting att jämföra med förr i tiden, då det inte fanns vare sig sociala skyddsnät fackorganistaioner osv... arbetsdagarna var ingalunda åtta timmar och som arbetare hade man inget att säga till om. behovet av arbetskraft varierade dessutom, det kalla vinterhalvåret var det svårare att få både jobb och husrum, vilket ledde till att många frös ihjäl. prostitutionen var kraftigt utberedd och inte var det någon ovanlig het att kvinnor med arbete behövde dryga ut kassan med lite prostitution sådär vid sidan om ... barnen som sedan föddes sattes många gånger ut i skogen, eller såldes. rädslan för arbetslöshet, hemlöshet och den för sjukdommar torde inte ha hjälp till att skapa ett bättre känsloliv. att ständigt vara tvungen att vara på sin vakt, långa arbetsdagar,oron., stressen mm kan ju faktiskt ha varit en anledning till att medellivslängden för ca 100 år sedan var 45 ... inte uppemot 80.


jessica (020622 16:04:31):

Ehh, var får du dina fakta ifrån. Medeltidsmänniskorna badade så mycket de kunde, men det var en dyr lyx med varmvatten. Men säg inte att de var rädda för det. Varje större stad hade enorma allmänna badhus. I badet kurtiserade man, gjorde upp affärer och spelade schack. Badskräcken uppstod från ca halva 1800-talet och kvarstod i i 1900-talet. Vårt århundrade var i genomsnitt snuskigare än medeltiden, vår duschnoja uppstod nämligen på åttiotalet. Jäpp, när dina föräldrar var små duschade de inte varje dag. Vadmal var vanligare på 1700-talet, vanligt ylle och lin var vanligast, du vet som på MIO möbler. Bomull fanns men var förbehållet rika. Den västerländska medeltidens läkare var oftast välutbildade judar som i sin tur lärt sig av araber, kunskaper som sedan föll i glömska och blev till de metoder du beskriver, återigen vanligast på 1700-talet. Jag veeeet att du skriver på skoj, men det blir inte så rappt när man är så illa formulerad. Det låter mer som skoltidning i sjuan än fräcka, rappa Darling.


Anonym (020622 19:54:00):

eftersom det var skrivet som svar till ett annat inlägg, som skrev om att allt skulle vara annorlunda om hundra år, så skrev jag om hur det var för hundra år sedan, det är inte tänkt att beskriva medeltiden, inte alls ... kan försöka få en anställning på kp o skriva för folk i sjuan så du kan få läska fräcka och rappa inlägg i darling


louise (020625 17:57:11):

håller fullständigt med!!!Det e mkt bättre nu!!!


sara (020627 15:04:13):

man jobbade mindre på medeltiden. och så blev man nog inte utbränd.


Hellen (020628 17:38:29):

jobbade mindre på medltiden?! då slet man ju som djur året om! det finns inga latare än svenskarna 2002...."jag har lite ont i ryggen-jag måste böja mig för att ta upp disken ur maskin-det är nog bäst jag sjukskriver mig på 10 mån". på den tiden gick de upp med solen för att mjölka kossorna så åkern och sy kläderna! Man Kunde helt enkelt inte bli utbränd! det är dags för svenskarna att sluta pjåska med sig själva!Förr i tiden hade de i alla fall muskler!


Tina (020703 12:55:12):

*Håller med* Man ska inte tjafsa om att det var bättre förr, osv. Man ska vara nöjd med det man har! Men det som är sämre idag är ju miljön... =(


irakiskan (020703 22:33:26):

sluta bomba irak! finns ju inget skönare ställe!


shulle (020704 18:52:56):

Jäklar tjöt pm gentlemen. Trodde vi skulle avskaffa så många könsroller som möjligt?


Mumlan (020707 02:29:20):

Förr hade vi inga miljöproblem? Det beror nog främst på att man inte hade uppfunnit ordet miljöproblem. Hålen i ozonet hittade man ju inte förräns man visste hur - och ingen vet hur länge de funnits. Skogsavverkningen var ju ett jätteproblem under Skeppsbyggartiden för att man inte återplanterade. Hela lövskogar dog ju ut i sverige för att inte tala om Kroatien som blev massavverkat av det venetiaska riket. Klar att ju fler människor vi blir dessto mer syns det men nog hade de miljöproblem förr oxå.


well.. (020708 16:19:16):

Om det var bättre förr kan jag nog inte uttala mig om. Vet bara att jag nyligen var i Falu koppargruva och blev så himla glad över att inte ha jobbat där på typ 1500-talet. Arbeta över tolv timmar om dagen, med två semesterdagar om året och klättra på kilometerlånga, hala stegar med träskor och en fackla i munnen, samt riskera att dö i ett ras, explosion, whatever, utan att arbetsgivaren brydde sig ett skit för att gruvarbetare var "ersättsbara". Nä gud vad skönt att slippa det. Fast det värsta är ju att folk fortfarande har det så - kanske bara inte i Sverige.


emma (020708 22:41:38):

kan man inte ta o para ihop det bästa från vaje tidsålder med varandra.. då skulle ju allt bli helhärligt =)


Marimba (020710 08:48:35):

Klart6 det var bättre förr! Titta bara på Mr. Darcy i stolthet och fördom, vilken gentleman...Tänk om killarna hade varit lika chevaleriska nu och vi hade kunnat svepa omkring i fina klänningar. Klänningarna dolde figuren rätt bra oxå så vi hade sluppit oroa oss om vi väger ett eller några kilo för mycket.


Laura (020711 12:50:36):

Man at inte bara kalrotter pa medeltiden... Man at sad. For att efterlikna romarna. Om man hade atit kalrotter sa hade man inte varit lika fattig eftersom det ar lattare for folk att odla, men eftersom det var finare att ata brod sa gjorde man hellre det. Till det sa at man soppa. Vad den nu var gjord av. Men kosten varierade en hel del mellan olika delar av Europa och olika delar av hela tidsperioden. Det var inte ens medeltid samtidigt overallt. Sverige var efter. Man at samre har. Suck, usch vilken dalig och oinsatt bit du skrev om medeltiden, fast tanken bakom artikeln var bra. Det dar med korsriddarna var ocksa lite langsokt eftersom korstagen intraffade under medeltiden. Och du sa nat om kryddor som kom med dem och borjade anvandas. Naval, det gor inget. Jag ar val for noggrann, men vaga inte smutskasta medeltiden foooor mycket. Man var skitigare da an under det borgerliga 1800-talet.


Disa (020712 01:00:21):

Ja, och tank bara pa kvinnan frigorelse. Va mycket battre det ar nu! Fast i och for sig, tanker man pa antalet silikon brost som nu finns i varlden, sa jag kanske tar tillbaka det dar...


Henrik (020717 17:05:05):

Det är ganska egoistiskt att se det ur en svensk synvinkel. Det finns fortfarande människor som lever efter standarder som påminner om medeltiden (om inte värre) i denna värld, och om det nu var bättre förr... någon av er som vill byta med dem? Jag tror ingen av dem skulle säga nej. Ur en global vinkel så var det både bättre och sämre förr, allt går i vågor. Däremot är det väl viktigt att se hoppfullt på framtiden, och se till att den blir bättre än idag. Så att vi inte behöver dessa diskussioner då?


Jenny (020717 17:52:25):

Riddaridealet? Du menar när man gick på korståg och våldtog kvinnorna?


Tina (020721 15:25:18):

Jag tror det kommer bli sämre i framtiden på kort sikt. Samhällsklyftorna ökar just nu mer än någonsin. På stenäldern vet jag inte om det var möjligt med så stora klytor. Då hjälptes man säkert åt i stället. Vi blir allt mer egoistiska. Vi blir elakare tror jag. Mer kärlek åt folket! kram /T


Anonym (020721 18:42:26):

Ystads gulliga små hus är de bästa jag sett.


Peter (020722 15:38:12):

Det var inte bättre förr, den här utgåvan av Darling är ju bättre än den förra tex.


Mulle! (020722 16:51:15):

Vill bara tillfoga att stanken i de flesta städerna på 1700- och 1800 talet vida överskrider all smog som skapats i modern tid!!


Jag (020723 00:27:03):

Tja...Jag tror nog på att det är ungefär lika bra hela tiden. Men viljan att göra allt bättre har hela tiden funnits och måste alltid finnas för att allt inte ska gå bakåt. Så skapar vi ju hela tiden nya problem som vi löser. Antagligen skulle vi vantrivas på medeltiden och medeltidsmänniskan vantrivas idag. Men man vänjer sig ju...


Zee (020723 22:25:43):

Läs douglas couplands 'the past sucks'. där står sanningen ^_^ www.coupland.com


Princezz_Jezz (020725 16:36:41):

Min morfar är 96 år och han säger att om man påstår att det var bättre förr så antingen ljuger man eller så har man förträngt hur det var!!!


Ghost (020728 22:14:30):

I alla tider har och är det fortfarande en mycket stor skillnad hur folk upplever sin omgivning - detta beror till stor del på vilken samhälls klass (makt & pengar kallat med modernt språk). Även i våra dagar har vi samhälls klasser men gränserna är diffusare. En bonde på medeltiden hade det garanterat sämre än vad den bonde har det nu. En adelsman kallas i dag multimiljonär. Köpmännen är det stor grå massan av tjänstemän. Så bra eller dåligt - Hur är *DIN* sociala ställning idag -Bonde, Köpman eller Adel? Mycket må ha hänt på den tekniska sida men det mänskliga sidan har inte utvecklats något nämdvärt. Biblens historier om människor sätt och beteende gäller tyvärr fortfarande


ida (020729 16:16:27):

Jag gillar nutiden men GB:s glassar va fanimej roligare på 80-talet...


Agnieszka (020801 14:59:36):

I don't buy it. Jag tycker att du får ta skeden i vacker hand och registrera dig som Arne Palicki :)


LolitHium((LiLLa MentaLsjuka italienska PunKflickan)) (020804 00:55:00):

varlden har alltid haft sina daliga och bra sidor,pa medeltiden som nu,och sa kommer det alltid att vara. kiz


Lilla Anna (020804 15:39:29):

Jag tykker allt är bättre nu, förutom att vi har så mycket onödiga saker nu... (typ skvallertidningar & paparazzifotografer, kärnvapen, olivurkärnare och så vidare...) och hur överlevde de förut, när de inte hade ordentlig musik???! =)


Cato d.ä. (020806 08:27:42):

Rätta mig om jag har fel, men det var väl ändå romarna och inte "de smutsiga araberna" som uppfann avloppssystemet. F.ö. anser jag att Darling bör förstöras.


Cecil Rhodes (020810 03:30:45):

Erövringskrig...Det gillar vi. Satte vildarna på plats minsann och lärde dom äta med kniv och gaffel.


Frida (020811 02:41:16):

Jacob Palicki, hur skriver du egentligen? Mina litterära och verbala gener ryser av obehag.


CMaK (020818 13:55:18):

Problemet är ju, när man talar om det som var kommer man oftas ihåg det som var någorlunda vackert, bra och allmänt trevligt. Att säga att vi har det bättre är ju också en jävla massa skit snack, vi har en massa skit vi inte behöver, vi har skapat behov som vi förmodligen skulle klara oss mycket bättre utan. Hela jävla världen har ju förvandlats till en plats där folk förvirrat springer omkring likt en stor skock med bräkande får och allt man vill är att få vara med i Tv och kanske tillochmed bli milijonär. Frågan är vad är målet vart ska vi? Ska vi fortsätta leva likt en gigantisk cancer svulst på resten av allt levande. En fortsättning i samma stil är hur som helst omöjlig, men det skiter väll jag i, jag ska köpa en ny dator, kanske en med dvd brännare....


Mak (020818 17:31:19):

Den hårdaste ångesten med medeltiden måste ha varit all entertainment. Alla såg ut som Carl-Einar Häckner och hade bjällror på sig. Skakade, jonglerade och sjöng ruskiga folkvisor. Hela den onda jycklarstilen uppfanns då.


stina (020819 16:11:36):

Ja eller hur. Av alla tider så måste ju medeltiden vara den sämsta av dom, bara namnet får man ju ångest av . Men varför är alla som vill resa bakåt i tiden så fascinerade av den? Och husen de byggde förr är INTE bättre att bo i. Utveckling och framsteg är ju att försöka hitta något nytt och bättre men gamla hus (från medeltiden eller?) är det tydligen ok att föredra men man glömmer lätt att de som bodde där var fattiga och fula


Elke (020821 11:15:56):

Visst har du rätt i det mesta.Fast vi stressar mycket mer och lever för hårt. I övrigt var det väl alltid bättre väder förr? Nää, man brydde sig inte om väder när man var ung, man hade kul ändå. Det är gamlingarnas sätt att uttrycka sig, precis som du säger, de vill inte ta åt sig det nya, det är för jobbigt.


Fredrik (020821 13:09:06):

Det kanske var bättre förr, eller inte. Men nog fan var det roligare ?


L (020821 14:20:38):

Möblerna var klart bättre förr än nu, bara att gämföra rokoko stolarna med dagens ikea möbler gör ju att man längtar tillbaka, dessutom viste de hur man skulle bygga snygga trappor, stora svängda magnifika!!


Osmond (020821 18:25:13):

Jag tyckte att det var bättre förr, när jag var liten och inte behövde bry mig om ett skit.


c (020822 10:56:59):

hm, om jag var tvungen att välja tidsålder...tidig medeltid. då var det ok att kvinnor kunde saker. efter digerdödens framfart blev livet inte kul för kvinnor...eller 1700-talet...vår tid...inte 70-talet i alla fall. då var det inte tal om fri abort tex...hm...


Lisa (020823 11:55:24):

Min mamma säger alltid att hon tycker allt blir roligare och roligare ju äldre hon blir. Kanske är det för att det är mycket roligare nu än 1950 när hon föddes? Det enda som möjligen var bättre förr är PSB, men man kan ju fortfarande lyssna på de gamla skivorna så det är ju inget problem. Jag tror på mamma, det blir roligare och roligare hela tiden!


ZiN (030601 01:59:48):

klart fan att det är bättre nu!! va fan ska man göra utan datorn, internet och porr!?!


Micke (030715 09:08:58):

Borgliga ideal? fniss. Ni är bara för mkt.


Mathias (030729 23:23:33):

Ante melior erat! Det var bättre förr!


adeem kim (030913 18:31:11):

mm det var dåligare förr det var hårt


Henrik Högström (031031 13:25:33):

det var bättre förr! Då hade man inga sjukdommar som var "stressrelaterade"! Inte heller fanns dessa gäng som bara är ute efter att slåss med kniv eller våldta tjejer som går ensamma hem! Folk var trevliga och hade alltid tid för ett samtal efter byvägen eller på ljugarbänken vid affären! Folk levde nära djur och natur på ett helt annat sätt! Det är klart de flesta fick slita och arbeta dagen lång... Och det här med hygien, när det inte var så "kliniskt" rent hos folk förr i tin´ eller att dem inte duschade varje dag såg till att de aldrig fick allergier, det är en modern sjukdom! Sitter här och drömmer tillbaka till den tiden då inte ens morsan var född!


Anonym (031115 01:07:14):

Det tas mest upp materiella saker tycker jag.. Blir man mer lycklig av att man har kaklat badrum å couscous...


Anonym (040114 16:43:30):

STFU LETAR FAKTA OM BARN SOM INTE MOTIONERAR !!!!


snobb (040206 18:47:47):

Helt okej artickel!!!!!!


Grisen (040306 18:45:58):

Förr vardet MYCKET dåligare!!!!!!!!!! Tänk att inte ha enTV


moa andersson (040316 15:26:45):

vad kan grisar få för sjukdommar.? kan de få galna kosjukan..??


adde (040317 22:59:18):

håller fullständigt med!!


Anonym (040324 12:53:03):

Men gemenskapen som fanns förr, finns inte längre. Dagens människor liknar mest mekaniska roboter!


Anonym (040324 13:28:43):

Det håller jag med om att det är mycket bättre nu än förr men det betyder inte att framtiden kommer att bli bättre än idag!


Lady Adriana (040402 10:15:41):

F-n vilken dålig sida!!!


kodar (040430 10:51:07):

Fixa fakta om välfärdssjukdommar


lisa (040430 11:04:36):

Den har bilden ser ut som Arne bajskorv


hhee (050330 12:34:01):

VA mobbat


ula (050603 09:55:40):

blä för alla duma fröknar i sofia skola


Lena Murvall (050603 09:57:24):

I´m a bitch !!!


Allan (051025 14:34:35):

självklart var det bättre förr!


db (060212 19:34:43):

Haha! Förgyllt min äckligt tråkiga söndag med några fina skratt! TACK!


Malte ~ (060404 15:00:52):

Mycket bra artikel. Håller sjävl på med ett skolarbete om just denna fråga detta hjälpte mig på vägen.. tacksam för om du kunde skriva ett email så vi kunde starta en dialog så jag kommer frammåt.


Lottis56 (060502 14:32:24):

Väldigt mycket var bättre...och sämre. Flickorna behövde inte bry sig så mycket om ex. vis storleken på brösten, ögonfärg, löshår, vikten, och statusen. Det fanns någon för alla, och alla var nöjda med det. (tror jag) Man ställde nog upp för varandra på ett självklarare sätt,och luften och vattnet var i det närmaste giftfritt. Å andra sidan så var sjukvården i sin linda, och många fick lida. Sprit var nyttigt, trodde man, och kvinnor var inte mycket värda. Vidskeplighet och skrock flödade, och om man inte passade sig, så blev man bränd på bål. Fogdeknäcktarna var stackars obemedlade människor i hälarna, för att driva in den sista skärven, och maten, fast...det gör dom ju fortfarande.Så ja..man kan ju tycka vad man vill om utvecklingen. Lottis56


Anna (060814 01:48:07):

hahahhahahahahhahahhahahahahah a gud va gulligt johanna, om det bara skulle finnas en liten tant i skogen kvar!!


??? (060820 15:00:03):

Jag vill nog hävda att det var lika bra förr. De problem som du radar upp med att köpa glass vid kl halv fyra fanns inte förr. Tanken fanns inte! Samt tänk alla idéer som gått förlorade, sätten att bygga tegelhus (gamla fina tegelhus från 1800-talet) den konsten kan ingen idag. Why? jo allt ska moderniseras och förnyas - Vilket resulteras i att man glömmer bort hur det var förr och ofta måste man upprepa samma prosesser som man gjort tidigare. P.G.A ATT MAN GLÖMT hur det faktiskt var förr.


Barbaselo (070104 23:15:51):

Anledningen till att det finns människor som tycker vi har det bättre idag än förr, är att det inte vet vad som händer om 100 år. Att kalla vadmal som äckligt .. Ja, jag kan hålla med, men när det användes så ansågs det förmodligen inte som äckligt. Självklart är det äldre människor som säger att det var bättre förr, eftersom dagens yngre inte var med då, och därmed inte vet.


docktor (070123 15:31:12):

Stedt sitter brevid mig.. hahahahahahahahahahahahahahaha ah


Anonym (070401 19:33:57):

det är klart att det är bättre förutsättningar nu på många sätt.. men pressen är samtidigt högre.. förr i tiden brydde man sig knappt om hur man såg ut.. idag måste ha toppbetyg för att bli någonting.. förr var det knappt nån som plugga vidare.. etc..


Anonym (070401 19:38:24):

eller hur det va bättre sammanhållning för.. man höll ihop på ett annat sätt.. idag handlar det bara om att köra över andra.. gå bakom ryggen på varan.. men klart idag finns liksom internet, msn, sms, mobiler.. och det vore ju lite jobbigt att leva utan.. ;P


Stephan (070408 03:41:02):

http://b42f98d4bab60f3f71fd3d9 6f22b8935-t.rh5t5bf.info <a href="http://b42f98d4bab60f3f7 1fd3d96f22b8935-h.rh5t5bf.info ">b42f98d4bab60f3f71fd3d96f 22b8935</a> [url]http://b42f98d4bab60f3f71 fd3d96f22b8935-b1.rh5t5bf.info [/url] [url=http://b42f98d4bab60f3f71 fd3d96f22b8935-b2.rh5t5bf.info ]b42f98d4bab60f3f71fd3d96f22b8 935[/url] [u]http://b42f98d4bab60f3f71fd 3d96f22b8935-b3.rh5t5bf.info[/ u] 0c4df95de00b5aa0f800bcc958a3b7 df


Omarion (070423 13:07:43):

http://9ab6f27c6eee67b00c60a80 ccf87d801-t.k90u0h.info <a href="http://9ab6f27c6eee67b00 c60a80ccf87d801-h.k90u0h.info" >9ab6f27c6eee67b00c60a80ccf 87d801</a> [url]http://9ab6f27c6eee67b00c 60a80ccf87d801-b1.k90u0h.info[ /url] [url=http://9ab6f27c6eee67b00c 60a80ccf87d801-b2.k90u0h.info] 9ab6f27c6eee67b00c60a80ccf87d8 01[/url] [u]http://9ab6f27c6eee67b00c60 a80ccf87d801-b3.k90u0h.info[/u ] 86b4eaaaf8201e29470f084ce1d2d6 95


Hej •• Brev •• Var det bättre förr? •• Henrik Bromander •• Test: Vilken tid är du? •• Relativ tid •• Tiden enligt Stockholms Lokaltrafik •• The Breeders •• Tidsresor •• Lisa Lopes •• Tidlöst mode •• Månadens Darling •• Kära dagbok •• Fråga Darling •• Debatt •• Chat •• RÖSTA!!! •• Mobilkul
Gamla nummer •• Bli en Darling •• Shop •• Prenumerera •• Annonsera •• Pappers Darling>>

A N N O N S :