
Eller vad säger du?
janina (1000602 13:46:50):
alla i darling redaktionen verkar vara feta egoisterna
Charlotte (1000602 15:21:07):
Jag mår bra av att vara egoistisk!
hello kitty (1000602 15:42:33):
men om man inte har nåt ego alls, vad ska man göra då?
Bad Badzt-Maru (1000602 17:11:51):
Lär av mig, Kitty!
Maja (1000602 18:22:52):
De som är egoistiska har det bra.
Om man inte bryr sig om sig själv, vem ska man då bry sig om?
Mary (1000602 19:47:07):
Det är otäckt med människor som saknar empati och sympati.
Kludde (1000602 22:47:46):
Man kan ju faktiskt inte leva nån annans liv. Det gäller att ha så kul som möjligt men om man e taskig mot alla andra blir andra taskiga mot en själv å d e juh inge kul. Alltså får man försöka hålla sig till såna roligheter som inte så många andra blir sura på. Å ställa upp för sina kompisar för att de ska göra samma sak.
Läs Richard Garriots tankar om 'ethical hedonism'. De finns i en bok i zigenargummans vagn i parken bakom ditt hus i seattle.
Och döda inte hunden!
lida-ari (1000602 22:52:56):
jag bryr mig om dem som bryr sig om mig!
fina (1000603 00:21:05):
Ja, mitt ego är större än ni anar!!!
fina (1000603 00:22:56):
Jag tycker om mig själv, därför tycker jag om folk som saknar emati för andra människor, synd att ja e sån! Alla klagar på att jag är för elak, kanske ska skärpa mig...
elin_the_pelin (1000603 17:25:34):
Jag tror världen mår bra av lite hälsosam egoism, dvs att alla älskar sej själva och är snälla mot sej själva. För då blir alla snälla mot varandra åxxå!
Man ska inte va besatt av att verka så jävla omtänksam och helylle, då slutar det bara med att man blir elak av ren bitterhet.
The great Pelin has spoken.
anna (1000603 17:34:58):
måste erkänna att jag inte fattar så mycket av texten.
nikclas (1000603 17:46:14):
oegoistiskt handling. för er som anser att alla hanlingar man gör är egoistiska, på något sätt. - scenario: jag sitter i bussen, ensam på en rad, och så kommer det någon äcklig tant som frågar om hon får sitta där. Jag vill ju självklart inte att hon ska sitta där, men av ren artighet så säger jag att det går bra. hon blir ju glad, men inte jag, jag blir sur och skruvar upp musiken jätte högt. mår ju dåligt utav att ha en gammal stinkande tant brevid mig, jag blir inte alls glad ju. inte ens för att jag var snäll mot tanten. oegostisk handling, visst?
Batseba (1000603 18:56:09):
För inte så länge sedan tog det slut mellan mig och min pojkvän. För att pigga upp mig så har jag flörtat med en kille på mitt jobb, ganska mycket. Och visst fått gensvar men det har varit jag som varit drivande, Och nu idag fick jag reda på att han köpt en bostadsrätt och en sprillans soffgrupp med sin tjej! Jag har ganska dåligt samvete över att vara ego och bara gå på utan att tänka på konsekvenserna.
Laura (1000604 00:18:18):
det finns en enkel anledning till att alla är ego (och de som säger att de inte är det ljuger) vi vill överleva, och jag tror nog att om man är hungrig så äter man nog hellre själv än att ger bort maten till någon annan. Punktum.
david (1000604 01:34:51):
huhu, tacka vet jag altruismens gåvor.
Annika (1000604 13:06:10):
Det är så jävla skönt å bara ha världens fetaste självförtroende och må så jävla bra =) Haha.. Fastd et kanske inte är egosim, men skönt som helvete är det.
Jenny (1000604 18:56:57):
Jag är jätte-egoistisk, men bara på ett snällt sätt. Man ska inte vara ego så att det skadar andra.
porcelina (1000604 20:38:13):
jag är egoistisk av naturen, kan inte hjälpa det, men jag hatar när andra är egoistiska.
inlea (1000605 21:52:32):
jag är nog väldigt självkär, men jag gör inte så ofta rent egoistiska handlingar. Jo, jag tog efter den person i darlingredaktionen (kommer inte ihåg namn) som skrev att hon hade förlovat sig med sig själv. jag blev nämligen huvudlöst förälskad i mig själv i januari, och nu har jag vart förlovad i… två månader exakt! Jag är hur som helst lycklig och då är det, som flera andra så smart har påpekat, lättare att ge kärlek till andra och sprida lycka omkring sig. Kanske är det bara de som mår dåligt som blir "onda" egoister? en idé…
kramar till alla som behöver och vill ha // L
Clara (1000606 09:17:50):
det är väl bra att va ego????
snöämgeln (1000606 09:41:06):
jag är mycke egoistisk..har låtit en kille tro att vi är ihop efter några strul..men jag vill inte alls ha ett förhållande..
Anonym (1000606 10:57:04):
Det är inte kul när en kompis BARA tänker på sig själv. Hon skiter fullständigt hur sina vänner mår bara hon mår bra, förväntar sig att alla ska stötta henne när hon mår skit men att tro att hon ska stötta en är ju skrattretande. Då har det gått lite väl långt. Trög är hon också för man kan säga det åt henne hundra gånger men hon fattar inte! Förstår inte varför jag gillar henne.
Malkave (1000606 11:54:57):
vem är egoist? JAg litar inte på någon för alla är galna och vill skada mig...
katten i hatten (1000606 12:09:46):
Hellre äta än ätas, men för all del, jag är hellre snäll mot folk när jag har chansen....
Tjobben (1000606 14:07:14):
Frågan lyyyyyyder... Finns egoism p g a kapitalismen?
Emil (1000606 21:20:48):
Min svenska lärare saknar empati.
emelie (1000606 21:23:29):
Jag är bättre än andra och det vet jag. Jag kommer alltid att älska mig själv mest. Trots detta är jag ödmjuk och gör mycket för att andra ska må bra.
Carin (1000607 07:19:43):
Eftersom vi är lika mycket värda, kan vi inte göra annat än att älska sig själv och alla andra lia mycket.
peace, love and understnding!
RamboRoulette (1000607 08:13:45):
Har just i dagarna fått tillbax en dos av min egen medicin sas...What comes around goes.. Det är en smärtsam insikt även om jag förtjänat det. Vad vi uppnått? Exakt, precis, just ingenting. iaf inget positivt, bara sårat varandra...tyvärr.
TINA (1000607 12:21:01):
Människan är ett egoistiskt släkte, man behöver bara studera min syrra & min farsa för att upptäcka det.
sofia (1000607 13:02:18):
Folk borde vara mer altruistiska, det skulle vara fint. Dock ej självutplånande, sånt tjänar ju oftast enbart nån jätte-egoist i slutet ändå.
sofia (1000607 13:10:24):
En sak till; hur skulle det se ut om Nellie och Harriet Olsen skulle sno rätten till "dagens sensmoral" av familjen Ingalls!!?? Brrr.
Bubblan (1000608 10:57:13):
Kan det inte vara så att vi från början äe egoistiska av ren självbevareledrift? Man måste ha ett visst mått av egoism för att överleva. Själv är jag nog ganska hälsosamt egoistisk och man mår nog inge vidare av att inte va det, i rimlig mening då.
Nu har jag skitit på mig igen (1000608 11:00:19):
Jag tycker att alla borde tänka lite mer som hippies och buddhister dvs inte på sig sjelva
Le Malin (1000608 14:09:39):
ALLA ÄR STÖRDA EGON!
Chris (1000608 18:09:31):
Ur ett genusperspektiv: Det trist att samhället alltid uppmanat killar att vara egoistiska och tjejer att vara empatiska. En blandning av ego och empati är ju bäst för båda?!
Marie (1000608 20:40:48):
Egoist...javisst..!!!
Visst måste vi låta oss att visa egoismen ibland.
Alla har vi den inom oss.
Många går genom livet och ljuger för sig själva.
Jag tycker mig ha märkt att de som oftast beskyller andra för egoism, är de som själva har störst behov av att hävda sig.
Ett gott självförtroende förväxlas ofta felaktigt med egoism.
De bästa exemplen på egoister är självmartyrerna.
Släng "Fjantelagen" i väggen och våga tro på dig själv. Våga tala om att du är bra.
Men glöm inte att lyssna på andra...
andy (1000609 01:21:56):
alla e egoister i grunden..ger man någon en bulle så gör man det bara för att få tacksamhet tillbaka..ju
Anonym (1000609 09:05:39):
ko
metmo (1000609 11:24:39):
finns det några brucan biljetter kavar?
marcus (1000609 12:41:48):
Den bästa egoismen är när man med kärlek och empati kan förstå att allt jag ger andr männsikor kommer att gagna mej själv.... sprider jag äkta ren vacker kärlek så kommer kärlek att spridas på vår jord och vi kommer få en bättre värld att leva i allihopa
Karin (1000609 13:30:00):
när man hittar den där balasen mellan att vara ego o bry sig om andra måste det kännas ganska bra....
e jag ego om jag tycker att jag ahr kommit en bit på väg?*skrattar*
Moi (1000609 14:42:00):
Mitt ex var extremt ego...kanske ska tipsa honom om behandling..hehe..
sdkfjlkfjls (1000609 14:50:56):
sdfljdköfj
Kajsa (1000609 15:29:33):
Det är bra med egoism. Det gör att man lyckas i livet. Och bara för att man är ego behöver det ju inte betyda att man är dum o elak.
Smultron (1000609 15:42:50):
Man kan skämma bort sig själv och ställa upp för andra männsikor samtidigt...
Man kan umgås med sina kompisar på dagen och ha egokväll på kvällen!
Lagom är bäst heter det ju...
Zebaztian (1000609 16:40:07):
Egoism är ett egosim i tillvarons hav, eller ett sätt att förlänga sin egen orgasm.
Dita (1000609 17:30:12):
Jag e nog egoistisk ibland, mest när jag var mindre, men jag ska försöka bli budhist så då måste jag vara snäll och tänka snällt hela tiden
_hanna (1000609 19:51:33):
lilla ego, fy skäms....
Kamelen (1000610 00:13:21):
allting bygger ju på egoism, tänk efter så ser ni det!! Det är den enda sanna känslan!
joanna (1000610 16:10:35):
jag håller med anna..
anna karin (1000610 18:30:06):
det känns som om speulatioenen med "om alla skulle vara egoister" är rätt meningslös iochemd att det aldrig kommer att hända. dessution: jag mår bra- jag är ego. comprende?
albert (1000610 22:38:15):
jag tror alla är egoister. i hemlighet.
även om man gör något bra för andra gör man det ju egentligen för att man ska må bra själv.
Frida (1000610 23:11:36):
Jag bryr mej om andra mycket. Kanske för mycket, ibland kan det bli jobbigt att tänka på alla andra. Skulle nog vara mycket lättare att inte bry sig så mycket och tänka bara på sig själv..
J (1000610 23:44:26):
Lär dig att älska dig själv först för att kunna älska andra. Att vara osjälvisk handlar inte om att ge upp sitt eget välbefinnande. Jag mår så jävla bra när jag ser någon le efter att jag har hjälpt dom, för då har jag bidragit till en bättre värld.
Anders (1000611 18:23:12):
Jag gillar pengar. Jag vill ha pengar. Jag gillar inte att ge andra folk pengar. Men om jag har väldigt mycket pengar, vulgo mycket. Då ger det mig mycket att ge andra.
Help yourself, then help others.
ilina (1000611 19:09:12):
Jag är kärrrrrrr....feettt myckkeööö.....
men igen vill ha mig för jag är så konstig i huvvet.....!!aah...kan inte nån pojk som gillar mentala brudar maila?
LaChic (1000611 22:32:51):
SACRO EGOISMO (den heliga egoismen)
bygger på att man
tycker om
tar hand om
värnar
etc
om sig själv
det är en god egoism
och andra mår även bra av den
Porl (1000612 08:17:03):
Alla bara tänker på sig själva, ingen tänker på mig...;o)
maria (1000612 12:53:23):
jag fattade inte ert utskick...
Khloe (1000612 17:36:45):
Klart som fan att man ska vara egoist! Egoism är det koolaste som finns, men den ska vara så där lite sarkastiskt ond och dold, inte öppen och visas hela tiden. Nej, egoismen växer bäst innuti och är fantastisk underhållning när den oväntat hoppar fram då och då...
jo (1000612 19:09:51):
jag vet ej om jag håller med.
frida (1000612 21:29:42):
egoism kostar vänner.
jag bryr mig inte om vänner som inte bryr sig om mig.
är inte det rätt självklart?
Sökaren (1000612 21:52:08):
Intressant ämne, absolut! Visst får man va lite ego, men inte tvunget på andras bekostnad.
Looseye (1000612 23:12:00):
Man måste vara egoistisk ibland annars så blir man ju en som gör allt för alla andra...
tjesan. (1000613 11:47:44):
äh. människan är egoistisk rätt ofta och det är alla djur och bakterier och växter och virus också. shit happens.
tjesan. (1000613 11:48:10):
äh. människan är egoistisk rätt ofta och det är alla djur och bakterier och växter och virus också. shit happens.
Nina (1000613 12:19:44):
alla egoiter som vill mejlas med mig om killproblem(strul,strul,strul)... öhh...mejla...
Jonna (1000613 12:28:32):
JAG ska i alla fall till hultsfred i morgon!
Killen som älskar att hata (1000613 13:04:00):
Jag läser det människor skickat in här på sajten och blir trött. Varför blir det alltid så jävla puckade åsikter på sådana här "tyck till" - formulär på internet? Det måste väl vittna om en viss egoism - att snacka utan att ha något att säga. Att ta upp andra människors uppmärksamhet och tid. De flesta har ju inget vettigt att komma med, ändå skriver idioterna ner sina ruttna funderingar och skickar in dem. Att besvära andra med sinneslött dravel tycker jag är en sorts egoism.
Tack för din tid! Jag fattar inte hur du orkade läsa skiten!
gisela (1000613 14:25:16):
egoism är motsatsen till altruism. altruism är när man gör något för någon annans skull. typ inte "älska din nästa" utan "älska din fiende". allt man gör som man tycker om, eller som man tror att man vinner mer på att göra än inte göra, det är egoism eftersom det gynnar en själv. enda sättet ex. att skänka pengar till de som behöver INTE är egoistiskt på är om man avskyr det och mår dåligt av att göra det. om man gör det ändå, fast man hatar det, mår dåligt av det och inte vinner något på det, då är man inte egoistisk. men om det känns bra att hjälpa, då har man gjort det för sin egen skull. simply put, egoism är inte dåligt. det är underbart. kärlek är det mest egoistiska, och det vore tragiskt om det inte vore det. man älskar ju någon för att den är bra, för att man själv vill vara med den osv. att "offra allt" för den man älskar är svårt, eftersom offer bara uppstår när man avstår ett högre värde för ett lägre. mamman som avstår från att åka på semester utomlands för att ge mat åt sitt barn gör inget offer - så vida hon inte värdesätter resan mer än barnet. tjejen som avstår från att hångla runt för sin killes skull, fast hon vill, gör inget offer - så vida hon inte värdesätter strul mer än sin pojkvän. allt utom offer är egoism, även om andra människor vinner på det. sen att folk alltför ofta inte tillämpar RATIONELL egoism, det är en annan femma (typ, verkligen tänker efter om de egentligen vinner mer på att spela besserwisser och aldrig lyssna på någon annan än att visa lite omtanke).
Annika (1000613 15:28:43):
Eva Dahlgren har skrivit en bra låt som heter just "Egoism" och som handlar om att vara kär. Det finns ingenting som är så egoistiskt som att älska för allt man vill är att vara älskad tillbaka. Människan är egoistisk av naturen tror jag, men därmed inte sagt att vi saknar empati! Vi får trösta oss med att det finns människor som offrar sitt eget liv för andras i katastrofer tex.
Karin (1000613 16:30:16):
Ibland måste man tänka på sig själv och ibland måste man tänka på andra så är livet helt enkelt.
hannah-pannah (1000613 19:37:09):
Jag förstår precis vad den här artikeln vill få fram. Jag vet nu varför jag är som jag är och gör som jag gör...
tack!
Amanda (1000614 12:30:21):
Egoisten förlorar själv i längden. Ingen vill vara kompis med en egoist.
Rikard Rik (1000614 12:36:55):
Hon Lina 26, i blåa kolumnen, verkar ju helt blåst. Det är ju pinsamt att hålla på som henne. Har hon inte råd att köpa egen mat. Jag hatar fattiga snyltare!!!
BlueAngel (1000614 19:40:04):
det är dags att omdefiniera ordet egoism.
*aura* (1000614 22:25:28):
alla borde läsa "the satanic bible". vill bara säga det.
ps. jag e bäst.
linnsofi (1000615 14:13:51):
ingen bryr sej om mej det är bara jag som bryr mej om mej själv!
grym klassiker
David Reynolds (1000615 14:53:37):
Många gånger har jag hört folk säga att de nästan eller gick under som människa bara för de hjälpte andra mer än de hade tid för sig själva.
Det är bara skitsnack, tänk på Moder Teresa och Mahatma Gandhi, inte fan gick de under. Det är bara svaga personer som är egoister.
För svaga att ge men som bara vill ha.
Såg att en som hette David här skrev om altruism, det ordet är mitt favvo ord.
Hejdå.
maja c (1000615 22:49:53):
egentligen borde jag oxå bli ett fett ego. alla mina vänner är självupptagna och egoistiska. det är ju för fan bara jag som är snäll!! fuck.
Claes (1000616 13:11:52):
Vilka är ni? Jag äger, punkt slut. Alla andra finns bara för att tjäna skapelsens krona, det vill säga jag.
Marcus (1000616 14:15:21):
Man måste vara egoist annars blir man bara nedtrampad av såna som tror att dem är något
Susann (1000616 15:53:01):
Om man ser till att själv vara glad och lycklig, blir människor omkringen också glada och lyckliga. Så enkelt är det. Så var en glad och lycklig EGOIST!
gud (1000616 18:12:13):
Jag skapade egoisterna i mörkret. jag såg inte vad jag höll på med.
Fredrik Lindholm (1000617 13:02:30):
Empati hit och sympati dit! Det räcker med att säga att människan inte är släkte med aporna för att trampa en massa flummare på tårna. "Åsiktsförtryck!" är ett vanligt galltjut när jag talar om *varför* de har fel. (Men åsikter är inte faktagrundade.)
Fredrik Lindholm (1000617 13:04:02):
Vidare så är det bara nationalsocialism och kommunism som bygger på "uppoffringar".
Jenny (1000617 22:07:09):
Varför e alla så djävla stolta över att kalla sig egoister?Man kan tycka om sig själv utan att va egoist!Det handlar om att BARA bry sig om sig själv.Visst,ibland är jag viktigast-men långt ifrån alltid.Om jag tänker på andra å visar dem att de är viktiga, kommer de oxå att visa mig att jag är viktig.Jag e fan inte ego!!!
Karolina (1000619 08:36:52):
Jag var ett puckad ego i hegen. Var otrogen mot min pojkvän bara för att jag var ful och blev lite kåt. Helt onödigt och egoistiskt!!
sara (1000619 14:49:13):
Är man som mest ego vid 26års åldern?
Sara (1000619 23:32:20):
nää, sara. man är som mest ego i 44-års åldern. det vet jag. min mamma är så gammal, fast då borde ju man iocförsig vara ego från 0 till 44.. för hon har ju alltid varit likadan? och jag är ju oxå sån, även om jag aldrig skulle erkänna det över annat än galaxen. för det är fult att erkänna saker.
maja (1000620 16:41:14):
Alla andra bara tänker på sig. Det är bara jag som tänker på mig!
Johan (1000620 23:08:34):
Själv är jag en "ego" men inte så att jag skiter i andra utan jag håller mina nära o kära nära det är dom jag bryr mig om. Er andra skiter jag i(nästan), hur skulle livet se ut om man skulle bry sig om allt o alla. Titta bara på när diana dog hur fan kan dom börja grina för det, skulle kungen dö inte fan skulle jag börja grina för det, vad har han gjort för mig??
Tack för mig!!
KLara (1000621 14:48:48):
Balans är vad det handlar om. Balans mellan kärleken till en själv och andra.
Balans mellan hur mycket man ger och tar.
Balans mellan helt egoistiska gärningar och gärningar som (även) gynnar andra.
Balans mellan dessa är det EnDa som behövs för att bli "en rättvis egoist."
Björn (1000621 23:11:17):
allt man gör är väll egoistiskt egentligen?
på olika sätt..
om man till exempel köper en påse godis till sin flickvän..
så är det väll för att hon ska tycka om en.. och det tjänar man ju på..
hade man varit beredd att betala 12:- för att någon annan skulle ge henne en påse godis i samma prisklass för att man vill att hon ska vara mätt? nej..
man har ju bara sitt eget medvetande.. och även om man kan tycka hemskt mycket om andra människor.. så är det ju för att dom får en att må bra..
minna (1000622 19:05:16):
jahopp...jag älskar mid själv men inte överdrivet..är det inte så det skall vara?
Nora (1000623 23:55:10):
menneskelige handlinger er alltid på en eller annen måte egoistisk motivert, så å nekte for at man har et ego er vel ganske meningsløst....
Malin (1000624 21:01:59):
Jag är en äkta och sann egoist. allt jag gör är för min egen skull,
bob (1000625 00:39:54):
Endast när du sluppit helt ur egots fångenskap kan du bli fri.
Alex (1000625 15:24:13):
Det är jobbigt med egoistiska människor. Som bara ska höras hela tiden. Ni som känner er träffade SKÄRP ER !! (hela världen kretsar faktiskt inte runt dig...)
suzie (1000625 17:42:54):
jag tror att varje människa behöver en bit egoism, annars blir man nog lätt uttnyttjad av de riktigt egoistiska människorna som finns överallt!
keffo (1000625 21:15:08):
Men vem i h-e kom på den där idén att använda <blink>blink</blink>-taggar??
Jag trodde det var kriminellt att använda sådana....
Marielle Larsson (1000626 10:38:51):
Gräver man djupare framgår det att allt man gör är egoistiskt. Kanske är man någon som mår bra av att hjälpa andra. Är inte det då egoism? Min teori går ut på att egoism med måtta är bra för både dig själv och ibland andra.
'' (1000626 23:08:56):
LOL
Calle (1000626 23:21:18):
Egoist - Javisst! =)
Viv (1000627 04:05:38):
Jag personligen ogillar egosentriska personer, men en inre egoism,fins det någon som inte har det.(överlevnad)jag skulle nog vara mycket egoistiske om det gällde mitt liv. Mitt stora priblem är att folk skäller på mig för att vara för ödmjuk,(mycket jobbigt)men gällde det mitt liv skulle jag no inte bry mig om andra äm mina nära. Tror jag
miniegoisten (1000627 16:00:26):
Egoism är bra. Så länge man fortfarande gör andra glada!
magnus (1000627 18:09:25):
Jag anser att allt man gör, är för att må bättre själv - egoism. Det är något positivt som även får oss att göra bra saker mot medmänniskor.
Ponera att jag hjälper en människa att komma på god ekonomisk fot. Detta gör jag för att det får mig att må bättre. Jag blir nöjd med mig själv och blir över lag glad när jag ser att en människa som har det svårt mår bättre med min eller någon annans hjälp. Jag menar således att de icke-egoistiska känslorna man har, visst är egoistiska på det viset att de i långa loppet får en att må bättre.
Förstår ni? Om inte, eller om ni inte håller med mig, kan ni väl höra av er. Jag är intresserad av att höra folks åsikter om den här tanken.
Erika (1000627 19:48:40):
Jag håller med dig.
Erika (1000627 19:59:15):
och det är ju en positiv form av egoism, eftersom både den man gör nåt för och man själv blir glad.
Gå in på www.thehungersite.com, där kan man gratis skänka bort mat till svältande människor.
Anonym (1000627 20:22:38):
orkade inte läsa hela texten, läste "sidtexten" och skummade resten; jag tror alla är rätt ego i grund o botten, bara det att man försöker skärpa sig o få det att se ut som om man bryr sig mer om andra än sig själv när man är ute bland folk. varför vet jag faktiskt inte. man vill väl inte verkar för ego... =)
sarah (1000627 20:22:43):
orkade inte läsa hela texten, läste "sidtexten" och skummade resten; jag tror alla är rätt ego i grund o botten, bara det att man försöker skärpa sig o få det att se ut som om man bryr sig mer om andra än sig själv när man är ute bland folk. varför vet jag faktiskt inte. man vill väl inte verkar för ego... =)
Nilla (1000627 21:02:26):
Det är dåligt att vara egoistisk. Man ska bry sig om andra.
Bubbelbad (1000628 10:57:55):
Allvarligt, har ALLA ni orkat läsa HELA texten? isåfall är jag imponerad. Jag är jätte egoist och tycket att alla borde sätta sig själva i första rummet. Annars är man ju dum. Ni kan gärna mejla mig för jag kan behöva lite utfyllnad i boxen. Tjo allihop...
Rufus (1000628 20:04:05):
Men hallå!?
Va är detta för omogna människor som yttrar sina åsikter? Finns det nåt värre än människor med stort ego?
Nä!
Rubberfucker (1000628 20:41:12):
Jag tror att man blir mindre egoistisk när man bli förälder. Vissa i alla fall. Men är inte det oxå en form av egoism? Ens barn kommer ju från en själv. Är en "del" av en själv. Hmm. Håller med David Reynolds om att riktiga egoister är svaga. De måste de ju vara. Om de vore starka skulle de ju klara av att bry sej om andra utan att "gå under". Eller nåt.
björn (1000629 01:31:12):
man kan ju säga att allt man gör är egoistiskt.. tex om man hjälper någon, men i själva verket gör det för att må bra själv. men varför mår man bra själv då?
inte kan det endast vara för att det anses bra att vara omtänksam eller att känna sig duktig?
vad är kärlek egentligen?
karin "egot" melin (1000629 01:53:44):
asså, min ömma moder sa så här: "¤%%¤/&)=?=?=)=/(/( KAriiiiiiiiin det är FRAPPERANDE hur EGOISTISK man kna VA!!!!!! %¤%&/(()()()&%%¤¤% *mårr*"
det säger väl en del.. he..
Ulrika (1000629 10:44:21):
Jag tycker inte att egoismen är nåt fult. Jag är ju centrum. För vore jag inte det så vore jag inte där. Allt som sker, sker runt mig (inte runt mig som i ulrika, utan runt mig som i alla enskilda personer)Jag är jag och alla andra är dem. Så kommer det alltid vara...
barbro (1000630 11:37:00):
Ja ja ja ja! Det är så popp nu att vara egoistisk, det är tidens anda liksom. Jag (blink blink) tycker det är mera intressant att se sig som en del av en större helhet. Det viktiga är inte MINA behov hela tiden, utan hur samhället funkar. Hur fok funkar ihop. Jag tycker det är jävligt tjatigt och absolut jättevanligt just nu att boosta egoismen till nån bra grej. Den har tillräckligt med luft under vingarna ändå.
snygganna (1000630 18:01:28):
jag vet att om inte jag var egoistisk så skulle ingen annan bry sig om mina behov, för om inte jag visar att de är viktiga skulle ingen fatta det...fast det betyder ju inte att jag inte ´ställer upp för andra
Shangri-las (1000630 20:06:40):
Jag tycker da minsan att man ska va´ mer egoist än osjälvisk!! Man lever ju för att ha kul!! Man ska alltid gö´ va´ man vill göra å säga va´ man tycker!! Livet kretsar kring DEJ (å mej i mitt fall da...ehh) sådeså!! Peace//Idaza
Hanna (1000630 20:47:17):
Egoism e rätt bra.. visst ska man vara snäll & bry sig om.. men Jag är ju ändå viktigast. Så e det bara.. det vet alla så lägg av med att neka det!
(oj lät jag arg..)
charlotte (1000630 21:40:55):
jag brukar tänka såhär när jag är med min kille eller en jättebra kompis att han/hon verkligen borde få sista godisbiten eller dylikt, men hur jag mycket jag än älskaar den här personen så vill vill vill jag alltid ha mest själv. Skrämmande!
björn (1000701 02:03:59):
jag tror att jag är kär..
Anonym (1000701 19:08:27):
Jag och min fd pojkvän är väldigt egoistiska. I slutet av förhållandet utnyttjade vi bara varandra för egen njutnings skull tror jag. Sedan var han nog mer egoistisk än jag eftersom han var tillsammans med mig fast att han inte älskade mig. Han tog mig bara för givet hela tiden. Allt är jobbigt för detta har precis hänt och jag vet inte vad jag ska göra. Innan allt egoistiskt hade vi det jättebäst. I nästan två år.
lem (1000703 18:05:27):
Först tänkte jag: jag är den mest oegoistiska människan
men sen när jag hade läst ett tag så tänkte jag att det är jag ju inte. jag vill ju alltid att mina kompisar ska råka illa ut och bli fula och jag själv ska bli en superstar. Det är skrämmande. men jag säger det ju aldrig högt.
VADÅP JAG (1000704 07:17:35):
JAG ÄR BÄST STÖRST OCH VACKRAST!!!!
Caspian (1000704 12:30:08):
"Your ego will be bigger than a bus. You'll kill your mom to get there if you must."
Skulle bara berätta vad This Perfect Day har att säga om egoism. Osså vill jag tillägga att egoism aldrig någonsin är positivt. Så de' så!
Jocke (1000704 16:28:30):
Definieras man av sina handlingar? Isåfall är ju agerande altruister som gör det av egoistiska skäl det enda rätta. Fan vad illa jag tycker om sådana människor.
Robert (1000705 11:12:26):
Empati är helt värdelöst och hjälper inget förutom ens eget samvete. Totalt överreklamerat med andra ord.
Mitt andra påstående är att alla är egoister som sätter sig själv före resten, det må handla om en medfödd överlevnadsinstinkt eller vad som helst, men det är ju självklart. För varje person finns väl ingen viktigare än han/hon själv. Allt annat vore helt sjukt.
Det tredje påståendet är att
de flesta handlingar oftast är rent egoistiska och slutligen så vill jag bara säga att egoism egentligen är ett fint ord: Det handlar om att man bryr sig om sig själv, respekterar sig själv, lyssnar på sig själv och framför allt, är ärlig mot sig själv. Och då även mot andra.
Chrillr (1000705 14:39:09):
Vad ska man leva för om man inte lever för någon/några. HAde jag jag inte haft någon att bry mig om så hade jag blivit olycklig. Empati är helt nödvändig om man ska förbli mänsklig i en omänsklig värld...
haralltidrätt;) (1000705 18:04:53):
vi är alla födda egoister, utan tvekan. sen att man beroende på uppväxt, land och andra förhållanden kan tVINGAS ta hänsyn och sätta andra framför sig själv är också sant. men darwins lag är sann om än sorgsam; de starka egoisterna överlever. kolla bara djuren!
heval (1000705 21:51:49):
jag tycker inte att man behöver någon religon som "väglednng", tror man tillräckligt på sig sjäöv så klarar man nog av allt man vill
heval (1000705 21:53:35):
jag tycker inte att man behöver någon religon som "väglednng", tror man tillräckligt på sig själv så klarar man nog av allt man vill
MAJSAN (1000706 13:44:53):
Egoism är det absolut värsta jag vet! Tyvärr är alldeles för många av mina vänner renodlade egoister...
Lina (1000706 20:26:28):
jag e ego..precis som alla andra..alla e vi ego o det e väl inget att shämmas för..det e naturligt o det som e naturligt ska väl vara rätt..eller???...visst e man egoistisk o visst kan man göra saker som inte gör en själv lyckligare men som gör någon annan som man älskar lyckligare..om man inte hade gjort den saken skulle man ju bara må dåligt...samvete kallas det nog...men jag vet jag...jag pratar ju bara ur min egen egoistiska synpunkt...o by the way...jag e människa:-)
n! (1000708 01:27:46):
Jag håller med barbro och ovanstående som korrekt observerar att det är JÄVLIGT poppigt att boosta ego-tripp.
Folk som tror att egoism är att bada länge på söndagar och vägra lyfta luren när en polare ringer mitt i TV-programmet. Egoismer är det som sabbat alla positiva ismer som någonsin existerat tills nu. De tycker det är bra med ego-tripp tills de ligger med skadat ego i fyllan i villan och vill bli tröstade.
ziggy (1000708 14:05:13):
du rockar!
gurra pung (1000708 18:45:21):
Jag äter hellre än ser mina barn svälta!
Malin (1000709 20:23:19):
Egoism behövs, fast i lagom doser. Om jag aldrig gör något för egen vinning blir det fel, men man ska aldrig överdriva något, så heller ej egoism.
vemsom (1000709 23:37:22):
Jag är absolut egoist.. nått fel? =).. jag är inte bäst men ibland e jag jävlit bra.. =)
Peter (1000710 11:08:59):
Att göra saker helt utan hänsyn för egen vinnings skull. Tex. i stor skala invadera Polen eller i liten skala köra över flickvännens alla önskningar. Empatibrist och hänsynslöshet driver egoisten. Balans mellan att stå på sig så att man inte blir nedtryckt och samtidigt vara hänsynsfull är en svår men nödvändig konst för att skapa ett civiliserat sammhälle.
Peter
Hanna (1000710 17:08:08):
Igår var jag en egoist (som vanligt) jag blev svartsjuk på en kille som är kär i mej som inte borde va kär i mej för jag vill inte ha honom.. men ändå fick han inte pussa en annan tjej... bara för att jag ska va älskad mest hela tiden...
Tuvelina (1000711 19:25:36):
Min syrra kallar mig ego när jag läser, eller när jag inte orkar följa med henne o köpa ciggaretter eller colaeller va fan hon vill. Då blir jag så jävla förbannad, för om jag är ego när jag inte orkar följa med så är jag väldet, jag bryr mig väl inte vad hon tycker... (det verkar ifösej så hä *flinar*)
Anna (1000712 12:16:22):
Vi är alla egoistiska, en dle lagom och en del är överdrivet ego. Vi gör ju sällan något om vi inte själva vinner på det. Men jag försöker vara så icek-ego det går. Det enda jag är väldigt egoistisk i är min njutning. När det gäller god mat, sex, roliga filmer, fester osv då vill ja ha det bästa och mesta. Själv, först.
Anna (1000712 12:33:18):
Jag bryr mig om den som bryr sig om mig. Ibland så bryr jag mig mer än vad den andra gör. Och ibland bryr jag mig inte lika mycket om någon som bryr sig om mig. Och ibland bryr man sig om varandra lika mycket. Hursomhelst så måste man alltid sätta sig själv i första rummet annars mår man dåligt. Den som inte accepterar dig och gillar dig som du är är heller inte något att ha. Men man behöver för den delen inte vara taskig och ytlig
ligist-Annika (1000713 10:52:32):
Den satt helt rätt, LeMalin. Fast jag kan fortfarande inte riktigt hålla med. Ja, alla är egon, men nej, alla är inte störda, för det är ju helt naturligt att vara ego. Och vaddå, varför ska man skämmas för att man är ego egentligen, bara man har distans så är ju allt helt lugnt. Man behöver ju inte visa ego-sidan hela tiden bara för att den finns där. Eller hur?
'Låla' (1000713 12:29:17):
"Killen som Älskar att hata"
Vad mer kan man tillägga?
Genom dig säger jag tack för mig!
Anna (1000715 11:51:31):
Feeling good is good enough!
maja (1000715 12:08:02):
ehh.. ego är bra så länge man inte sårar andra, bra människor. typ ens vänner.
buhubuhhuhuhuh...
människa (1000715 12:19:52):
fan vilket trisst ämne!!!
är det ingen som vill diskutera kapitalismen eller prostutionslagarna eller nått.
eller om du har nått som du brinner för, mejla och övertyga mig..
då blir jag glad
Robot (1000718 14:27:23):
Hmmmm...egoister är vi allihopa...så varför inte kalla det individualister istället?
mini (1000718 14:55:23):
Jag tror att samhället är mer egocentriskt nu än för bara tio år sedan på grund av lågkonjunkturen som gått över i det nyfrälsta kapitalistiska samhället! "Individuellt är bra - kollektivt töntigt." Det är en katastrof!!
Jag (1000719 09:32:43):
Jo, jag har ju en pojvän som är väldigt egocentrisk.. det är väldigt jobbigt han tål inet någon kritik överhuvudtaget och skyller alla problem på mej.. Och jag är den som inte tar all skit utan blir förbannad och.. ja en tjej grej.. börjar gråta. Jag måste ta tag i det hela och sätta en gräns. Att det ska vara så jävla svårt.. fattar inte det man måste ju inse sitt egenvärde.. jag får jobba på det. Han rubbar verkligen allt i sin väg.. Måste komma på något bra som verkligen får honom att fatta.
Men annars är han helt underbar.. ( no koment)
egoflikkan (1000719 22:18:42):
alla ar egoister, de bara visar det mer eller mindre
lilla jag (1000720 22:04:16):
alla tänker vi på vårt eget bästa i första hand, men för den skull så ska vi inte försöka eftersträva egoismen, utan snarare försöka leva med den utan att få andra människor att störa sig på den..
lilla jag (1000720 22:05:52):
alla tänker vi på vårt eget bästa i första hand, men för den skull så ska vi inte försöka eftersträva egoismen, utan snarare försöka leva med den utan att få andra människor att störa sig på den..
fredrik (1000721 17:51:50):
Man behöver juh inte direkt vara taskig mot andra för att vara ett fullblodsego. Men ibland kan det gå till överdrift. Tänk innan du handlar.
lotten (1000721 22:53:44):
ALLA! handlingar är egoistiska. Det är bara de handlingar som inte gagnar mer än dig själv som inte är speciellt smarta-de slår tillbaka. Varför bryr vi oss om andra?, jo för att bli bemötta på samma sätt.Det är vad jag menar med ett själviskt beteende. Det är den egna överlevnadsinstinkten som gör att man behandlar andra med omtanke. Ge kärlek och du får kärlek tillbaka.
Fram för kärleksfull egoism!
Elin (1000723 03:54:23):
hemlig ego-drift: få ur sig varenda skräp till vanvettig tanke man har så att andra får höra och trilla av pinn av förtjusning eller åtminstone reagera. som att jag känner mig som världens ogenerösaste människa för att jag alltid önskar att mina kompisar ska få fullt av finnar och bli av med sina flörts medan jag blir världsdiktator. inte det minsta försonande är att gränsen för mina missunsamma önskningar går där det skulle drabba mig om de inträffade. Ich bien eine bitch
diva (1000723 17:46:00):
ibland tror jag att allt vi gör på något sätt eller i själv verket alltid är med tanke på oss själv, på egot.om man tex vill att ens självmordbenägna vän ska må bra och inte tänka så, gör man inte det lite då för ens egen skull. eller ganska mycket. "vad gör jag om hon/han dör?" "nej...nu är hon sån här igen, jag orkar inte det. kan hon inte vara lite GLAD för en gångs skull... jag har ju nog." eller när man hjälper den gamla tanten över gatan är det inte då för att få känna sig nöjd, idag har jag gjort min goda gärning osv..eller. jag vet inte. fullt så här egocentriska är vi kanske inte. bara ibland. eller på nåt sätt.
diva (1000723 17:50:07):
detta också. testa er en dag för att se hur många enbart egocentriska tankar du tänker på en dag. ställ er frågan: vem gör jag detta för? vem gynnar det? i slutändan. osv.
En maskros (1000723 22:39:56):
Jag är tillsammans med en kille som oftast är väldigt egotrippad, det är honom det gäller vad det än är. Det är han som är god, han som kan saker bäst och till och med anser han själv att det är honom det är mest synd om. Det finns oftast inte en enda lucka där jag kan krypa in, där finns ingen plats för mig utom möjligen de få egenskaper han inte tycker om, de som han "lämnar" åt mig. Allt jag är när jag är tillsammans med honom är trött, osäker och osmart.
När jag kommer hem och får vara ensam eller med resten av min familj blir jag själv super egoistisk och orkar inte med att någon annan har något att säga. Jag vet att jag kanske borde göra slut med honom, men så fort jag vacklar ger han mig allt jag saknar hos honom annars och behandlar mig som en drottning och bokstavligt kysser mina fötter.
Jag tycker att lika delar egoism och "självuppoffring" vore bäst.
To much of something is bad enough....
Kanske är det när man är lugn och trygg i sig själv, som man först kan lära sig att uppskatta andra människor och deras erfarenheter liksom sina egna.
Kram
Em (1000724 22:01:56):
"Alla bara väntar på att den andra ska tala till punkt för att få tala själv och sitter och tänker: Är det "min tur snart" istället för att lyssna". Det gör jag också men försöker bättra mej...
Sussi (1000726 06:23:02):
Blanda inte in Gud i diskussionen. Gud är ju bara ett fantasifoster för osäkra människor som inte har nåt självförtroende.
Jag är egoist och det är jag stolt över
Margrethe (1000726 22:07:36):
Egoism...jag har märkt att de flesta egoister är snåla. De kan inte dela på någonting. Om jag är fattig, hungrig och nästan dör av svält så kan vi inte dela eftersom då kan dom bli hungriga. Men man ska nog vara lite egoistisk . Annars blir man helt plötsligt ett offer. en alla kan räkna med när dom är i knipa. i Fjortisstadiet var det alltid de egoistiska som tog cigaretter och tuggummi av offret som inte fattade att den blev utnyttjad av egoisten. Sedan blev man äldre. Men systemet ändras inte. Man tar och tar men ger aldrig. man pratar och pratar men lyssnar aldrig. Man kan inte hjälpa någon för att det är för ansträngande. tråkigt men sant.
Nina (1000727 15:40:35):
Jag har inte tänkt så förut. Vad hemska ni är. Jag har precis insett att jag är ett ego. Jäkla pappskallar...
Anncatrin Holst (1000729 20:13:58):
Lagom är alltid bäst men jag är övertygad om att alla mår bra av att förstå sitt eget värde och att få höra det från oss medmänniskor
Ge ett vänligt ord och din omgivning blir fantastisk
Sara (1000730 14:14:30):
Alla handlingar är egoistiska handlingar!
Så är det.
Jenny (1000801 01:04:16):
Alla verkar ha missuppfattat hela saken här ju. Ett bra självförtroende är inte lika med egoism. Man kan ha bra självförtroende utan att för den skullen göra alla handlingar i syfte att gynna sig själv.
Jenny igen (1000801 01:06:55):
Gör det bästa av ditt liv - utan att skada någon annans.
Det tror jag på!
jagvetbäst! (1000825 08:01:59):
jag tror på att Alf Nilsson inte kan skilja på egoism och egocentrism.
Britt (1000826 11:59:47):
Att vara egoistisk är ju det enda sättet att klara sig utan att bli knäpp. Vem ska man älska mer än sig själv? Ingen såklart.
Robert (1000830 09:46:53):
Egoism & girighet är
det som för människan
och mänskligheten vidare.
Vidare är egoism grunden för evolution, de som inte är egoistiska är dömda att selekteras bort för att slutligen dö ut.
Egoism är den tidlösa ärlighet och sanningen inkapslat i ett ord.
Klara Engvall (1001003 22:01:35):
Jag tycker att man ska få lov att vara egoistisk så länge man inte trampar på nån annan för att nå sina mål...
Fagget (1001208 12:14:42):
jag är egotrippad Gånger 1000
JAG (1010119 08:59:08):
NÄR MAN ÄR DOM JAG!!!!!!!
Carl Svanberg (1010120 12:31:16):
Helt otroligt att ni lyckades skriva en jätte lååååång artikel om egoismen utan att ens nämna filosofen Ayn Rand. Ayn Rand skriver bl a i sin bok Själviskhetens Dygd varför det inte är något fint i altruismen, denna lära som kallas för människokärlekens lära är samma lära som ligger till grund för alla diktaturer världen över, genom hela historien. Att vara självisk betyder inte att man är hänsynslös. Att vara självisk betyder att man värna om sitt liv, och ens intressen. Vad får er eller någon annan att tro att det ligger i var mans intresse att vara otrevlig och trampa på andra?? Sannignen är ingen vanlig människa har något som helst intresse av detta. Sanningen är sådan att det enda rationella och moraliskt rätta är att värna om ens liv och ens värden. Det finns inget fint i att offra sig. Det finns ingenting som samhället kan vinna på om ifall folk slutar tänka på sig själva. Faktum är att det är just det som alla diktatorer genom tiderna har krävt ut av sina medborgare - sluta tänk på er själva och ställ upp på krig istället! Sluta tänk på er själva, tänk på rasen, ni måste värna rasen! Osv. Själviska människor kan utan tvekan hjälpa andra människor, bete sig välvilligt och trevligt. Men de gör det bara på ett vilkor: dvs. så länge deras värden inte offras. Nej, jag tycker verkligen att detta var en riktigt dålig artikel.
Carl Svanberg (1010120 12:39:07):
Vad är skillnaden mellan rationell egoism och irrationell "egoism"? Jo, skillnaden ligger i att ett irrationellt beteende är självdestruktivt. Dess slutstation är döden. Att vara egoist/självisk betyder att man värnar om sitt liv och ens intressen. Var i ligger det att värna sitt liv när man sakta går en död till mötes pga ens beteende? Ingenstans. Därför finns det egentligen bara en form av egoism - den rationella egoismen - som förespråkas av Ayn Rand. Och det är ytterligare en anledning till varför denna artiklen är så uselt skriven, då författaren/författarna mer eller mindre helt och hållet hoppar över detta faktum och inte ens nämner Ayn Rand som är en av 1900-talets största tänkare. Helt sanslöst.
Carl Svanberg (1010120 12:44:31):
Jag vill rekommendera alla här att läsa Ayn Rands: Själviskhetens Dygd - så kommer ni precis som jag inse att artiklen är uselt skriven och det inte är fult eller fel att vara egoist.
Carl Svanberg (1010122 08:10:03):
Att vara egoistisk/självisk betyder i grund och botten bara en sak: att värna om ens intressen - ens liv - om det är något gott eller ont det får var och en avgöra. Men om ni frågar mig är det helt klart av godo. Om ni nu slår upp ordet självisk i era ordböcker så står det att begreppet självisk innebär att man värnar om ens intressen genom att offra andra eller "trampa på andras tår". Då skulle jag vilja veta: Hur definierar du - att värna om ens intressen utan att trampa på andras tår?? - Sanningen är att det finns inget annat bättre ord än ordet självisk/egoistisk. Skälet till varför ordets betydelse har förvrängts så mycket som det faktiskt har, beror på att altruismen - läran om att människan ska offra sig för andra - är så utspridd och allmänt accpeterad. Därför har det ur ju verkat logiskt att en "egoist" är någon som offrar andra för sig själv - dvs. trampar på andra för att värna sina egna intressen. I själva verket är detta bara andra sidan av myntet på altruismen. Det handlar inte om vem som ska offra sig för vem, utan om man ska offra sig överhuvudtaget. Men förklarningen till varför altruismen är så utspridd och allmänt accepterad skulle tyvärr, krävt en mindre avhandling. Istället rekommenderar jag alla som är med i artiklen och alla andra att läsa Ayn Rand - Själviskhetens Dygd.
Carl Svanberg (1010122 08:24:07):
Alla handlingar är inte egoistiska. Bara de handlingar som värnar ens liv är egoistiska. Det blir alltså inte egoistiskt bara för att det "känns bra" eller "verkar rätt". Det blir inte heller egoistiskt bara för att det gagnar en själv. I så fall vore också ett självmord - som är en direkt självdestruktiv och osjälvisk handling - vara någonting som skulle ur den stora massan te sig som själviskt. Det som avgör om ifall det är en egoistisk handling eller inte är - "Varför?" man gör det. Om någon begår en osjävlisk handling så blir den inte självisk bara för att personen ifråga "ville" begå handlingarna. Detta beror ju självklart på att handlingen sker med altruismens etik som grund. Låt mig ta ett exempel: Om du vill äta en glass, men ger den till en främling istället så blir det inte med automatik en självisk handling bara för att du "ville" ge honom glassen. Skälet till varför du gav honom glassen beror först och främst på att du har accepterat altruismen och därför är villig att offra dig själv och det du finner av betydelse - i detta fallet glassen. Det är därför inte alla handlingar är själviska/egoistiska.
Anna (1010206 21:27:44):
ALLA är egoister, vissa skiter i att tänka på hur andra kommer att reagera på vad de säger/gör, vissa tänker på det lite mer, och vissa tänker på det så mycket at de blir "suckups" vilket är ett annat extremfall. Man måste tänka på sig själv, men inte så mycket att andra kommer till skada
fgbx (1010515 19:57:30):
jimina
Elisabeth (1010609 10:03:56):
Jag har möt både Självuppoffrande oegoistiska människor och egoistiska svin,
jag tycker egoister är sådana som hela tiden pratar själva och låter inte andra människor komma in i samtalet och som aldrig lyssnar mer än på sig själv och aldrig på andra och vill heller aldrig möta ögonkontakt när dom pratar till någon.Egoister är också sådan som alltid gör saker för sin egen vinnings skull och kan aldrig må bra av att hjälpa någon spontant eller bara fråga hur någon mår att bry sig om hjärtligt och stirra in och studera en människa som sitter mitt emot och båda ska kunna sitta tex tysta och analyserande och säga vackra saker till varandra att ge och ta att ha en ömsesidig relation med respekt för varandra och att om båda mår bra i själen så kan man också fungera bättre som människa och då har man oftast mera vetiga saker att säga till den andra partnern att våga släppa in andra människor in på sitt eget liv med öppna famnen det är vad jag definierar som icke egoism.
Att enbart vara egoist är för mig att vara en ond människa med enbart kärlek för sig själv.Självförtroende är bra att ha!
mike lim (1010923 13:25:43):
???
jag (1011227 23:27:56):
Exakt! Man gör ju bara saker för att man själv ska må bra! man mår bra av att vara omtyckt och därför gör man saker somfår folk att gilla en. en vän sa en gång att han bara brydde om sig själv och jag blev ju lite sårad då, men han förklarade allt detta och han har ju rätt. men ALLT gör man ju inte för sin egen skull, bli olyckligt kär tex. det var en påtvingad känsla som han sa. men man försöker ju alltid göra det bästa av situtionen om man skulle råka vara olycklig p.g.a känslorna. synd ändå att allt inte går att styra.
Anonym (1020125 00:21:33):
Jag är advokat och egoist=rik o lycklig
Anonym (1020125 00:21:42):
Jag är advokat och egoist=rik o lycklig
LIVSNJUTAREN (1020502 18:40:49):
För att kunna älska någon annan så måste man först älska sig själv.
|