(moderatsvin) (drrling47/01)


> text: Albert Lindemalm

 

 



Det är lätt att bli moderat för en öl.

Jag växte upp i förorten Danderyd norr om Stockholm. En liten biotop där Henry Lloyd och Chevignonjackor frodas, där oxfordrandiga Ralph Lauren-skjortor bildar bo med Timberlandskor och där alla barn föds med blonda hästsvansar eller backslick. Mitt tonårsliv i denna skyddade lilla värld kretsade mest kring smokingmiddagar (en vuxenlek där man klär ut sig i smoking och sen kräkts), fyllor i olika parker, Ciao-moppar och, när jag tänker tillbaka, mycket kring Moderaterna.

I Danderyd fanns det nämligen inget annat alternativ än att erkänna sin tro till moderaterna - partiet. Från det att vi började skolan till gymnasietiden formade partiet vår begreppsvärld och definierade det goda och det onda i livet. Fienden var sossarna och partiet de som skyddade oss från deras våld. Ingen av oss hade förstås någon aning om vad den här kategoriseringen egentligen stod för. Sossarnas och moderaternas politik var inget som vi ens försökte greppa. Men ändå visste vi att vi inte skulle ta emot godis från sossar, inte tro på något de sa, och aldrig, gud förlåte, bli vän med en av dem.

Därför kunde en av mina vänner inte riktigt bli ledsen när Olof Palme blev skjuten - hon var ju ändå moderat. Därför chockades vi och fick kalla kårar när en annan väns föräldrar erkänt att de röstat på socialdemokraterna. Vad skulle det bli av henne nu, dotter till två svikare? Därför blev skolvalen alltid jordskredssegrar till moderaterna. De som inte la sin röst på partiet utan på något så galet som Folkpartiet eller Centern blev automatiskt rebeller. Åhh, så märkvärdiga man kan vara, Centerdjävlar!

För att behålla sitt stöd ordnade moderaterna aktiviteter åt oss ungdomar. Vi samlades glatt på ungdomsgården när MUF delade ut jättegoda karameller och information som ingen läste. Och när det bjöds till fest i MUF-villan i Djursholm stod Ciao-mopparna på rad och kön ringlade sig lång. Konceptet var enkelt. Mot ett års medlemskap i MUF fick man vara inomhus och supa för en kväll. Vem ställer inte upp på det? Partiet rules!

Men så hände något. Vi började gymnasiet och stödet för partiet började minska. Andra saker som var mycket koolare började pocka på vår uppmärksamhet. Nu kunde man vara med i olika föreningar som Grundskoleklubben, Kulturföreningen eller Filmklubben (alla olika varianter på temat party och ös). Man kunde åka in till stan och med brorsans leg dricka hot shots och Baileys och dansa hela natten till 2Unlimited. Och vad var en kväll i MUF-villan mot en fest på Dixie Queen? Boring partiet!

Det var de som inte fattade vad gymnasielivet och citykärnan hade att erbjuda som blev kvar i partiets våld. De förde en allt mer anonym och sorglig tillvaro på olika dödstråkiga möten i samma oxfordrandiga skjortor och Timerlandskor som vi för länge sedan lämnat bakom oss. De började prata som man gjorde på artonhundratalet och bordlade ärenden på löpande band. Trots att jag bröt mig loss då, både från Danderyd och partiet får jag fortfarande brev från dem. Dessa människor, som inte verkar ha förändrats ett dugg, vill berätta om vad de vill göra för mig och danderydspolitiken. Förutom att jag inte bryr mig det allra minsta om min gamla hemkommun finns det något sorgligt över deras kamp om uppmärksamhet.

Vad har de, som inte gjort annat än varit på olika MUF-läger och suttit på möten, att säga mig om livet? För är det inte så att man måste vara fjorton år och djävligt trött på att supa i parker för att svära sin trohet till Moderaterna - eller vilken politisk ungdomsorganisation som helst? Jag tycker nämligen att mönstret går igen. Gång på gång ser man politiskt aktiva som pratar som om de var femtio och som inte verkar gjort någonting förutom att skriva dagordningar och klubba ärenden. Alla andra har för länge sedan hoppat av. Det är därför dessa aktiva är lämnade att söka sig till de horder av uttråkade högstadieelever som styr sin kosa till olika parker med billigt vin i ryggsäcken. För vi andra kräver mer av politiker än karameller och en möjlighet att kunna dricka Green Pearl inomhus. Vi vill ha visionärer som pratar som folk gör mest och som verkar ha sett något av livet utanför den politiska bubblan. I alla fall vill jag det.



Eller vad säger du?

Namn:

Email:

Kommentar:



rasmus. (1010602 07:55:40):

jo. mycket bra skrivet ja. m.


Anonym (1010602 14:20:21):

men gud, det är verkligen så otroligt sant, fast du glömde hur man föraktar andra delar av stockholm, som man automatiskt antar är bebodda av sossar som lever på social bidrag, för att moderaternas slogan är väl "gör de rika rikare"...eller? De delarna jag pratar om vet väl alla vilka de är, tensta rinkeby,hässelby...ja "slummen" för att alla vet ju att man blir rånad om man åker gröna linjen efter åtta eller hur? Ja vad skulle rikemansbarnen vara utan sina pengar? eller rättare sagt sina föräldrars pengar..?


martyn (1010602 18:05:33):

anonym: tror du inte man blir rånad om man åker gröna linjen efter 8 då? min kompis (dolce&gabanna-skjorta) blev det. det är ju sant idiot..........hellre moderaterns politik(som dock för närvarande är rätt fantasilös, instämmer) som åtminstone vet vad dom vill, till skillnad från vänsterpartiets-sälja-röv-på-norrmalmsgatan-vända-efter-vinden-politik. gudrun schyman på rave-klubb...bara det säger ju något om deras integritet.


Marabou (1010603 00:38:00):

Instämmer precis! De lever i en annan värld. De härmar partiet där gubbar härskar. Därför vet de inget annat än att bete som sina gubbidoler. Och allt de pratar om är politik och pengar. Cyniska och inskränta är muf-anhängarna. Moderpartiet verkar vara mer mogen eller så säger ungdomspartiet det som Moderaterna inte vågar säga. Men visst! Många går miste om många roliga stunder med olika människor då de har sina färdiga föreställningar om livet. Trist!


lilla ego (1010603 10:08:11):

moderater.jävla kapitalistsvin.


Anna (1010603 12:15:18):

Jag ahr varit emd om samma sak! det är ju helt sjukt. trodde bara dem körde med denna tragiska taktik i min lilla stad. Tragiskt...


Eva (1010603 22:08:31):

När jag var ung och dum ville jag gå med i MUF. Jag ringde en massa gånger till dem i min hemkommun men det var aldrig någon som svarade. Det tackar jag för nu när mitt hjärta ligger åt vänster!


*WILMA (1010604 09:34:18):

Från en som vet, en som faktiskt går i skola där varenda jävla dag kan jag ju säga att det stämmer så jäkla hårt, fortfarande! Har man en röd stjärna är man :sosse svin eller kommunist med förakt i rösten. Nåt måste göras, nåt RADIKALT!


jag (1010604 17:41:11):

hallå MARTYN! är du helt dum eller. va faaan. muf är idioter


vickey (1010604 18:31:28):

*klappar händerna*


Rusty (1010604 19:48:37):

Det är tragiskt vilka metoder politiker (obs! Från _båda_ håll) använder för att locka ungdomar till sig. Det ser bra ut i statistiken, men hur många av de unga medlemmarna vet vad partiet står i olika sakfrågor? Hur många av dem vet ens vilka de stora sakfrågorna är?


Rusty (1010604 19:50:11):

Det är tragiskt vilka metoder politiker (obs! Från _båda_ håll) använder för att locka ungdomar till sig. Det ser bra ut i statistiken, men hur många av de unga medlemmarna vet vart partiet står i olika sakfrågor? Hur många av dem vet ens vilka de stora sakfrågorna är?


Jag (1010605 07:18:11):

hatar moderater!


den lilla kommunisten (1010605 09:10:49):

ja håller inte me den som skrev den första insändaren, hässelby är fan inte slum. det är assnobbigt där. kanske inte i klass med danderyd men ändå.


Svar till Wilma (1010605 09:40:32):

Samma som för mig då fast tvärrtom jag är Moderat, inte så gubbig faktiskt, men på min skola så är det väldigt rött och jag är väldigt ensam, och det är inte roligt att höra kapitalist svin och moderat jäv..l varje dag man går till skolan, och det är inte bara andra elever som hånar mig även lärarna säger åt mig att sluta med sådant trams, vilken skola är det där man inte får tycka som man vill, ok om elever tycker olika,(lite jobbigt då man är själv bara :-P) men då lärarna lägger sig i vad man ska tycka så är det förjä-ligt tycker jag de är så pass partiska att mina betyg hotas, hur kan det vara så... så Wilma jag förstår dig, jag skulle alldrig skrika sosse efter dig bara för att jag inte håller med om dina åsikter, för jag vet hur jobbigt det är... för att låna en annan mans stora ord, "jag må hata din åsikt men jag skulle gå i döden för din rätt att framföra den"


ensam vänster (1010605 10:22:15):

jag går också i en snobb skola, antingen så e dom moderater eller folkpartister. SUCK!!! alla retar mig för att jag är vänsterpartist, men det är klart att jag e de, vem fan vill inte ha ett rättvisare samhälle??!! dessutom så är jag femenist å de e de inte heller nån som e. det är förjävligt att gå i skolan på östermalm, jag kvävs bland Canadién Goose-jackorna!!!! HELP ME!!!!


moloko (1010605 11:05:40):

mm.....darling är vänster... vi ses i göteborg.


Camilla (1010605 12:17:08):

Gud, vad tragiskt... Det borde ju finnas en massa olika typer av politikertna, de ska ju representera hela samhället!


Anonym (1010605 12:18:51):

Jag har en moderat..nej ganska många, men en som är med i MUF i min klass. Det jobbigaste är att han faktsikt är en väldigt intelligent pojke, och jag förstår inte vart det gick snett för honom.. Hans föräldrar är säkert moderater också. Ja, så måste det vara.. Han stärker alla mina fördomar jag har mot moderater. Han klär sig som en moderat och pratar så och är precis så därra jobbig! ack ack.


Joakim J (1010605 13:55:51):

Ännu ett inlägg från överklassen. Jag tycker det är bra att du granskar Moderaterna och Muf, men det är helt sjukt att du drar en parallell till andra partier. Muf är ju höger och de som är med där vill ju att de som har pengar ( ex vis de som bor i Danderyd) sak bestämma och att vi ska ha så lite politik som möjligt. Det går ju inte att jämföra med sossar, som vill ha ett jämlikt och jämställt samhälle och därför vill att politiken ska bestämma över marknaden (pengarna). Däremelllan finns allt från gnällspikarna Vänsterpartiet, som bara klagar och fisliberalerna såsom ex vis Folkpartiet.


David (1010605 14:01:03):

Så ändrar vi några ord... Jag växte upp i en del av Göteborg. En liten biotop där Southpole och Hilfigerjackor frodas, där Niketröjor bildar bo med Adidasskor och där alla barn föds med rufsigt hår eller spikes. Mitt tonårsliv i denna skyddade lilla värld kretsade mest kring ungdomsgårdar (ett ställe politiker ger en för att supa), fyllor i olika parker, Suzuki moppar och, när jag tänker tillbaka, mycket kring sossarna och facket. I Danderyd fanns det nämligen inget annat alternativ än att erkänna sin tro till sossarna - partiet. Från det att vi började skolan till gymnasietiden formade partiet vår begreppsvärld och definierade det goda och det onda i livet. Fienden var moderaterna och SAF och partiet var de som skyddade oss från deras våld. Ingen av oss hade förstås någon aning om vad den här kategoriseringen egentligen stod för. Sossarnas och moderaternas politik var inget som vi ens försökte greppa. Men ändå visste vi att vi inte skulle ta emot godis från moderater, inte tro på något de sa, och aldrig, gud förlåte, bli vän med en av dem. Därför grät vi i timmar när Olof Palme blev skjuten - vi visste inte riktig vem han var, vi visste inte vad han gjort och hade definitivt aldrig träffat honom, men jag grät mer när han dog än när farmor dog. Jag var ju ändå sosse. Därför chockades vi och fick kalla kårar när en annan väns föräldrar erkänt att de röstat på moderaterna. Vad skulle det bli av henne nu, dotter till två svikare? Därför blev skolvalen alltid jordskredssegrar till sossarna. De som inte la sin röst på partiet utan på något så galet som vänsterpartiet eller miljöpartiet blev automatiskt rebeller. Åhh, så märkvärdiga man kan vara. För att behålla sitt stöd ordnade sossarna aktiviteter åt oss ungdomar. Vi samlades glatt på ungdomsgården när SSU delade ut jättegoda karameller och information som ingen läste. Och när det bjöds till fest i folketshus stod mopparna på rad och kön ringlade sig lång. Konceptet var enkelt. Mot ett års medlemskap i SSU fick man vara inomhus och supa för en kväll. Vem ställer inte upp på det? Partiet rules! Men så hände något. Vi började gymnasiet och stödet för partiet började minska. Andra saker som var mycket koolare började pocka på vår uppmärksamhet. Nu kunde man vara med i olika föreningar som Grundskoleklubben, Kulturföreningen eller Filmklubben (alla olika varianter på temat party och ös). Man kunde åka in till stan och med brorsans leg dricka hot shots och Baileys och dansa hela natten till 2Unlimited. Och vad var en kväll i folkets hus mot en fest på Dixie Queen? Boring partiet! Det var de som inte fattade vad gymnasielivet och citykärnan hade att erbjuda som blev kvar i partiets våld. De förde en allt mer anonym och sorglig tillvaro på olika dödstråkiga möten i slitna "arbetarkläder", trots att de alla gick på universitet. De började prata som man gjorde på artonhundratalet och bordlade ärenden på löpande band. Trots att jag bröt mig loss då, både från arbetarförorten och partiet får jag fortfarande brev från dem. Dessa människor, som inte verkar ha förändrats ett dugg, vill berätta om vad de vill göra för mig och stadsdelsnämnden. Förutom att jag inte bryr mig det allra minsta om min gamla hemkommun finns det något sorgligt över deras kamp om uppmärksamhet. Vad har de, som inte gjort annat än varit på olika SSU-läger och suttit på möten, att säga mig om livet? För är det inte så att man måste vara fjorton år och djävligt trött på att supa i parker för att svära sin trohet till sossarna - eller vilken politisk ungdomsorganisation som helst? Jag tycker nämligen att mönstret går igen. Gång på gång ser man politiskt aktiva som pratar som om de var femtio och som inte verkar gjort någonting förutom att skriva dagordningar och klubba ärenden. Alla andra har för länge sedan hoppat av. Det är därför dessa aktiva är lämnade att söka sig till de horder av uttråkade högstadieelever som styr sin kosa till olika parker med billigt vin i ryggsäcken. För vi andra kräver mer av politiker än karameller och en möjlighet att kunna dricka Green Pearl inomhus. Vi vill ha visionärer som pratar som folk gör mest och som verkar ha sett något av livet utanför den politiska bubblan. I alla fall vill jag det.


clara (1010605 14:22:19):

efter tre år bå borrrrgarskolan så vet jag vad du pratar om. "men hallå, festerna är ju så jävla balla!dom ba har såhääär mycket öl ba!"


clara (1010605 14:22:41):

efter tre år på borrrrgarskolan så vet jag vad du pratar om. "men hallå, festerna är ju så jävla balla!dom ba har såhääär mycket öl ba!".


Emrik (1010605 16:36:28):

Ha, ! smart grepp David. Stämmer precis, har själv varit med om det, fast naturligtvis inte i sthlmstrackten, utan ute på vischan, ett brukssamhälle i mellansverige, & jag köpte det, var med i SSU, fortsatte och blev en av dom "tråkiga", hade på mig en SSU-jacka med nåt romantiserande tryck om arbetarklassen eller nåt sånt när jag gick på universitetet, samlade på mig en massa skräpuppdrag tills jag fick ont i magen till sist. Sen lade jag av.mest pga såna som den som tidigare här påstod att det faktiskt var skillnad, att man inte kunde jämföra med sossarna eller vänstern, eftersom de var för jämlikhet istället... Jomen Sure! precis den typ av inskränkthet som alltid omöjilggör sansad debatt inom ett politiskt parti, varför inte försöka hålla lite balans i debatten istället för att bara desperat och enögt leta argument??


Siah (1010605 18:59:49):

Jag hatar högerpolitik! Ett tips till alla med Skunk: Gå med i gruppen "MODERATHAT"


Näsan (1010605 20:53:48):

Stämmer . Har en kille i min klass som är helt uppslukad av moderaterna . Han beter sig somom han var femtio . Det är hemskt att se .


hon. (1010606 00:18:44):

MUF... muf. muf. muf. bara namnet låter mesigt...


johanna (1010606 08:01:55):

Jag tycker att det är jättetrevligt att människor blir politiskt aktiva redan i tidig ålder, men vad som däremot kan få mig att inte kunna somna om kvällarna är när mina (för övrigt trevliga) vänner förklarar för mig att de "blivit" vänster.. Och jag fattar ingenting för allt händer på en sekund. Klart man blir förbannad när man försökt föra en dialog i två år och de bara skakat på huvudet o sagt att de bryr sig.. sedan lyssnar de på natinalteatern i en kvart o blir frälsta för livet.


farbror blå (1010606 19:17:39):

Det verkar som att ju längre till vänster åsikten ligger, desto sämre är språkbruket. Vad kan detta bero på? Skolk eller ren dumhet? Det verkar helt i sin ordning för er att kalla oss moderat- och kapitalistsvin, men när vi kallar er för röda löss och ordnar en traditionellt småmysig ståndsrätt (slå upp!) så är det helt plötsligt andra normer som gäller. Samma människor som hyllar FNLs massaker i Hué bruker skrika som stuckna grisar när man kallar Ådalen-31 för "en ren ordningsfråga".


Mazarinen (1010606 19:22:38):

Å det där e såååååå mycke mitt lilla område jag bor i... bor i en "finare" förort. Är vänster och punker, vikket gör de lite svårt för mej att inte bli utstirrad av pensionärer i mitt område.. Här e de bara moderater som sitter som kummunfullmäktige å sånt där skit. Här får man höra att man skämmer ut sin familj när man går med röd stjärna på sin skjorta. Här protesterade hela kommunen när de stackars barnen fick åka till annan skola för att ha hemkunskap! och ve å fasa.. de vart tvungna att åka till vårby! nej, det kunde inte föräldrarna acceptera, att barnen skulle behöva "blanda" sej med sånna barn.. som jag hörde en förälder säga.. jag e bara 17 år, men det känns som om jag e en av de få som faktiskt ser att det de så gärna vill tro på, och leva efter inte är de bästa... hare bra! ///en som är trött på att se "jag älskar att äga tröjjor"


Bozze (1010606 22:02:59):

Haaaa-haaaaa haaaaa! Tack för att du finns farbror blå!


anna (1010606 23:22:08):

jag tycker som så att man ska lyssna på vad alla partier säger o sedan bilda sej en egen uppfattning om vad som verkar bra för en själv. vad jag menar är att man inte ska låsa sej vid vare sej "höger" eller "vänster" ,utan man måste "se sej omkring". ungefär så.


kåmmånist (1010607 00:34:46):

Farbror Blå: Dra åt hällvätte jävla kappitallistfita!


Styrka och makt! (1010607 08:51:25):

Farbror Blå, du är ute och cyklar, på din, eh, "Monark". De som är intellektuella och välformulerade i detta land är antingen långt åt vänster eller också höger- värdekonservativa. De som inte kan stava är högerLIBERALA och vänsterLIBERALA som inte har fattat nånting. Sverige borde ha 2 partier: ett lååångt åt höger och ett låååångt åt vänster. En stark statsmakt. Inte detta identitetslösa marknadsliberala fluff-samhälle som inte ger trygghet åt någon. Ordet "Frihet" som liberalerna använder sig av är ett lömskt slagord. det är inte människovärdigt, för det är bara pengarna som styr. Gå tillbaks till äldre tider!


Johnny (1010607 08:53:51):

Hej. Ung Vänster har aldrig med alkohol i verksamheten. Det tyckte jag var lite tråkigt när jag var fjorton, men nu tackar jag den regeln för att jag fortfarande har kvar mitt politiska intresse. Supa kan jag göra annars, när jag inte håller på med politik.


makt stryka igen (1010607 08:55:28):

och moderaterna och vänsterliberalerna är av samma skrot och korn, det är möjligtvis skattefrågan som skiljer dem åt. i fråga om moral, samhällelig trygghet, etik, värderingar... där är de både riktningarna lika dåliga, pengakåta kålsupare... läs göran greiders kolumn i metro (jag är inte på samma "wing" som han) - han säger något mycket intelligent om nazismen idag. är det konstigt att den finns när detta marknadsliberala äter upp människors värdighet, krossar alla sunda ideal? att hänga ut dem som syndabockar och onda människor är bara ett sätt att förleda folkets uppmärksamhet från det osm verkligen spelar någon roll: människofientlig och oansvarig liberalism!


Oscar (1010607 09:29:02):

Det här är humor på hög nivå! Även om bilden som målas upp av MUF är väldigt generaliserande så känner jag igen vissa av tendenserna. Symptomen är inte förbehållet MUF utan de av samma slag hos medlemmar i alla ungdomsförbund. Sättet MUF:arna beskrivs på stämmer dock mer in på stroppiga personer i allmänhet än snarare än MUF:are i synnerhet. Att det finns stroppar i MUF kan inte MUF klandras för. Idioter finns överallt. Tyvärr bedömer många människor en ”helhet” enbart efter dess värsta delar. Givetvis är det för somliga mycket roligare att säga att motståndarna är idioter, än att ta diskussionen på en vettig nivå. Jag känner medlemmar från de flesta ungdomsförbund och jag kan inte säga att något av förbunden eller deras medlemmar i regel skulle vara idioter. I debatten utmålas ”motståndarsidan” som onda och ointelligenta. Det handlar knappast om det. ALLA ungdomsförbund vill och menar väl, även om målen och metoderna för att nå dessa inte är desamma. Ord som ondska, rättvisa/orättvisa, godhet, är inte entydiga och därmed inte applicerbara utan att först ha definierats. Alla politiska ungdomsförbund har faktiskt just sådana visionärer som Albert Lindemalm efterlyser. Problemet är att visionärerna faller bort en efter en eftersom de inser hur sega politikens mekanismer är. Visionärerna viker av för mycket från politikens fördefinierade och enkelriktade spår vilket gör att våra kära visionärer varken kan, får eller vill vara med när de inser hur saker och ting egentligen fungerar.


Marängsviss (1010607 09:39:37):

HUR FAN kan man engagera sig i politiken när man är 18 år, bor hos mamma och pappa, har jobbat en sommar som jordgubbsplockare/i glasskiosk... Vad fan vet man? Man har ju inte sett ett skit! Detta samhälle uppmuntrar *tyvärr* alla att engagera sig. Kanske är det lite väl kletigt välvilligt... Ungdomsförbunden alstrar ett par tänkare, men avkastningen tycks ju vara skrämmande låg. Det sups och knullas. det leder ingen vart. När man är 17 har man FAN INGET att säga till om! Är detta mycket provocerande?


Ulla Kassörska (1010607 10:55:23):

Ja håller med Marengsviss, det är likadant om man är feminist och är 16, det kan man fan inte vara... Farbror blå har rätt!


bergshamra vs dandreyd! (1010607 15:01:19):

jag bodde i bergshamra, den lite mindre klassiga förorten som ligger brevid danderyd. när jag var liten brukade vi bråka med danderydsbarnen som bodde på andra sidan edsviken, men sen blev jag ihop med en danderydskille som var moderat, sa han iaf. fast han verkade ju inte bry sig så mycket. han hade pastelliga polosport-skjortor och jag hade buffalo och feta kjalstreck. mina kompisar trackde mig lite för att jag var ihop med snobben, men det var bara tufft för då kändes det som om vi var en modern verision av romeo och julia.


maneh (1010607 17:04:25):

jag skiter väl i vilket parti du gillar och inte gillar - du kommer därifrån och är en del av skiten.


maneh (1010607 17:05:32):

jag skulle bara erkänna att jag bara skojade.


Jeanette (1010607 18:16:56):

hmm det är ju lysande...och vad gör Bush i Sverige??


fadi (1010608 00:06:17):

Me! Typiskt lättköpt stil att säja att politiker e mögliga jävlar som inte vet nåt om livet. Politik är våra liv, vare sig vi vill eller inte, Moderaterna är farliga och för att kämpa mot dom måste man va påläst inte bara dissa möggelgubbarna.


Fronnaren (1010608 12:06:38):

Finns mer på www.chat4all.nu


Helena (1010608 17:25:33):

Ungar går med i muf för spritens skull.


Anna (1010608 18:27:30):

När jag gick på gymnasiet hade MUF väldigt många medlemmar. "Pappas pojkar" anordnade vilda fester men de verkade konstigt nog aldrig riktigt by sig om politik. Jag bodde i en liten stad och några killarna var "big shits in a small pond" ..trodde de ja.. Nästan inga av de killarna i detta sk "innegäng" gjorde någon ansträngning för att försöka skaffa sig en karriär. Jag flyttade utomlands och ibland när jag är hemma i Sverige stöter jag på några av dem. De är nu i 25-30 år och de festar fortfarande som förr men de är så otroligt patetiska. Deras topp var när de gick på gymnasiet men de tror fortfarande att de är på något, vilket de för övrigt aldrig var. Eftersom de aldrig utbildade sig fick de aldrig några bra jobb. Det är inte så lätt att ha råd med märkeskläder på deras löner men de försöker ändå hålla skenet uppe. Alla smarta tjejer i deras egen ålder har insett hur patetiska de är så de letar numera efter yngre och yngre tjejer som de kan försöka imponera med en ralph Lauren skjorta.


Lenin (1010609 12:08:18):

SOCIALISTER TÄNKER MED BÅDE HJÄRTA OCH HJÄRNA, MODERATER RÖSTAR LIKADANT SOM SINA FÖRÄLDRAR UTAN ATT REFLEKTERA ÖVER VAD DE RÖSTAR PÅ.


Anna (1010609 12:25:27):

Hej David, som helt sonika bytte Muf mot SSU i sitt inlägg. Vill bara säga hur fel du har. I det pyttelilla samhälle i västsverige där jag bor finns absolut inget att göra för ungdomar i åldrarna 13-18 år. SSU ställer upp med vettiga alternativ till att supa sönder sig på hb, och en 14-åring och en 24-åring kan umgås för att de har en politisk ideologi gemensam. SSU's arrangemang är alltid alkoholfria, till skillnad från moderaternas patetiska försök att värva medlemmar med spritorgier. Våra medlemmar går med pga en övertygelse och en dröm om en rättvisare värld. Och Farbror Blå: ditt inlägg är ett lysande exempel för borgarklassens djupt ingrodda förakt för arbetarklassen. Leve socialismen, leve friheten!


Vänster (1010609 18:08:14):

Jag älskar att äta.


Svar till ANONYM (1010609 19:51:30):

"Jag har en moderat i min klass. Det jobbigaste är att han faktsikt är en väldigt intelligent pojke, och jag förstår inte vart det gick snett för honom.." HALLÅ?! Måste det gått snett för någon som inte råkar ha din politiska åsikt - är inte det lite väl snävt tänkt? Om han är intelligent så kanske du ska respektera hans synpunkter och lyssna på honom, oavsett om du tycker att han har helt fel eller inte. Att du sedan rackar ned på hans utseende får dig ju inte heller att framstå så mycket bättre. Måste alla se ut som Sahara Hotnights och Backyard Babies eller vad då? Se människan innanför Ralph Lauren-skjortan will ya?! /mvh icke-Moderat


Yllet (1010610 00:26:59):

moderat? upp mot väggen och nackskott med kalaschnikov. oops. jag älskar att aga.


Miguel (1010610 11:50:04):

Ja kan inte själv svara för hur det är i Danderyd eller i andra kommuner som har snobb stämpeln. Men det jag tycker är så synd är det att de personer som har valt att rösta höger eller i det här fallet på Moderaterna blir uttitade eller bespottade som usa inspirerade kapitalister och utsugare. Den vänster eller sosse våg som har funnits i sverige under majoriteten av nittonhundratalet har fått den inverkan att det nästan är fult att rösta höger. Jag trodde att en person hade rätt att rösta och tycka på villket parti eller politiskt synsätt man själv stod för, eller har jag missförståt demokratin?


Anna (1010610 16:03:53):

Jag kan bara hålla med!


Emma (1010610 17:22:31):

Miguel: jävlar vilka särskrivningar. Kolla in www.skrivihop.nu


sara (1010610 18:48:22):

alldeles sant. fast i malmö blir det på riktigt när man börjar gymnasiet. inget går ju upp mot en fest på MUF. är du inte medlem blir du det automatiskt när du går dit. sen terrar dem dig med brev tre år efter även om du aldrig betalt in medlemsavgiften


kaka (1010610 20:11:58):

Jag visste inte att det var så illa i Danderyd faktiskt, trodde att alla ungdomar är lite vänster i hjärtat. Nar jag gick i högstadiet var det helt fel att vara moderat, värre än det mesta faktiskt. Det är hemskt att locka barn in i saker de inte förstår, IOGT gjorde samma sak när jag var liten, det var skitkul i deras filmklubb och alla andra aktiviteter och självklart tycker ett barn att det är farligt att vara full men när man blev ca 12 fick man inte vara med om man inte avlade en ed på att man inte skulle dricka. Det är ju sjukt, hur ska en tolvåring kunna lova en sån sak? Lämna barnen i fred! Och tvångsförflytta Danderydsfamiljer till Alby för ett år! Tack


usch o fy (1010610 23:08:06):

jag bor i täby. illa. jag bor i täby. kräks. jag bor i täby... snälla, hjälp mig härifrån!!!! min lärare brukar säga att vi sitter på bomull i en glaskupa och det är nog sant, sant, sant... fan också. jag måste bort snart innan jag får klåda på allvar.


Arg lasagneplatta (1010611 07:20:40):

Jag hatar vänstern och jag hatar moderater. Vänster ljuger sig blå. Aaaaaah vi är MEDKÄNNANDE humanister, mmmmm, och vi är webdesigners och vi tjänar asmycket pengar, och vi är supermaterialístiska men åååå vi är ju VÄNSTER och läser ETC men vi gör aldrig ett skit. Och moderater är samma pack, fast de skyltar lite mer med att de gillar att tjäna pengar och suga ut. Problemet med de båda grupperingarna är att de är så fruktansvärt LATA och att de bakom alla "fina ord" inte gör ett IOTA


till "Ulla Kassörska" (1010611 10:04:58):

Feminism innebär att man ser att vårt samhälle inte är jämlikt, att kvinnor som grupp förtrycks och att kvinnor inte har samma möjligheter som män, och att man vill göra något för att ändra på det. Det spelar ingen roll om man är 16 eller 42, alla kan (och bör) vara feminister.


lisa (1010611 12:38:54):

Visst är det trist med insnöade människor! Men en mossig vänstersympatisör slår nog moderaten med hästlängder. Moderaterna är ju trots allt de som är för frihet och bredd.


alexboy (1010611 15:24:07):

MODERATRERNA ÄR BÄST... SOSSARNA VÄGRAR BARA ATT INSE DET FÖR ATT FÅ MASSA BIDRAG ISTÄLLET FÖR SÄNKTA SKATTER


(m) (1010611 15:44:51):

men varför sån fixering vid festerna å kläderna? HALLÅ! jag är moderat. men jag kan faktiskt umgås med t.o.m kommunister (det kan de flesta (m) som jag känner... man får väl skylla sig själv om man bara går med för festernas skull å sen känner sig dum 20 år senare. Jag tycker om att diskutera, och våra möten går inte ut på att vi ska ha tråkigt, bete oss som 50-åringar och bordlägga ärenden.. vi har en mycket levande debatt, ofta med andra ungdomsförbund! Jag hatar när folk håller på och klagar på oss pga av våra fester! skaffa ett liv istället.


Jim (1010611 17:02:12):

äh, vaddå det var väl inget. vad sägs om alla jävla vänsterradikaler och afa-knoddar som frodas i förorterna utan att ens ha en suck om vad socialism eller kommunism står för. Bara det att Che är snyggare än Keynes. Äh, vi boastar båda lagen i göten ändå. Det där är generellt för puberteten. hockey eller politik eller anti allt.


Helena2 (1010611 17:50:54):

Jag (tjej,15,linkp) blev nära vän med en tjej i min klass. Vi blev snabbt"bästa kompisar" å gjorde många roliga (inkl. festa)saker tillsamma och vi pratade mycket i telefon.Hon visste att jag är åt höger, och att det inte har nåt med vad mina föräldrar tycker å göra, och att jag inte är rik, och att jag inte är prylfixerad. Så en dag hade hon haft en diskussion med sin vänsterradikala broder, som övertalade henne att hon skulle gå på ett ungvänster möte. Vilket hon gjorde. Och inte bara en gång. Snart efter det slutade hon ringa mig, hon ville inte festa mer och hon såg mig som en kapitalist och inte som den jag är. Nu består hennes liv av ungvänsterarrangemang och hon avgudar sin bror. Vi umgås inte mer. Jag vill med detta säga att även vänstern "hjärntvättar" sina medlemmar. Jag är inte med i något ungdomsförbund. Jag fokuserar mig på annat. Men jag avskyr radikalister. Jag tycker att man ska se sig omkring lite innan man beslutar sig om var man står (det gjorde jag). I min skola e jag väldigt ensam om att va åt höger. De som e åt höger har visst ett hjärta, dom är inte alls sådana makt- och pengagalna stelisar som vänstern utmålar dom som. "live and let live" *kram* Helena


feminist socialist (1010611 21:04:35):

Kläder, fester, ja det är ju verkligen det viktigaste. Ni säger att man skall respektera andras åsikter och försöka förstå, vi kanske förstår, men man tycker ju kanske att det är lite orättvist när man behandlar människor som skräp. Det är vi människor som är viktiga, kanske inte vilket parti man är med i, men man kan ju inte sympatisera med vilka pack som helst...


sandra (1010611 21:18:14):

jag tycker att darling ska skriva i sin papperstidning att M är bra, för då kommer jättemånga internet-pop-tjejer att tycka det också. så fort darling skriver att något är bra, så tycker de också det. t ex skrev darling en artikel om pet shop boys och i ett par månader gillade ALLA internet-pop-tjejer pet shop boys. haha. det var jättekomiskt. ni har verkligen makt över folk! skitkul att se när folk jag känner ändrar åsikter hejvilt efter vad som står i er tidning. hoho.


mej (1010611 22:59:54):

i vår stad kallar vi CUF för centerjugend.


bissan (1010612 14:29:47):

krossa muf och nazist tove!!!!


Ewa (1010612 17:10:33):

Helt rätt! Politiker bör ha varit verksamma inom något annat yrke. Dom lever i sin lilla egna värld och saknar insikt i hur verkligheten ser ut. Vi behöver se till så att det går att göra en politisk karriär mitt i livet, utan att ha gått via ungdomsförbunden. Sossarna behöver en stark opposition. Media är helt rödfärgat, och stockholms stadshus framställs alltid som illviligt.


Daniel (1010612 17:13:08):

Jag säger då det... nollåttor. Fan är alla stockholmare vrickade?


äh (1010612 18:13:29):

HUMBUG alla jävla vänsternissar är det bara för att de vet med sig att de är för korkade för o bli rika o resten av packet är det för att de redan har råd med det. HA HA


Freakyn (1010612 18:18:46):

Ja, det är ju inte bara moderaterna som delar ut karameller och dyligt för att värva medlemmar, det gör alla partier och organisationer. Fan va lömskt. Men modeterna är nog fan värst.


stolt ssuare (1010612 18:54:15):

jo. hur ser vi på stockholmare.. jävla moderater allihopa.. skumt tycker jag. bara fördomar.. och di ska vi utrota.. tihi.


tjej (1010612 19:37:28):

Mina föräldrar är moderater ocj jag antar att det oftast blir så att man sympatiserar med det parti som ens föräldrar tillhör. Det gör jag, men det beror inte på att mina föräldrar tillhör moderaterna. Jag tycker att de tar upp de viktigaste frågorna och tänker på ett logiskt sätt (sorgligt bara att Bo Lundgren aldrig syns...). Vilket parti man tycker om tror jag beror på hur motiverad man är i tex att studera. Moderaterna uppmuntrar de som har högutbildade jobb medan sossarna satsar på arbetarna. Moderaterna vill också ha frihet! Vill ni att sossarna ska få bestämma vilken radiostation ni lyssnar på? Tänkte väl inte det! Tror ni att jag överdriver? Inte alls. Det har gått en sådan reklam på NRJ. Moderaterna är bäst för min del, men det betyder inte att man behöver hata alla andra partier för det.


Lindah (1010612 19:48:05):

helt rätt. politik e tråkit...


Nalla (1010612 20:58:32):

Vad betyder MUF?


Katja (1010612 22:42:18):

Alexboy >> Gott talat. Jag håller med!


Jesper (1010613 04:51:04):

Klart staten skall bestämma vilka radiostationer vi skall lyssna på. Då kanske man slipper NRJ mfl. och all jäkla skräpmusik dessa kanaler spyr ut över oss...


en liter sylt (1010613 07:30:06):

Skulle någon komma undan med en krönika som hette "Nazist för en öl"


Danny (1010613 07:31:49):

Nej, så tycker inte jag det är, jag gick med i muf för att jag upptäckte när jag börjat jobba vart alla mina sura slantar försvann... och hur man kunde effektivisera och minska detta bortfallet. Så numera är jag engagerad i partiet och försöker få andra till att inse samma faktum som jag gjort.


Peter (1010613 08:22:58):

Hej hopp jag är nyliberal-läskigt va? Allvarligt talat, jag tycker det är så jävla tragiskt med många av de insnöade vänstermänniskorna. Läs bara om Globalisering underifrån idag i DN. Vilket jävla elitprojekt, de ska bestämma vad folket vill och blandar fullständigt ihop sina egna personer med resten av människosläktet. De, om några, borde möta vanliga människor och se att världen inte går så fort i den verklighet där folk mest går med hunden eller lagar mat åt ungarna. Jag har läst mycket anarkistisk, syndikalistisk och frihetligt socialistisk litteratur och där hittat massor av inspiration om människans frigörelse. Men jag tror på kapitalismen som redskap för den frigörelsen. Det skulle vara kul om vänstern också kunde ha lite öppnare perspektiv på saker och ting, se att det finns en annan sanning än i Naomi Kleins "No logo".


Johanna (1010613 08:29:34):

Hihi, väldigt träffande! Jag har oxå vuxit upp där och beskrivningen stämmer verkligen!


Sebastian (1010613 09:12:55):

Ja, vad kan jag säga, annat än att det finns alldeles för mycket pöbel i världen, i alla samhällsgrupperingar. Vad hände med det att själv ta ställning till saker och ting och inte tillåta sig att hjärntvättas. Finns det över huvud taget något slag av egentänkande i något av de "inlägg" jag skummat igenom? Gud vilka patetiska stackars människor som själva inte kan ta ställning. Självklart formas generelle människan av den omgivning där ens uppväxt sker, men det måste väl ändå finnas något slag av initiativ i folket. Jag känner självklart igen konceptet – svårt att förneka. Alla läger lider av samma masspsykos, och jag fascineras därför starkt av de mogna individer som uttrycker sig i termer som att "hata moderater" och dylikt. Vad är det för hjärntvättat vänsterslödder, slödder som förbjöds av sina föräldrar att äta borgarnas godis, och blev uppfostrade till att alltid hata allt vad individuell frihet heter. Jag tackar min Gud för att jag inte behöver umgås med dylika människor längre, från vilken sida de än kommer – det kan inte finnas något mer patetiskt än dessa fördomsfulla och fördömmande individer. Men men, gå igenom era liv med de skygglappar era föräldrar satte på er; ni lär verkligen se så jävla mycket.


Trilly (1010613 10:58:49):

okej nu var det jag läste väldigt långt upp bland niläggen men i alla fall, det va en moderat som påstod att mitt språkbruk är sämre än hans på grund av att jag är reformisk socialist och han är moderat... Han verkar inte ha mycket i skallen för alla vet att man kan inte döma folk efter deras politiska åsikter och alla höjdare även inom t.ex. sac syndikalisterna och RKU har ett väldigt vårdat språkbruk och adekvat vokabulär, så han ska inte komma å prata om att vänstermänniskor använder sämre språk än vad han gör bara för att han antagligen har växt upp med sina föräldrars pengar och säkerligen retat den lilla fattiga flickan som inte haft råd med ralph lauren-tröjor osv... jag vet! jag är den där lilla flickan å jag tänker inte tillåta att sånt händer! Moderater kanske i viss mån vill väl men allt bli skit så därför ska alla moderater omvändas! //Trilly


sofia (1010613 13:19:02):

På min skola styrde CUF. De som var med fick flyga luftballong över småstan och samla ihop balplast och åka till holland för pengarna. Det var knäckande att vara kulturprogg bland alla innebandy-fritidsjacka-egenbil-hb-jägarexamen.


sofia (1010613 13:19:19):

På min skola styrde CUF. De som var med fick flyga luftballong över småstan och samla ihop balplast och åka till holland för pengarna. Det var knäckande att vara kulturprogg bland alla innebandy-fritidsjacka-egenbil-hb-jägarexamen.


MaidenKid (1010613 16:27:53):

Om man vill så kan man skita i Moderat Paket och tro på något annat.. det finns dom som har gjort så.. Danderyd är inte längre bara Moerater.. Utan andra parter med.. En Stolt SSU:are


ulf (1010614 13:11:00):

free satpal ram.


karin (1010614 16:09:56):

här där jag bor är MUF små korkade rikemansungar som verkligen inte förstår någonting. till och med högern skrattar ut dem när man ska ha diskussioner om olika saker


LeeK (1010614 17:30:59):

varför finns det ungdomsorganisationer igentligen? Vad e dom bra för? Men iaf. det är ju lite kul att se att sånna här "debatter" vollar så mycket uppmärksamhet. Även om det alltid (när det kommer till politiska debater mellan ungdommar) tycks bara vara en massa skit kastning. Jag ställer mig sjävl på den vänstra sidan av det politiska blocket. Men jag kan fortfarande förstå det som står till höger. Kan tom. hålla med om vissa av deras argument, t.ex. att Sverigers skattetryck inte har lika stor möjlighet att hävda sig i internationella sammanhang osv. Men hoppas också att det som står till höger kan ta åt sig lite av min moralpridikan. För det är väll lite där valet ligger, att välja mellan den sidan som tycker att du bör få ha och den sidan som tycker att när du har, så kan du lika bra dela med dig till det dom du har "tagit" av. Men ärligt, det är väll ingen som vill gå tillbax till en nattväcktarstat. (Har vi någonsin haft det i sverige btw)?? JAg tillhör väll den minoritet i sverige som tillhör den övre medelkassen och som fortfarande väljer att vara socialist, för att jag tror och hoppas på att alla människor vill jobba och bidra till ett starkt ENAT samhälle. Dessutom så är det ju i grund och botten allas jord och allas resurse. Lite fult att några ska kunna lägga beslag på den största delan av detta. Klart du ska kunna knega o leva bra pga. det, men det kan man väll också i Sverige idag.. tack för ordet /LeeK


LeeK (1010614 17:32:21):

varför finns det ungdomsorganisationer igentligen? Vad e dom bra för? Men iaf. det är ju lite kul att se att sånna här "debatter" vollar så mycket uppmärksamhet. Även om det alltid (när det kommer till politiska debater mellan ungdommar) tycks bara vara en massa skit kastning. Jag ställer mig sjävl på den vänstra sidan av det politiska blocket. Men jag kan fortfarande förstå det som står till höger. Kan tom. hålla med om vissa av deras argument, t.ex. att Sverigers skattetryck inte har lika stor möjlighet att hävda sig i internationella sammanhang osv. Men hoppas också att det som står till höger kan ta åt sig lite av min moralpridikan. För det är väll lite där valet ligger, att välja mellan den sidan som tycker att du bör få ha och den sidan som tycker att när du har, så kan du lika bra dela med dig till det dom du har "tagit" av. Men ärligt, det är väll ingen som vill gå tillbax till en nattväcktarstat. (Har vi någonsin haft det i sverige btw)?? JAg tillhör väll den minoritet i sverige som tillhör den övre medelkassen och som fortfarande väljer att vara socialist, för att jag tror och hoppas på att alla människor vill jobba och bidra till ett starkt ENAT samhälle. Dessutom så är det ju i grund och botten allas jord och allas resurse. Lite fult att några ska kunna lägga beslag på den största delan av detta. Klart du ska kunna knega o leva bra pga. det, men det kan man väll också i Sverige idag.. tack för ordet /LeeK


LeeK (1010614 17:33:37):

varför finns det ungdomsorganisationer igentligen? Vad e dom bra för? Men iaf. det är ju lite kul att se att sånna här "debatter" vollar så mycket uppmärksamhet. Även om det alltid (när det kommer till politiska debater mellan ungdommar) tycks bara vara en massa skit kastning. Jag ställer mig sjävl på den vänstra sidan av det politiska blocket. Men jag kan fortfarande förstå det som står till höger. Kan tom. hålla med om vissa av deras argument, t.ex. att Sverigers skattetryck inte har lika stor möjlighet att hävda sig i internationella sammanhang osv. Men hoppas också att det som står till höger kan ta åt sig lite av min moralpridikan. För det är väll lite där valet ligger, att välja mellan den sidan som tycker att du bör få ha och den sidan som tycker att när du har, så kan du lika bra dela med dig till det dom du har "tagit" av. Men ärligt, det är väll ingen som vill gå tillbax till en nattväcktarstat. (Har vi någonsin haft det i sverige btw)?? JAg tillhör väll den minoritet i sverige som tillhör den övre medelkassen och som fortfarande väljer att vara socialist, för att jag tror och hoppas på att alla människor vill jobba och bidra till ett starkt ENAT samhälle. Dessutom så är det ju i grund och botten allas jord och allas resurse. Lite fult att några ska kunna lägga beslag på den största delan av detta. Klart du ska kunna knega o leva bra pga. det, men det kan man väll också i Sverige idag.. tack för ordet /LeeK


Aldrig mer socialist - eller moderat (1010614 20:57:43):

Enligt min åsikt är det i 9 situationer av 10 vänsterungdomar som snackar skit om ungmoderater. SKÄRP ER! Jag gillar inte heller moderaternas värderingar, men det är fan dags att acceptera att alla inte tycker likadant. Om man tycker att någon har en korkad åsikt behöver man ju inte nedvärdera personen som innehar den. Sedan tror jag inte att ungdomar "av naturen" skulle vara vänsterradikala och att de, om de gick över till högern, blivit hjärntvättade av sina föräldrar. Mitten är bäst.


wickan (1010615 08:54:06):

JAG ÄLSKAR ATT ÄGA. Var aktiv i MUF under hela min ungdom, det var det bästa som hänt mig. Att få träffa andra ungdomar, ha visioner och diskutera politik. Jag tror inte MUF Danderyd är representativt för Moderata Ungdomsförbundet, medlemskap och gratis öl låter inte som det sker på alla orter. Det är väl bra att ungdomar engagerar sig politiskt, bara det sker inom demokratiska ramar och man ger sig inte på poliser med järnrör och stenar. Snacka om att våldsromantisera kring politik, antagligen vill Ni återuppleva 60-talet.Tro mig när jag säger att det är bättre idag, både för kvinnor, ungdomar och andra grupper i samhället.


wickan (1010615 08:54:42):

JAG ÄLSKAR ATT ÄGA. Var aktiv i MUF under hela min ungdom, det var det bästa som hänt mig. Att få träffa andra ungdomar, ha visioner och diskutera politik. Jag tror inte MUF Danderyd är representativt för Moderata Ungdomsförbundet, medlemskap och gratis öl låter inte som det sker på alla orter. Det är väl bra att ungdomar engagerar sig politiskt, bara det sker inom demokratiska ramar och man ger sig inte på poliser med järnrör och stenar. Snacka om att våldsromantisera kring politik, antagligen vill Ni återuppleva 60-talet.Tro mig när jag säger att det är bättre idag, både för kvinnor, ungdomar och andra grupper i samhället.


josefine (1010615 13:26:31):

moderater är inte människor. moderater är kapitalister så att det skriker om det. svin.


josefine (1010615 13:27:30):

martyn kan ju bara hålla käften.


ingrid (1010615 15:12:26):

Intressant artikel. Det är läskigt vad föräldra-arv eller propaganda genom godis gör med unga människor. Vi behöver diskutera mera och få reda på fakta innan vi vet var vi står...


Cecilia Nygren (1010615 18:14:25):

DEN SOM INTE ÄR KOMMUNIST I SIN UNGDOM HAR INGET HJÄRTA, OCH DEN SOM INTE BLIR KONSERVATIV NÄR HON BLIR ÄLDRE HAR INGEN HJÄRNA. RÖSTA HÖGER!


Anonym (1010616 22:20:36):

jag skrev ett inlägg i början också, men då kritiserar någon wannabe snobb mig (martyn)och påstår att man visst blir rånad på gröna linjen...blaha blaha blaha asså grabben jag inser ditt desperata behov av att känna att du behöver passa in, det kan också kallas för att man är , Svag eller osäker på sig själv, Jag tror inte att du är speciellt kunnig i området politik nää snarare att du bara vill känna samhörighet med resten av "öfverklassen" Asså jag bor på "malmen" hänger på köket,spyan,laroy fast jag tycker inte att jag är bättre för det! så skärp dig va!!!och lägg av med din wannabe stil! / vänster


Anonym (1010616 22:21:06):

jag skrev ett inlägg i början också, men då kritiserar någon wannabe snobb mig och delar med sig av sina fördomar(martyn)och påstår att man visst blir rånad på gröna linjen...blaha blaha blaha asså grabben jag inser ditt desperata behov av att känna att du behöver passa in, det kan också kallas för att man är , Svag eller osäker på sig själv, Jag tror inte att du är speciellt kunnig i området politik nää snarare att du bara vill känna samhörighet med resten av "öfverklassen" Asså jag bor på "malmen" hänger på köket,spyan,laroy fast jag tycker inte att jag är bättre för det! så skärp dig va!!!och lägg av med din wannabe stil! / vänster


kommunisten (1010617 13:38:01):

rika skjärtar väx upp och börja engagera er lite i politiken ni vet fan inte hur d e att knega arslet av sig på nåt osigt hak....duuh


Rain (1010617 14:33:03):

En vän till mej (från en mer socialistisk stadsdel i en mel socialistisk landsända - Norrland) fösökte gå med i Muf, mutades med öl, blev för full och spydde ner en muffares hus,..efter det ville dom inte veta av honom, det var roligt och lycksamt tyckte jag =)


doktorkosmos (1010618 22:42:12):

det behövs inget dollargrin för att va ett äkta moderatsvin


joahn (1010618 23:07:36):

du e jätte bra!


flisa (1010619 13:50:30):

den här snubben Martyn, har han inget jobb eller? Jobbig snubbe.


ponas (1010619 20:46:35):

Varför måste alla ta ställning, vara naiva, enkelriktade och hata "de andra"? Fattar ni inte att alla politiska partier i Sverige ligger jävligt nära varandra (och ibland t o m) med varandra och att politisk färg mest handlar om tillhörighet. Umgås med folk från "båda sidor" och se förbi Ralfh Lauren och palestinasjalar. - Peace, Love and Understanding!...och puss på er allihop!


mattias (1010620 14:53:24):

Varför klandra någon på grund av denna människans politiska ideologi? Har alltid gått i tron att människans vidlyftiga skönskrivningar av demokrati, individualism och yttrandefrihet varit åtminstone vagt rotad i en sanning. Trots detta bespottar samma människor de som inte är av samma åsikt och det vanligaste sättet att värva medlemmar är att bygga upp en skyddande mur mot sina "fiender" där argument av felaktig börd tynar ut ohörda. Är någon såpass stark att denne väljer att lägga sin sympati på andra sidan muren gör de som tidigare svurit sig vara en själsfrände allt för att "svikaren" ska känna sig utanför och värdelös. Politik dödar de mest kreativa och öppna sinnen när de slår klorna i någon. Man hetsas mot den andra sidan och övertygas om att folkets vilja och väl egentligen ligger i att partiet är styrande och man säger sig göra saker för folket som folket varken vill eller ber om.


Anonym (1010620 18:09:53):

men många är ju engagerade politiskt i höstadiet på rikt också föratt de är så sugna på att göra samhället fint och bra. det var roligt att läsa davids variant för då kom själva "lämna politiken" saken i en helt annan dager för mig. själva artikeln ger mig en uppfattning typ: koolt att itne bry sig, för moderaterna är ju dumma och det är ju bra att itne hålla på och leva riking-livet. men sen när man läser davids så tänker man mest på hur trist det är med alla som hatar sina arbetarbakgrunder. ja, om nån säger "jag hatar vänsterpolitik" känns det för mig väldigt snobbigt, medan (citat)"jag hatar högerpolitik" känns mest ok att säga. fast så borde det ju inte va, om man som jag itne är engagerad åt nåt håll, och t.o.m tycker carl bidt var lite snygg


klara (1010620 19:26:52):

att moderaterna är egoistiska! usch för dom.


Frida (1010620 19:46:35):

MUF suger.


Steva (1010620 21:04:05):

Moderater är töntar! Allt är bra så länge allt gynnar dom med pengar. Dom som inte lyckats få bra jobb får ju skylla sig själva eller hur?


Mathmatic (1010621 11:02:07):

Såg en inskränkt muf-tjej på tv häromdagen som hade en T-shirt med ett "I Love Bush" tryck på bröstet. Det säger väl det mesta.


Math (1010621 11:07:16):

Rättelse: DEN SOM INTE ÄR KOMMUNIST I SIN UNGDOM HAR INGET HJÄRTA, OCH DEN SOM BLIR KONSERVATIV NÄR HON BLIR ÄLDRE HAR INGET MOD & INGEN INTEGRITET.


contra (1010621 11:28:09):

I första hand är jag humanist. Nu finns det tyvärr inget humanistparti i svenska regeringen. Men eftersom det aldrig kommer gå att kombinera kapitalism och humanism så röstar jag såklart på vänster. Det är logiskt att någon som älska att äga inte, samtidigt, kan bry sig om sina medmänniskor.


En som måste rätta martyn (1010621 12:40:23):

Det är ju de kuk-moderaterna som har makten här i stockholm. Se till att de ändrar sin innerstadspolitik så kan du komma och beskylla de andra partierna sen. Din .... soppa!!!


Anonym (1010622 00:45:24):

Ha-ha, exakt, måste kännas skit jobbigt för din kompis att gå till Pappa (för Mamma lever väl på Pappa antar jag, brukar ju fungera så i sånna familjer) och be om pengar till en ny skjorta! Och självklart är vänster-partiet skit, jag menar vår ledare går ju ut och har kul, politiker ska ju vara sten allvarliga utan personlighte, näe ut med packet bara, fan ta dom som försöker festa till det, de ska veta sin plats!


Philip från Shanghai (1010622 08:42:40):

Till "Anonym" Du verkar ha något gemensamt med George W. Bush. Jag syftar inte på politiska åsikter. "Anonym", du borde också tänka på att det är ett faktum att människan formas efter sin omgivning. Jag antar att dina föräldrar och dina vänner inte är högersympatisörer... har jag fel? Glöm aldrig att man aldrig kan välja i vad för familj man föds i eller vad för klimat man växer upp i. Men det är upp till en själv att upptäcka vilka partier som har de ståndpunkter som ligger ens eget hjärta närmast. Det kan vara enkelt att ärva sina föräldrars och vänners åsikter, men det är ett tecken på mognad när man bestämmer sig för att värdera dem. För övrigt vill jag påpeka mitt stora missnöja med alla förbannade idioter som förstörde Göteborg, eller som var med och uppmuntrade det!


Terese (1010622 18:11:32):

Jag är sosse med hela mitt hjärta. Jag tycker illa om alla moderaters åsikter. Det är svårt att vara neutral inför nån man träffar som är höger. Det är så lätt att tycka illa om personen pga dess åsikter. Oftast är personen i själva verket jättesjysst. Vilket inte går ihop med det som det bör vara för mig. Moderater ska ju vara själviska, inte tänka på nån annan, bara på sig själva... När det inte är så blir man skakad. (Jag tycker fortfarande lika illa om högerpolitiken.) Vi måste respektera varandras åsikter men ändå kunna behålla kämpaglöden för ett bättre samhälle. Debatten måste fortsätta, men personangrepp är fel metod. Det vinner ingen på. I politik ska det inte spela nån roll om man är "en bra människa" eller inte. Det är själva politiken som är viktig! PS. Jag vet precis som MaidenKid att Danderyd faktiskt har invånare som är sossar och SSUare.


Alicia (1010623 16:46:31):

moderaterna är läskiga. riktigt läskiga.


martyn (1010623 18:18:21):

förlåt, jag in´ser hur barslig och omogna mina tidigare åsikter har vartit och tänkte meddela att jag minsann har upptäkt mitt kall och ska rösta på vänsterpartiet i nästa val...jag har varit arrogant och ber om ursäkt för att jag inte besitter någon intellegens...dessutom är jag homosexuell och ska absolut vara med och festa när pride festivalen går i gång i agusti ....tack för mig.


WackyTom (1010623 19:54:34):

Moderaterna är det bästa partiet...visst har de vissa brister...som alla partier, fast det är i alla fall det mest rättvisa. socialdemokraterna suger fett.


Jello (1010624 10:52:46):

äh man kan leva punk fast man är politiskt aktiv. fast inte i moderaterna.


Anonym (1010624 13:41:36):

"Vi stänger ned kärnkraften för att visa att vi tar ansvar för miljön". 1-0 till sossarna. Vi som tänker lite längre undrar givetvis vad det är för bra med att importera kolkraft från Polen och Danmark. "Polisen ska inte ha tillgång till tårgas eller gevär med gummikulor. Det är oetiskt". 1-0 till sossarna. Nu behöver man inte tänka så långt, nu har vi sett den alternativa lösningen - skjut skarpt! Är det inte dags för sossarna att släppa utopierna och göra något konkret nu


ner me sossarna (1010624 13:43:30):

Skulle sossarna göra något genomtänkt och konkret?? Tillåt mig apgarva..! =D På riktigt: är det inte lite väl mycket begärt? Däremot kan jag inte för mitt liv fatta hur (S) får så höga siffror och att folk inte klarar av att se igenom deras kortsiktiga tankegångar...


Nevyn (1010624 15:25:56):

Träffande. Men jag vill bara inflika (shit) att man kan vara nykterist och moderat, det var jag iaf.Men nu när det väl kommer upp ett val då jag får rösta snart har ja inte en sucks aning om vad jag ska rösta, för moderat är jag inte längre, trots de små vita kyverten med M-loggan fortfarande skickas till min address.


Nevyn (1010624 15:26:22):

Träffande. Men jag vill bara inflika (shit) att man kan vara nykterist och moderat, det var jag iaf.Men nu när det väl kommer upp ett val då jag får rösta snart har ja inte en sucks aning om vad jag ska rösta, för moderat är jag inte längre, trots de små vita kyverten med M-loggan fortfarande skickas till min address.


Jag håller med "Arg lasagneplatta" (1010625 12:33:28):

De som röstar höger, röstar bara som sina föräldrar. De som röstar vänster har inte alls blivit präglade av sin uppväxtmiljö, utan har noggrant tänkt igenom alla sina åsikter och tagit reda på alla fakta. Hur låter det? Lite osannolikt kanske? Kanske ska man sluta dela upp världen i svart och vitt (eller blått och rött). Men det är klart; världen blir nog för komplicerad och obehaglig om man helt plötsligt slutar döma människor efter vad dom röstar på/var dom bor/vad dom har på sig/hur mycket pengar dom har. För då kanske man skulle upptäcka att man själv var ganska mycket som "dom andra"... Nej, bättre att bygga barrikader, gömma sig bakom dom och känna sig som en hjälte! Åh, vad modigt! Åh, vad humanistiskt och fint!


Dennis (1010626 01:25:04):

Du verkar ju helt CP!


jony (1010628 12:30:28):

kära albert lindemalm! som nyexaminerad dagy elev o gammal danderyds-bo så kan jag säga dig att alla kidz i danderyd vet att muf festerna numera suger stor fet pung, ja tror att det blev för lite koola människor i toppen o för lite alkohol. alla vet oxå att dagys årliga förenings fest är bäst!!!


Camilla (1010628 19:59:31):

Men snälla? Hur slut i huvudet är ni?! Man kan inte mer än tycka synd om såna som ni... Era jävla egotrippade, fjantiga små penning kåta jävla boskap till puckon.... Ni är så jävla naiva så att det är ett skämt.. Kom ner på jorden istället och börja umgås med de riktiga människorna, för det är vad ni behöver. Nån som bankar in lite vett i era vakuum huvuden. Skäms ni inte?! Hur kan ni ens skriva sån här stanas dynga?! Det är så tröstlöst att höra/ läsa.


Camilla (1010628 19:59:57):

Men snälla? Hur slut i huvudet är ni?! Man kan inte mer än tycka synd om såna som ni... Era jävla egotrippade, fjantiga små penning kåta jävla boskap till puckon.... Ni är så jävla naiva så att det är ett skämt.. Kom ner på jorden istället och börja umgås med de riktiga människorna, för det är vad ni behöver. Nån som bankar in lite vett i era vakuum huvuden. Skäms ni inte?! Hur kan ni ens skriva sån här stanas dynga?! Det är så tröstlöst att höra/ läsa.


Hannah (1010629 08:26:07):

Sluta hata - börja älska!


Wera (1010629 09:50:13):

Ha, ha, precis så där var det i Bromma också, men erkänn - det var ju rätt kul! Dessutom en bra motvikt mot dagens historielösa ungdom som inte upplevt den tid då muren delade Europa!


p (1010629 17:02:37):

det roligaste var ju de skånska muf-arna som 1) bestämde sig för att demonstrera på första maj och 2) döpte demonstrationen till "blå tåget"


Cecilia (1010629 17:55:44):

Röd å vacker!


olov (1010629 18:54:41):

Alla ungdomsförbund är inte likadana. I alla fall inte LUF. Det har aldrig varit ballt att vara med där...


Anonym (1010707 16:26:22):

helvete åt MUF! ni som är med, bli i aslla fall inte aktiva.


Helena2 (1010709 19:09:50):

josefin> moget...


Helena2 (1010709 19:11:18):

Trilly> ha ha, *skrattar*


Anonym (1010709 19:13:49):

kommunisten>du e en sån som tycker att moderater e snobbar, samtidigt skryter du med att du "knegar arslet av dig på ett osigt hak", det gör jag med (och mina föräldrar) men jag e moderat. Förklara det om du kan....


Helena2 (1010709 19:16:07):

Camilla> ytterliggare en ypperligt mogen person ser jag. Har du avreagerat dig nu? Va du duktig nu? Känns det bra nu?


Cecilia (1010709 19:17:28):

jag bara skojja jag e BLÅ OCH VACKER


Carro (1010831 15:40:27):

Hej ! Jag är uppvuxen i Djursholm och jag kan förstå att folk har fördommar om oss men det gäller inte alla. Jag är glad att jag har fått en trygg och bra uppväxt och värderingar jag står för. Jag vet att jag haft det bra men jag jobbar och pluggar på precis som alla andra. Alla är lika.


Emil Holmström (1010912 11:53:38):

Precis som David illustrerade så väl genom att byta ut alla moderat mot sossarna etc, så föreligger det i artikeln som kommenteras inte mycket av ideologiskt värde. Visst, man kan tycka att det är fel att ungdomar tutas i vad som är rätt och fel, men protesten mot detta får inte bli ett självändamål. Vad jag vill visa på är att detta inte är någon relevant kritik mot moderat politik. Jag är moderat, aktiv MUF:are, och kommer från en relativt borgerlig miljö, liksom de flesta av mina vänner gör. De flesta av dessa vänner är dock vänster, ett sorts småborgerligt uppror mot den medelklass som fött dem. Jag kan inte annat än förakta ett sådant beteende. Om det är något som vänsterungdomar är duktiga på, så är det att koppla bort hjärnan när de funderar över politik. Men ibland räcker inte enbart hjärtat till - inte om vi ska diskutera politik!


de gas (1011025 11:29:03):

hejsvej hihihi!! =))


Svar till Anonym (1020127 21:23:12):

Du skriver att det går en i din klass som är moderat, att han klär sig och pratar som en moderat och att han är sådär jobbig. Jaha? Jag är vänster, klär mig som en vänster och pratar som en vänster. Förmodligen är jag sådär jobbig som alla "kommunistjävlar" är oxå. Grejen är bara det att folk bär kläder, inte åsikter. Bara för att killen har andra politiska åsikter så behöver han ju inte vara nån get för det. Som någon annan sa här "Jag må hata din åsikt, emn jag skulle gå i döden för din rätt att framhäva den". Låt killen vara moderat eller ej. *jeez*


Sara (1020220 21:34:48):

Allt som du skriver är sant. Det stämmer även på cuf, luf, ssu och ung vänster. Kanske är det olika vilka som har häftigast fester i olika städer. Men ungdomsförbundet regerar så att man blir alldeles tårögd. Mitt favoritexempel är två systrar som är aktiva centerpartister, tjugoårsåldern kanske, som på frågan "Varför gick ni med i centern?" svarade "Det var de som fixade innebandy hemma i byn". Inte "Jag tycker att de har rätt i en massa."


nettan (1020227 15:54:13):

Är det någon som har en canadian-goose jacka att sälja till mig???xs, eller s. snälla!!!!hör av er snart.


Mikael (1020322 14:27:18):

leve kommunismen


Claes (1020322 16:05:27):

Hur kan man klaga på Moderata Ungdomsförbundet och alla dess medlemmar, när man för det första är helt oinsatt i politik, är så fördomsfull att Stalin i jämförelse framstår som frälsaren! Jag är själv inbiten Socialdemokrat, mina båda föräldrar är Folkpartister. Jag umgås med MUF, LUF och SSU:are och har lite svårt för så kallade salongsmänniskor, då menar jag inte personer med vardagsrum som framstår som gymnastiksalar, utan människor som hakar på saker ut av grupptryck (antagligen även dåligt självförtroende), eller för att någonting känns rätt just för stunden eller bara har bestämt sig för att tycka något. Detta är säkert populärt bland människorna som alla ni är så irriterade på, men det är även otroligt populärt bland sådana människor som ni själva är, salongsmänniskor som inte har en aning om MUF:s ståndpunkter eller någon av de andra ungdomsförbundens för den delen heller. Hur kan man klaga utan att vara med och påverka? Att komma med inlägg som rör nackskott, spritfester eller killen i sin klass, känns otroligt meningslöst! Gå ut och lär er något om svensk inrikespolitik istället och konfrontera MUF:are eller vad ni nu har så svårt för!


Peter (1020403 13:19:15):

Sorgligt att politik handlar så mycket om folks identitet. Blockpolitik är fel. Inför republik nu!


erik (1020403 13:22:35):

en härlig historia... synd bara att du fastnade i moderatträsket....


apa (1020411 13:25:56):

kasta negrer på nazisterna


moderat (1020426 19:42:23):

ni talar om ett rättvisare samhälle, men är det rättvist att en grabb sm jobbat hårt i hela sitt liv ska dela med sig till en annan som suttit i tv soffan med en folköl för att sedan dra in massa pengar på de på tok för höga bidragen. när de sedan vill få vård, för de skador deras slappa beteende gett dem, klagar de på att vårdköerna är för långa trots att de bara har sig själv att skylla. jag tycker att det låter sjukt. TA ANSVAR FÖR DITT EGET LIV, det ska ingen annan göra...


Daniel V (1020429 15:07:27):

MUF RULEZ! det är lite skillnad på att tjäna egna pengar och sen upptäcka att typ hälften *poff!* bara försvinner...sänk skatterna.


Pluto (1020510 15:23:08):

Vad menar ni med "kapitalistsvin"? Vaddå om man har gjort någonting kreativt och tjänat några kronor på detta, är det då fel? Tacka vet jag dom som har lite driv i kroppen och om de så blir miljardärer på kuppen så grattis! Sluta vara så jävla avundsjuka.


borgerlig flicka (1020523 23:30:37):

visst är det så..... ju längre till vänster man kommer desto sämre är språkbruket.... håhåjaja. sorgligt sedan att BÅDE mufare och ung vänster i de flesta fall mest ägnar sig åt någon slags hetsjakt av varandra,ist. för det de faktiskt finns till för:politik. nåja,detta gäller absolut inte alla. det är rätt sorgligt att se ändock,att moderaterna aldrig slipper fria från alla fördomar.visst finns det helsjuka moderater,både små och stora,som mest ägnar sig åt att snacka skit o ´själviskt prioritera egna intressen.men ingen kan påstå att denna sortens människor inte kan påträffas inom ALLA partier. jag skulle vilja kalla mig moderat på vänsterkanten. detta innebär för de som någongång bryr sig om att lyssna,att jag i grund och botten till mångt och mycket överensstämmer totalt med vänstern idéer.däremot inte på deras sätt att genomföra dem!jag vill OCKSÅ ha jämlikhet,rättvisa och ett bättre samhälle,men enligt min uppfattning kommer man detta närmast med den moderata politiken.ett mkt bra exempel är tex att vänstern vill ávskaffa betygssystemet.betänk då att jag har en vän som kommer från en mkt fin familj och har oerhört betydande kontakter över hela sverige,o utomlands.förr bedömde man människor enbart på vad de kom från för familjer och hade för bekanta.dvs:var man född på fel sida staketet hade man inte en chans.betyg idag är chansen för alla att visa vad just de går för!så kan man ha bra poäng oavsett om man heter svensson eller von gyllenstjerna.min vän,han med kontakterna,har enbart 180 poäng.avskaffade man betygen skulle ingen bry sig om hans kompetens och han skulle garanterat kunna ta sig in vart som helst.o vem skulle vilja det? betänk detta.. nej fram för INDIVIDEN..


Winther (1020528 20:50:48):

Sanningen är Albert att jag inte riktigt har nån åsikt om just denna artikel in particular, du skriver så bra jämt, och är det inte bra så är det gulligt o sött, att man nästan blir lite kär...mail me.....


Mikael (1020607 02:21:00):

Det här måste vara något av det absolut mest PATETISKA jag någonsin har påträffat! Är det ett skämt eller vad är det som försigår? Jag är medlem i MUF men jag bor inte i Danderyd! Jag bor i Partille (som inte är ett överklassområde i klass med Djursholm, mm) ändå är jag moderat! Konstigt eller? Anledningen till att jag sympatiserar för högerpolitiken har inte med pengar att göra. jag vill helt enkelt ha kontroll över mitt eget liv. Jag vill även att andra ska få ha denna möjlighet. Mitt val av politik kan förklaras med tre ord: Frihet, ansvar och kapitalism! Hur fri är en människa som lever på bidrag? Denna människa är totalt beroende av statens välvilja! Hur sjukt är det inte att en låginkomsttagare, efter att ha skattat bort ca 30 % av sin lön, sedan ska få bidrag för att kunna klara sig? Skulle det inte vara bättre om allt sköttes privat? Då skulle denna människa få välja vad hon vill lägga sina pengar på och dessutom få en möjlighet att leva på sin egen lön. Se på sjukvården t.ex! Där har vi ett uppenbart exempel på hur politiken i detta land ser ut idag! Skamligt är vad det är! Ingen av er som har skrivit här vet ett dyft om vad ni pratar om! Om någon har några synpunkter på detta aningen provokativa inlägg, är ni välkomna att adda mig på min msn, som för närvarande är: mikael_rl@hotmail.com


Rikard (1020709 15:05:38):

det finns faktiskt moderater med en grundlig förankring i arbetarlivet. Skriva dagordning m.m. papper är faktiskt j-t viktigt. http://www.moderat-saklart.net


Anonym (1020719 00:31:49):

VÄNSTET MAKT. HÖGER SLAKT!.


Hej då (1020723 15:05:43):

lllll

Untitled Document
Hej •• Brev •• Blått •• Sture Dahlström •• Blå film •• Min kompis är adlig •• Förortsmoderat •• Denim •• Etta James •• Månadens Darling •• Jag hjärta min syster •• Kära dagbok •• Fråga Darling •• FAQ •• Debatt •• Chat •• RÖSTA!!!
Gamla nummer •• Bli en Darling •• Shop •• Prenumerera •• Annonsera •• Pappers Darling>>