(sanning) (drrling48/01)


> text: Marie Birde

 

 

 



Sanningsjägare finns överallt och är ett släkte för sig.

Vetenskapsmän säger att de har hittat den och håller fast vid det tills det dyker upp skarpare vetenskapsmän och säger att de andra har ljugit hela tiden och presenterar en ny sanning. Religiösa ledare säger att den livsfilosofi de representerar är den enda och riktiga. På tv finns de överallt och lyckas djävligt bra på att avslöja hur det verkligen går till därute. Det är skönt att de finns, för man ser dem så sällan i verkligheten, de där människorna som är nyfikna och vågar ifrågasätta saker som alla tar för givet. Som har bestämt sig för att man bara kan förstå sig på saker som man kan se och som tror att: ”Vi tänker alltså finns vi” är den enda sanningen. Men är det så?

Efter att ha sett ”Matrix” började en helt ny generation tvivla på allt som vi lärt oss. Allt vi trodde var sant kanske inte var det trots allt? Neo fick oss att bli paranoida och ifrågasätta oss själva och hela världen. Vad är det egentligen som finns? Vi började läsa filosofi och tänkte: Det jag ser, ser en annan person på ett helt annat sätt. Det blev väldigt uppenbart att allt man gör och säger uppfattas på ett helt annat sätt för någon annan. Allt beror på referenser, liv och förmåga att förstå andras tankegångar. Neo öppnade våra ögon. Neo kallas i vissa kretsar för frälsare. Men varför? Jerker Peterson vet det mesta om film, så jag frågade honom vilken betydelse Matrix haft för folk och varför folk är besatta av filmen:
- Därför att det är en snyggt gjord actionfilm som för ovanlighetens skull uppmanar till närläsning och analys eftersom den är väldigt rik på referenser i story och detaljer till religion, filosofi och så vidare. Såna filmer dyker inte upp så inte ofta, den enda jämförbara jag kommer på nu är väl Blade Runner och mindre kända saker som ”Ghost in the shell” och Cronenbergs ”eXistenZ”.

Är ”Matrix” närmare sanningen än ”Ghost in a shell!”?
- Vet inte men de är väl ungefär på samma linje.
Hollywood var som vanligt ett steg före och visste precis vad folk längtade efter. En uppdaterad religion som vi kids kan relatera till. Som inte handlar om en person som förbjuder en att göra sköna saker. Men Hollywood visste antagligen precis vad de skulle göra efter att ha utvärderat varför ”Arkiv X” och Fox Mulder var så populära. Den största anledningen till att man gillar Foxy Fox (efter att ha sorterat bort att han är som en robot, att han kollar på porrfilm och att han är totalt asexuell) är att han tar ansvar för att det finns en sanning därute. När de andra, (läs Scully) är lite ambivalent halvintresserade av religion, vetenskap och sanningar försöker Mulder verkligen ta reda på vad som finns därute. Han VILL tro.

En svensk variant av Fox Mulder har vi i palmespanaren Lars Krantz. Han har en hemsida http://home.pi.se/krantz som innehåller alla typer av avslöjanden. Han är en outtröttlig sanningssökare.

Är det en viss sorts människor som letar efter sanningen?
- Det tror jag inte.

Hur kommer det sig att man börjar leta efter sanningen?
- Det vet jag inte. Nyfikenhet kanske.

Finns det bra och dåliga sanningar?
– Sanningen att Lisbet Palme dödade Olof Palme är en dålig sanning för Lisbet men en bra sanning för svenska folket, eftersom hela rättsapparaten har pajat på grund av lögnen.

Vem är det som avgör vad som är sant?
- Det är jag. Skärpning.

Har man bestämt sig för en viss sanning innan man börjar leta, något man hoppas på. Och kan man isåfall vara ärlig och erkänna att man har fel när man upptäcker det?
- Man ska akta sig noga för att bestämma sig för en sanning innan man börjar leta. Jag har måst ändra uppfattningen många gånger, och jag vet inte om jag är framme vid en hållbar sanning än, när det gäller mordet på Olof Palme. Man måste dela upp frågan. Till exempel: Blev han skjuten? Det vågar jag i dag säga är sant, men från början måste jag tvivla även på det. Blev han skjuten i ryggen eller i bröstet? I dag anser jag det är bevisat att han blev skjuten i ryggen. Blev Lisbet Palme beskjuten? I dag tvekar jag inte att säga att det är sant att Lisbet Palme inte blev beskjuten. Det är osant att hon fick ett ärr på ryggen, men det dröjde länge innan jag kom fram till den osanningen. Jag är fortfarande osäker på när ”attentatet” planlades, men jag tänker fortsätta att söka den sanningen så länge jag lever. Jag är 75 år. Där fick du svar på din sista fråga av bara farten.

Det är lustigt att sanningsjägare är så misstänksamma och i vissa fall till och med ifrågasätter rena bevis. Det blir som en motsättning i sig och gör livet surt även för den som letar efter sanning. För de som ifrågasätter blir inte nöjda förrän de hittar något som de verkligen kan hålla fast vid. Det är därför man tror att så många riktigt duktiga journalister är sanningsjägare; Folke Rydén, Carmilla Floyd, Noam Chomsky och Nina Björk är alla extremt trovärdiga, nästan så att man nästan inte vågar lyssna på det de rapporterar för att det kan vara så obehagligt.

Likadant kan det vara med artister eller band. Vissa band känns mer äkta än andra, det beror inte på vilka som är med i bandet eller hur de blev ett band utan att man tror på det de säger. Darlingen Marit Bergman är ett band själv, så jag tänkte att hon kanske visste hur man vet att ett band är äkta:
– Det vet man inte!

Varför TROR man att vissa band talar mer sanning än andra då?
– Hmm, alltså när man spelar själv, kan man ju ibland mena saker for real och ibland inte, fast det är samma låt man spelar. Men varför man tror det är väl för att antingen är det så att den som framför en grej verkligen brinner för det just då eller så är man helt enkelt så djävla proffsig att man får folk att tro att man menar det. Ibland är det ju jättesvårt att veta. ”Its not right but its ok” till exempel.

Band som har en egen ideologi, som Looptroop, måste det vara extremt lätt för. De kan ju hitta på vad som helst och bara säga att det är sant?
– Ja och sen om 10 år när de ska återförenas och spela samma låtar så kanske de inte alls tror på det de gör och då blir det ju inte så äkta. Sen tänker jag på en del grejer som jag har gjort tidigare som jag VET att det var råmycket känsla och äkthet i, men det låter inte alls som det när jag lyssnar på det nu. Och annat som till exempel vår ”discharged”singel, den var ett beställningsjobb, men det låter verkligen som jag vill ha ihjäl någon när jag sjunger den.

Det är som i ”Matrix”, allt man ser och hör är bara en kuliss, egentligen är alla lurade. Vem vill gå omkring och bli utnyttjad? Jag tackar ja till det röda pillret.



Eller vad säger du?

Namn:

Email:

Kommentar:



moloko (1010630 15:29:37):

börja läs KrazyKat... en existensialistisk vaudeville tecknad serie... sanningen finns där. av george harrison........... /le rat mort


moloko (1010630 15:31:21):

alternativt... yelah.net, anarchyrules.com, hypatia.net... motkraft.se...... sanning.


Brian (1010630 17:22:23):

Brian moloko regerar. "Matrix-filosofi" är bara kvasifilosofi. Annars är ju "sanningssökare" väldigt intressanta... hahaum..


ida (1010630 21:41:21):

folke rydén...hans dokumentär om dödsstraffet o myglet i texas var sketbra. och sorglig.


Foxy Mulder (1010630 21:43:54):

The truth is out there...


martyn (1010701 00:24:43):

såg "ExistenZ" för jävligt länge sen...den är förbannat bra om än lite jobbigt svängig hit-och-dit i slutet...se den!


DAENIKEN (1010701 15:05:42):

Erich von Däniken säger många sanningar om hur maXXAt det var förr i tiden.


moloko (1010701 18:50:06):

brian; moloko plus regerar.


sulan (1010704 15:53:33):

Detta ständiga letande efter den stora "Sanningen". Det finns lika många sanningar som det finns individer. Alla har sin tolkningsram som de definierar sanningen utifrån. Vissa väljer den enkla utvägen och ifrågasätter aldrig något. På så sätt behöver de aldrig heller känna något eget ansvar. Enkelt! Men livet blir( enligt mig ) mer spännande om man inte bara godtar den gänse meningen om vad som är sant....


Eminem (1010705 10:54:58):

Ehhh..Darling är en wannabe magazin..typ ni tror att ni går emot strömmen och är så j*vla radikala och utflippade.Ni är lika coola som fjortisarna som handlar på h&m...haha era wannabees...


banzai (1010705 14:57:13):

Vem orkar bry sig när ingen vet den ändå..


Jim West aka:2Nazty4U (1010705 18:25:03):

The taste of truth is bitter.


Giggalo (1010706 01:57:05):

Liberate Tumeetet Exinferis!


WackyTom (1010706 13:56:41):

döööööööööhhh... varför komplicera allt... sanningen är det forskare kommer fram till...till sist kommmer det mesta att vara löst...det finns ingen jävla gud...finns det intelligent liv på andra planeter? svar ja...men de bor så långt borta så de kommer alldrig att kunna ta sig hit...


seb (1010706 14:39:43):

Sanning är ett relativt begrepp. Alla människor lever i olika världar, och även om vi tror oss överbrygga dessa klyftor som skiljer oss åt så finns ingen absolut grund att bygga sanningen på. Det som är sant för mig kan mycket väl vara falskt för dig.


Diggling (1010706 22:18:53):

Liberate Temet Ex Inferis


Rascapacs muie (1010707 16:35:41):

hmmm... Erich von Däniken (se nedan) är väl ett gott exempel på charlatan, mytoman och lögnare. Det finns EN värld men väldigt många olika sätt att RELATERA till världen. Skilj på detta snälla. Vad man kan säga om världen och vad man kan uttrycka. Dom som bara accepterar ett uttryck är ganska obehagliga, men dom som accepterar vilken världsbild som helst är olyckligtvis... ...korkade?


Rascapac igen (1010707 16:37:31):

Errata: se ovan skall det vara förstås...


WackyTom (1010707 19:45:35):

är du dum eller? sanningen finns där inne...okej jag har inte orkat läsa din tråkiga artikel...skriv något roligare nästa gång va!?


sepe (1010708 15:31:57):

vafan.. ni jävla attac-adbusters-kids är så jävla allvarliga nufötiden... ta det lugnt.


Calle (1010709 03:02:00):

Det ar definitivt en viss sorts manniskor som arblir sanningssokare.


Calle (1010709 03:06:13):

arblir = ar/blir


Wakaii (1010713 14:46:59):

Allt jag har att säga ^_^ är : Serial Experiments Lain, ladda ner lite nu då, sen kan vi snacka existens och stuff ^_~


thina (1010714 00:18:02):

jag tror på "apornas planet" jag! (orginalet, INTE den nya) att mäniskan kommer förgöra sig själv inom en snar framtid o att våra primat-syskon tar över....


Elli (1010716 07:56:08):

Den enda riktiga sanningen är matematiken...


My (1010716 18:33:30):

Sanningen känns inte så jävla intressant i nuläget...


Emma (1010717 12:29:42):

Idioter.. Det finns INGET i Matrix som man inte sett förut, eller vetat om förut heller ifall man är normalbegåvad.


sign. (1010717 23:17:55):

när man lever så lever man (antagligen) sen dör man... döden går i princip ut på att man inte lever längre. Det är inte så mycket svårare än så.


somar (1010718 11:50:48):

jag håller med jag vill också ta det röda pillret... ...hellre det än att gå omkring som ett fån och prioritera helt onödiga saker... jag vill gärna veta hur det ligger till så att jag kan använda min tid "här" på bästa sätt.


teenage (1010718 16:01:30):

ehhh.. att dom på Darling skulle vara wannabees skriver mongot som har EMINEM email. vem är wannabee? NIGGA!


AndieB (1010719 15:04:33):

Den som är ärlig mot sig själv och andra kommer alltid att få se sanningen. Sanningen och ärligheten kan ibland göra skitont men också vara mycket glädjande. Samhället är dock som Matrix, ändå är vi alla med i det och tyvärr många accepterar saker som de är. VARFÖR vågar de inte ifrågasätta eller byta bana? RÄDSLA! Rädlsa för att något skall göra ont. Alla har vi val, vi lever alla våra EGNA liv, saken är om man ställer sig frågan själv, VAD VILL JAG GÖRA?! Trivs Du inte? BYT! Två uttryck som fler behöver lära sig: "Your past does NOT equal the future" och "Success comes from experience! Experience comes from failure!" VÅGA satsa lite i livet mot d


Måns (1010723 16:47:31):

Vem i helvet vill veta sanningen, Jag vet den Du vet den Men jag tänker inte känna efter /Måns


MyH (1010723 18:38:34):

Matrix är en skit härlig film,dom som inte har sett den har missat nåt.Den var ju filosofisk,det gillar jag/My


Zigge (1010723 19:49:28):

När jag var liten brukade jag tänka att livet var en enda lång film som nån satt & tittade på. DEt var långt innan truman show & sådant dök upp. Då tänkte jag även att allt tog mycket kortare tid än det kändes som. Annars skulle ju filmen vara för lång. Fast jag tycte inte att det var läskigt eller så: tänkte bara att det kunde vara så....Älskar konspirationsteorier.


daniel (1010725 19:29:24):

jag har nyligen läst mycket om deepak chopra " vilket jag tycker alla ska göra för att kunna inse hur mycket en man kan tro på sig själv och sina egna uppfattningar om världen" här har det egna troendet dock gått åt helvete till överdrift- nästan till hitlers klass- och han SÄLJER sina SANNINGAR till vilsna människor världen över. Hans uppfattningar tar en helt och hållet självklart och förvred även min världs bild totalt ett tag. Innan jag läste om honom hade jag en stabil tillvaro och visste var jag hade mig själv..... nu tänker jag fortsätta göra det och vill bara säga till alla att om du har ditt eget sätt att relatera till livet.... FORTSÄTT med det!


Matte (1010725 19:53:48):

Religioner..... måste bara lägga in nåra ord om det och hoppas att nån har några liknande synpunkter: INSE SANNINGEN!! finns det HUR MÅNGA RELIGONER SOM HELSt SOM SÄGER.... Människo grupper som tror på en sanning finns överallt. din sanning kanske är att brunetter är snyggare än blondiner, att nån viss mikael är den roligaste människa du mött,...omån nu skulle säga att han var den tråkigaste människa som finns skulle du kanske tycka att: jaja det är din UPPFATTNING och låta den personen tycka det. Men i religions troer kan det gå så långt att man DÖDAR andra för att dom tycker olika. HUR KAN MÄNNISKOR HA EN SÅN STARK TRO? En liten grej kan juh vara att nästan så fort dom föds hela tiden blir i tutade av sina föräldrar att så ÄR det, små barn tror juh att allt föräldrarna säger är sant och växer tex upp med att man inte ska ha sex före äktenskapet för att det är en synd! Det bara en uråldrig syn på relationer! men nu kommer jag till det intressanta i hela alltihopa... se nästa inlägg


matte (1010725 20:21:13):

forts.. Jag vill bara berätta om ett exempel på en rörelse, nämner inget namn men det är en religiös rörelse som vill att folk ska INSE vissa saker. hur INSÅG man det då?? jo för det första skulle man se innåt, alltså blotta ditt själsliga jag genom olika former av meditation............SAMTIDIGT som man läste om vissa "SANNINGS BÖKER" som att flygande tefat finns överallt och liknande..... min teori är att det läskiga med att blotta sin själ är att det man har på hjärnan går in som en " SANNING " i själen och tror sedan villkors löst på detta. samma sak uppmanar DEEPAK CHOPRA till, " läs mina ord gå sen i ett undermedvetande och " INSE" dem......... USCH....! ofrivillig tro säger jag..... jag tror att när man ser inåt och "öppnar" sig ska det vara mot tex tjej som man älskar för att det ska bli en tro man valt själv. när två personer RIKTIGT ÄLSKAR varran så ÖPPNAR man sig helt för varran eller hur? förtår nån vart jag vill komma? öppna dej inte för att nån säger att du ska göra det ..... bestäm själv.... tycker jag


hallå!! (1010729 20:30:04):

"Efter att ha sett ”Matrix” började en helt ny generation tvivla på allt som vi lärt oss."...Så avancerad var väl matrix ändå inte.. är det ingen som tänker lite själv..??!


josefin (1010802 23:23:12):

beeing john malkovickh.. det var omvändande..och förändrade massor för mig.. jag är en sucker för existensiella filmer men gör det mig till sannings sökare då?


DoctorX (1010803 12:55:04):

Sanning kan vara så många olika saker. Vad är sanningen om oss själva? Vilka är våra beståndsdelar och essensen av jaget? Är det (som jag tror) Kropp, Själ och Sinne i förening där endast själen är odödlig och sinnet (jaget) den spärr/blockad som håller kropp och själ åtskilda?


Evill (1010803 14:05:34):

Brian.....han heter Brian Molko!!


Wilma (1010804 19:02:53):

sanning är bara det vi vet om, allt annat är osant. Det finns inga monster för vi vet inte om det.


Per (1010806 02:41:08):

Noam Chomsky sanningsökare? Ert sämsta skämt hittentills. Chomsky är ett perfekt exemple på någon som hittar på saker och sen låtsas att det är sanningen. Så långt från en sanningsökare man kan komma.


Loa (1010808 16:39:47):

Lever vi i en kuliss? På sätt och vis, tror jag. Varför krigas det ständigt? Varför tycks kärleken alltid bära en krans i svart (läs Skiljsmässor osv.)? Felet vi gör är att inte lära känna oss själva! Du vet Allt om dej själv. Frågan är bara hur du ska hitta det inom dej (underskatta inte dina talanger som du besitter på den punkten). ALLA borde tacka JA till det röda pillret. Det är porten in i ditt medvetande! Insikt är visdom


Lucy.S (1010808 20:17:07):

De som tycker att "Det jag inte ser finns inte" är ju bara rädda små j*lar!Jag menar ,är man så instängd i sin egen lilla värld att man vägrar att vidga sina yver, eller vad det nu heter!?Och ner med alla extrimister!!!


Anakin (1010811 15:08:12):

jag skulle lätt välja det röda pillret... vill inte vara lurad


moj (1010811 15:10:37):

U bet !


Boldo (1010812 13:46:33):

Uppdrag granskning om mordet på en prostituerad som aldrig riktigt löstes var intressant. Luktade korruption långa vägar precis som i en amerikansk film.


Boldo (1010812 13:46:47):

Uppdrag granskning om mordet på en prostituerad som aldrig riktigt löstes var intressant. Luktade korruption långa vägar precis som i en amerikansk film.


Carlos (1010812 16:29:51):

Vi människorna är beroende trots att vi vuxna beteer oss som barn vi behöver någon större och mäktigt än oss som kan vi lita vårt tillvaro och existens. den personen son gör sig fria från detta ideer känner sig helt förvirrat,...för att nu finns ingenting som kommer att skydda dig.....för att ditt liv slutar när du dör........ ....eller vi människor har en Gud som vi själva har skapat på grund av vårt räddsla om döden, vad händer efter döden, vad är meningen med livet, vad är mitt uppgift här på jorden ....(äta , sova och bajsa)...semestra i Spannien, köpa den dyraste segelbåt och njuta av mina sista dagar på jorden (omedveten gör detta) eller kanske när man är 70+ flytta till ett ålderhem och vänta där tills man dör ,..ensam som en gammal leksak som ingen vill ha . 20 år din död kommer någon att komma ihåg dig eller kanske inte....vet vet!!!


Den Vise Clownen (1010812 18:07:25):

Låt mig citera en tidlös man med tidlös visdom ; Han sa ; -"Och sanningen skall göra Er fria" Gissa vem... och han sa : -"Lev i denna världen men inte ut av denna världen" samt tar till Dig oraklet i Delfis skrift Känn DIG SJÄLV! När Du förstår innebörden av dessa tre gyllene meningar så får Du kraften bortom evigheten, och universum blir din källa till oändlig visdom. Mina bröder och systrar... May the force be with You...Always!! Den Vise Clownen -The Lightbringer


Jessie (1010812 21:15:55):

Jag tycker det är jättebra att alla skriver sin åsikt här och jag blev faktiskt förvånad över att så många insett att det finns många olika sanningar. Min sanning är som sådan att om jag skulle vara religös så skulle jag känna det som jag levde i en lögn. Jag behöver ingen sanning som är påhittad av någon annan! Allt i hela universum går i cykler, årstiderna, månen, dag och natt och även växter dör och blir näring åt nya växter. Varför skulle människan vara något undantag? På ett eller annat sätt försvinner vi inte bara härifrån jorden när vi dör. Blessed Be!


**Flikka** (1010812 21:43:46):

Nee,inte vet ja va man ska skriva här då..*men..men* hade bara lust å skriva nått..*kramen*


Anton (1010812 22:32:23):

Vill bara tillägga att "Neo" är fett grym!


Adde (1010812 23:00:07):

jag vet inte sanningen... jag vet inte OM jag vill veta den heller... för vem vet vad som händer då... man kanske dör... man kanske blir befodrad där uppe (inte för att jag tror på gud och sånt men ingen kan bevisa att han inte finns eller motsatsen så varför inte...) men tänk om allt vi ser och hör är illusioner vem vet... What if the trouth is every where?? //Adde


Marcus Mathiasson (1010812 23:53:18):

Den nya så kallade "Matrix- Vågen" är på sin topp, och den kan liknas en s k tsunami, en jättevåg. Vågen bryter in mot land, när man en gång har sett den, går den inte att undervika!


milk plus, milk plus vellocet or synthemesc (1010813 00:07:45):

this might just be ... the truth/a car crash --- REFUSED


ZtripeZ (1010814 17:18:06):

Ytterligare en gång som media "upptäcker" något som har funnits länge.. "Matrix filosofin" eller "sanningen" diskuterade jag bla på alt.cyberpunk långt innan media kunde stava till html.. typ 88-89 Elitist och stark!


ZtripeZ (1010814 17:18:20):

Ytterligare en gång som media "upptäcker" något som har funnits länge.. "Matrix filosofin" eller "sanningen" diskuterade jag bla på alt.cyberpunk långt innan media kunde stava till html.. typ 88-89 Elitist och stark!


ZtripeZ (1010814 17:18:36):

Ytterligare en gång som media "upptäcker" något som har funnits länge.. "Matrix filosofin" eller "sanningen" diskuterade jag bla på alt.cyberpunk långt innan media kunde stava till html.. typ 88-89. Elitist och stark!


ZtripeZ (1010814 17:26:26):

"-Like a splinter in your mind" Behöver man säga mer... Ursäkta floodningen.. browsen ville inte som jag..


Calle (1010815 06:52:27):

Jessie: du klara dig inte enbart pa dina egna sanningar. Det skulle gora dig kulturlos och dum. Men man ska valja sina auktoriteter. ZtripeZ: sanningen? har du tankt pa sanningen lange? naha. Det har jag gjort sedan jag var fem och manniskor i allmanhet sedan tiotusentals ar tillbaka.


fl0w (1010815 17:38:39):

Det är starkt av bröderna Wachowski som får en generation som knappt vet vad ordet filosofi att börja fundera en hel del på dylika saker... the Matrix has you!


Harley Davidsson (1010817 01:27:32):

Jag + min sambo söker Matrix, Vi tar båda allvarligt på det.. klart det finns nåt annat där ute som väntar på att bli upptäckt... varför ska man va så rädd... *puss*


k (1010817 16:41:47):

Sanningen är att det finns medvetna människor och omedvetna människor. De som är medvetna vet det eller kommer få veta det. De som är omedvetna kommer aldrig förstå det själva.


http://turn.to/fabricadabra (1010822 11:59:19):

hmm... Jag säger Preacher! Jessie söker sanningen minsan.


Jossan (1010824 22:55:15):

Neo är snygg!


Coctail (1010826 19:25:33):

Klaga inte på att "media tar upp saker som har funnits länge...á la jag diskuterade minsann det här redan 87, o bla bla bla!!!"Det spelar ingen roll att Matrix o StarWars bygger på existensiella frågor som har funnits lika länge som människan.Var i stället glada för att det finns bra film som väcker intressanta frågor hos folk o stannar kvar i ens medvetande.


darkzine(fuck them all) (1010827 11:50:13):

bla bla bla bbbbbbbblllllllllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ågud så roligt.


Livedslive (1010827 12:43:13):

Varför skrämmer vetskapen om att det finns en sanning så många människor... bara genom att läsa de inlägg här visar ju på rädsla och bitterhet! Vetenskap och sanning går inte hand i hand. Nyfikenhet och mottaglighet ger dig en möjlighet att utforska det mörka... eller vilken färg du än vill ge sanningen. Många blandar ihop vardagliga sanningar med den "Stora sanningen"...gör inte det.


Orvokki (1010831 08:51:01):

Det enda som är viktigare än sanningen är kärleken.


Feffe (1010904 13:47:55):

Håller med! :) The truth is out there!


ms (1010904 14:24:49):

den enda sanningen går inte att fatta..de e vi för små för..


Barbie (1010904 18:01:20):

molko please.skärpning!


L (1010907 14:26:08):

sanningen är det som man väljer att tro på


cokedarling (1010907 17:30:56):

fNORD!


trulls (1010908 12:35:15):

Om man ser oss i genomsnitt så finns vi inte


Neo_87 (1020212 23:53:21):

Har ni någon gång fått känslan att ni är bevakade?? Vad vet vi igentligen? Titta på Matrix,Akira,Ghost in a Shell och Serial experiments Lain och avgär själv. Free your mind... Eller något!


andrea doria (1020506 15:38:11):

sanning???verkligh1et!vad mina ögon ser,en fd bunkerfånge men vapen.mina öron hör "---vackert vapen---.


andrea doria (1020506 16:42:08):

smällen när första hvar domnande när mitt blod forsade ner över halls och axlarammmarslaget tog i min pannakastade mig baklänges"nu ska du dö din golhora"året var1986.andrea doria


andrea doria (1020506 17:00:20):

ishet ångest inom mignär hons fot sparkade in mitt huvud i väggen,inte skrika inteskrika in mantra i mina tankar,trafiken utanför,vi befinner osscentralt mitt på kungsholmenmen min isoleringmed denne man ger mig brännhit ångestför resten av livet,andrea doria.


andrea doria (1020510 15:44:10):

vad mina ögön ser.


ANDREA DORIA (1020510 15:54:23):

VAPNET EN STOR LJUS REVOLVER TUNG SAM ATTAN,HAN DÖDAR MIG TÄNKTE JAG STRÄCKTE AVVÄRJANDE FRAM HÄNDERNA,DÅ LA HAN DEM IMINA HANDER.JAG SÅG HYSTERIN HOS ASET.SEN LÖPSEDLARNA PALME SKJUTEN/PALM VEM FAAN. A.D

Untitled Document
Hej •• Brev •• Ljugapa •• Ed Harcourt •• Aaliyah •• Du får bristsjukdomar •• Sanningen finns därute •• Sant-eller-falskt-test •• Sanningen om Kungens Kurva •• Månadens Darling •• Kära dagbok •• Fråga Darling •• FAQ •• Debatt •• Chat •• RÖSTA!!!
Gamla nummer •• Bli en Darling •• Shop •• Prenumerera •• Annonsera •• Pappers Darling>>